Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Mijn C5 uit 2003 heeft last van een moeizame koude start.
Draait goed rond, maar het aanslaan gaat stotterig en dat duurt enkele seconden.
Als hij eenmaal loopt geen enkel probleem.
Warme start direct, zoals het hoort.
Bij koude motor komt er geen benzine uit het blauwe ontluchtingsventiel.
Na contact Aan, wel.
Geen idee waar ik het foutje moet zoeken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1383
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Ik denk aan Hydraulische klepstoters die in het begin wat blijven hangen. Hoor je een rammel totdat er druk is? Als olie warm en dunner is heb je dat probleem niet met een warme start.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Nee, dit ding loopt prachtig stil rond. Ik ken die klepstoter ratel goed van een V6
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zo’n ding is idd erg gevoelig voor de juiste dunne olie. Met te dikke olie zal ie echter niet gaan ratelen zoals de V6 doet als de stoters gaan zijn. Met te dikke olie blijft de klep als het ware heel kort iets hangen waar door er wat compressieverlies kan optreden. Het vullen met de juiste olie kan geen kwaad dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dank voor de tip.
Gaan we ook proberen.
Maar zoals gezegd: Uit de GJO stal verwacht je de juiste olie.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 7810
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
En als je een seconde of tien wacht met starten, na het aanzetten van het contact?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dat is wat ik deed met mijn DS23 Inj.
Die wilde ook niet meteen starten. Dat deed hij wel als ik ‘m eerst even op contact liet staan, of dat zelfs twee keer deed met tussendoor dus weer even uit.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Zet eens een paar keer het contact aan en uit voor de koude start. Als hij dan beter start moet je het in de benzine pomp zoeken die na langer stilstaan niet meteen benzine aanzuigt?
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 30-11-2009
- C5 Ph3 Sedan 2.0 benzine automaat
JW schreef:Dat is wat ik deed met mijn DS23 Inj.
Die wilde ook niet meteen starten. Dat deed hij wel als ik ‘m eerst even op contact liet staan, of dat zelfs twee keer deed met tussendoor dus weer even uit.Groet,
JW
Dit doe ik altijd, sinds de monteur bij Citr. Van Zwienen te Alkmaar me die tip gaf bij aankoop van m’n (en nu JanSr’s) C5 in 2017.
Contact aanzetten (spiegels klappen uit etc…) ; portier dicht, gordel om, evt. telefoon instellen, handrem los (aut. wel in P laten!).... en dan pas starten!
Nooit problemen gehad.
Groet, Marco.
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 30-11-2009
- C5 Ph3 Sedan 2.0 benzine automaat
https://www.mvwautotechniek.nl/benzine-brandstof/
https://www.mvwautotechniek.nl/fuel-trims/
Mogelijk zinvolle informatie inzake relatie startproblemen / gebruik van 95E10 of 98E5; eenieder doe er zijn of haar voordeel mee!
Groet, Marco.
Daar staat een vette blunder in dat verhaal over brandstof.
95-E10 heeft echt een RON octaangetal van 95: Ja, Ethanol is klopvaster, maar dan doen ze er minder klopverbeteraar in..
E85 ( dat is benzine met 85% Ethanol!) heeft wel een RON octaangetal van 102 tot 105 afhankelijk van het merk, dus 104 kan goed.
Als je dat verhaal over fuel-trim goed wil begrijpen moet je eerst eens wat studeren op regeltechniek en over terugkoppeling mechanismen, dan wordt het een stuk duidelijker.
To err is human, not to err is divine.
Wat Canero doet, doe ik net zo: Contact aan, effe wachten, dan loopt de brandstofpomp ook lekker vol, en dan starten. In deze coronatijden rijd ik eigenlijk heel weinig, toch start de auto direct.
Ook na het aanslaan is mij altijd geleerd: een paar seconden wachten, want dan is de motorolie goed verspreid en blijft de motor langer leven. Direct rijden na de start levert eventjes schurende onderdelen zonder oliefilm op. Heel slecht voor de motor.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dit is de eerste van de tientallen Citroens die ik bezat die dit vraagt. Het hoort niet, dus er is iets mis.
Er is wel mee te leven.
En plankgas wegrijden met een koude motor heb ik nog nooit gedaan.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 10373
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als de pomp voorzien is van retourklepje(s) kan daar lekkage optreden, met teruglopen van benzine tot gevolg.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ligt voor de hand. Ik weet niet of ik geld overheb voor een nieuwe pomp.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1383
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Of een goeie gebruikte?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn