beste forummers,
Ik heb inmiddels al een hele poos geleden een keer in een bx gti 16v mk1 gereden.
Het eerste wat ik toen eigenlijk dacht was: Wat voelen die pedalen gammel aan. ik vond ze er maar wot losjes in hangen.
Zo ook de versnellingspook, deze kon je ook in de versnelling vrij veel bewegen. Dus als je de pook in de versnelling had was deze ook beweegbaar naar links en rechts.
Ik ben nu eigenlijk toch wel benieuwd wat zoiets nu is. Wat dit veroorzaakt?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Pedalen: slap geworden kabels
Versnellingspook: uitgelubberde verbindingsbussen
denk ik zo’
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
is dat nogal simpel op te lossen dan of niet?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
kabeltjes van pedalen lijkt mij goed te doen
pook is schakelstangetjes (lijkt mij) ook best goed te doen
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Bij mijn BE1 bak is dat zo, de pook heeft een grote slag en voelt lekker los. De latere BE3 bak heeft dat minder. Heeft deze de achteruit naast de 1 zitten? Dan is het een BE1 bak.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:Bij mijn BE1 bak is dat zo, de pook heeft een grote slag en voelt lekker los. De latere BE3 bak heeft dat minder. Heeft deze de achteruit naast de 1 zitten? Dan is het een BE1 bak.
Je hebt een paar draaiverbindingen en gewrichten in het schakelmechanisme. De be1 bak (R naast de 1 met vergendeling) heeft minder verbindingen dan de be3 (R naast de 4) bak. Alle gewrichten kunnen op den duur gaan uitlubberen en dat voel je als flink wat speling op de pook. Het is op te lossen door de gewrichten te vervangen. Maar in de regel voelt een BE1 bak daardooor een stuk gammeler aan, terwijl het mechanisme in de bak nagenoeg gelijk is. Het zit m puur in het stangenstelsel.
het zal zo’n be1 bak zijn geweest.
Ik vond het niet prettig rijden moet ik zeggen. Doet wel wat afbreuk aan comfort om het zo maar even te zeggen.
Vooral die pedalen vond ik onprettig
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Mk1 is toch altijd BE1 bak?
Die van mij voelt vrij losjes aan vind ik zelf, maar vind het ook wel prettig, hij gaat lekker soepel maar in de versnellingen zelf lubbert die niet…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Mk1 is toch altijd BE1 bak?...
Eh nee? BE1 werd in voorjaar van 89 vervangen door de BE3, dus er zouden MK1 16v’s met BE3 af fabriek kunnen zijn.
Vindt het altijd wel wat hebben, net of je onderweg even lekker in de benzine kan roeren….
Heb ook wel eens met een touringcar gereden, met een dubbele H bak, 8 versnellingen. Dat was gewoon een grote pan soep waar je in kon roeren. Altijd maar weer gokken welke versnelling je te pakken had. Maar na een paar kilometer had ik het meestal wel weer te pakken, en dan ging het wel. De pook (pook van een meter lang) kon je in de versnelling ook helemaal ronddraaien. Eigenlijk was het een onmogelijk monster, maar dat maakte het ook wel leuk om ermee te rijden. (was een oude Volvo B10M trouwens. Kenteken: BX-61-PK)
Test
ik heb beide versies, en ik moet zeggen dat de type 3 bak het strakst schakelt, maar dat wat jullie beschrijven bij die andere bak, dat is bij mij nauwelijks zo. alleen een beetje verder heen en weer bewegen door de langere slag, maar toch wel redelijk strak
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
hel1 schreef:ik heb beide versies, en ik moet zeggen dat de type 3 bak het strakst schakelt, maar dat wat jullie beschrijven bij die andere bak, dat is bij mij nauwelijks zo. alleen een beetje verder heen en weer bewegen door de langere slag, maar toch wel redelijk strak
Een BE1 hoeft beslist geen losse rammelbak te zijn. Echter, door de extra draaipunten die erin het BE1 schakelmechanisme zitten is de kans wel groter dat ie veel losser gaat aanvoelen als er slijtage optreedt.
in principe is het dus helemaal niet erg dat de pook ook in de versnelling aanvoelt alsof ie in z’n vrij zit?
Ik heb wederom proefgereden in een 16v met hetzelfde probleem
Schakelde verder prima, alleen in de versnelling ook goed naar de zeikanten te swieberen.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
De bak van de AX voelt ook aan alsof ie in yijn vrij staat terwijl dat niet yo is.
Maakt niet uit, schakelstangen wisselen staat op het programma.
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI