Hallo,
Mijn airconditioner van mijn Citroen C3 uit 2004 doet het niet meer, zijn er bepaalde dingen die ik zelf kan controleren?
Citroën C3 1.4i Différence 2004 Benzine 161.000 km
Wanneer is er voor het laatst een test op gedaan en er vers koudemiddel in gestopt?
Bij een auto van deze leeftijd lekt dat altijd, en in versnelde mate naarmate de leeftijd vordert.
Oftewel, aan de A/C unit laten hangen, restant koudemiddel eruit, meten hoeveel dat was, en vervolgens de juiste procedure starten om ‘m weer te kunnen vullen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Hoi JW,
Normaal merk ik dat bij het aanzetten van de airco de motor een stoot krijgt en wat zwaarder gaat rijden, maar dat hoor ik niet meer gebeuren. De airco werkte vorige week. Ik heb er zelf nog nooit koelmiddel in gedaan, dit zal ik dan eerst controleren. Bedankt voor de tip!
Citroën C3 1.4i Différence 2004 Benzine 161.000 km
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Dat is ook niet iets wat je zelf doet maar voor naar een aircoboer/garage gaat
Ik heb bij mijn C3 het systeem leeg laten trekken door de garage, daarna zelf “ gekunsteld “ , ( condensor ) en laten checken op lekkage om daarna weer netjes laten afvullen bij m’n vaste garage
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Zover mijn kennis over auto’s, hahaha.
Mijn volgende APK is in Augustus, dan laat ik mijn airco controleren, zover dat nog betaalbaar blijft voor zo’n oud beestje. Bedankt, Menno!
Citroën C3 1.4i Différence 2004 Benzine 161.000 km
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Vaak zijn er aanbiedingen voor controleren en afvullen, even googlelen of er iets in de regio is
Uiteraard als er verder niets mis is het het systeem slechts leeg ….
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
De hele zomer zonder airco lijkt me geen pretje als het net zo warm wordt als de afgelopen 2, 3 jaar.
Vaak bij een oudere auto zit er ergens een lekkage in het aircosysteem, als het aircosysteem leeg is zal de airco niet inschakelen zoals jij beschrijft. Als de airco vorige week nog werkte en nu niet meer, kan men nu misschien nog zien waar het gelekt heeft, in augustus niet meer. Dan moet de garage het systeem eerst vullen (kost geld), dan na een paar weken op lekkages controleren, dan de lekkage repareren (kost geld) en weer vullen (kost weer geld).
En nee, aircogas kun je niet zelf vullen, dat kan/mag alleen een garage met een daarvoor bestemd apparaat. Je kunt niet een flesje van dat spul kopen zeg maar
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Dat werkt toch wat anders dan je hier beschrijft:
Als de airco vorige week nog werkte en nu niet meer, kan men nu misschien nog zien waar het gelekt heeft, in augustus niet meer. Dan moet de garage het systeem eerst vullen (kost geld), dan na een paar weken op lekkages controleren, dan de lekkage repareren (kost geld) en weer vullen (kost weer geld).
Hierboven beschreef ik dat al, de garage haalt ‘m leeg, en gaat dan de noodzakelijke vervolgstappen doen. Vullen met nieuw gas doet hij pas als die stappen doorlopen zijn, niet eerder.
Als hij dat wél doet is dat foute boel, en kan hij zijn licentie verliezen.
De gebruikte R134a is immers een sterk broeikasgas (GWP ca 1300), en het gebruik daarvan valt onder de milieu-wetgeving.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Doet werkelijk iedere garage waar ik met airco issues geweest ben. Citroën-dealer idem. Lekkage? Vullen, fluor vloeistofje erbij en een paar weken later kijken waar het lekt. Hoe wil je er anders achter komen waar het lek zit.
Had vorig jaar de pomp stuk, naar de garage geweest, maar lek was nog recent genoeg dat ze direct zagen waar het lekte.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Helaas gebeurt het vaak nog op de manier die Fred beschrijft.
De juiste manier is: vullen met formeergas (is onschadelijk). Dan kan het lek opgespoord worden.
Daarna eventuele lekkage repareren en vullen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Idd , met een snuffelaar is dat zo gevonden , fluor is ouderwets en onnodig.
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
@Fred. In de derde wereld zijn er meer dan genoeg bijvulflesjes te koop. Maar het mag natuurlijk niet en is erg schadelijk.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Met die illegale flesjes wordt alleen R134a bijgevuld, waarbij je totaal niet weet of dat de juiste hoeveelheid is.
Voorts zit daar geen olie bij. Ook dat is iets wat absoluut nodig is voor de juiste werking van het systeem.
Dat er nog garages zijn die zich niet houden aan de juiste procedures verbaast me.
Als de “bevoegde instanties” daar weet van krijgen, verliest zo’n bedrijf z’n vergunning.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ter aanvulling: zonder vergunning kan je als bedrijf geen R134a meer kopen, op legale wijze….
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jeroen Simons schreef:@Fred. In de derde wereld zijn er meer dan genoeg bijvulflesjes te koop. Maar het mag natuurlijk niet en is erg schadelijk.
Derde wereld? Je besteld ze gewoon op eBay hoor. Niets aan de hand.
De controle op bedrijven is er wel, de pakkans echte zo klein dat geen hond zich er druk over maakt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JW schreef:Ter aanvulling: zonder vergunning kan je als bedrijf geen R134a meer kopen, op legale wijze….
Groet,
JW
Vergunning, is een groot woord. Een leverancier mag alleen leveren als ie zeker weet dat er binnen het te leveren bedrijf iemand rond loopt met het juiste diploma/certificaat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste