1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Welke benzine Xantia breaks zijn er met euro3 norm?
Gepost: 18 mei 2021 02:58 PM

Ik heb er 2 een 99er 18i16v en een 98er TCT, beide zijn dus euro2.
Het idee was de 18i16v op termijn te vervangen door een C5 fase2 break 1.8i, maar in alle eerlijkheid heb ik veel liever een Xantia.
Nu had ik vernomen dat de 1.8i16v nog geleverd is in 2001 en deze dan ook euro3 is. In Belgie is de datum van eerste inschrijving bepalend voor de euronorm.
Weet er iemand welke motoren er nog geleverd zijn in de breaks in 2001?

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2288
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 18 mei 2021 05:37 PM
  [ # 1 ]

Bij mijn weten heeft PSA deze XU motoren alleen als L3 gekwalificeerd, dat komt overeen met Euro 2.

Euro 3 is in 1999 van kracht geworden, maar dat geldt dan voor nieuw op de markt gebrachte auto’s.
Die zie je dan ook bij de C5 EW motor, PSA omschrijft dat als “DEPOLLUTION AUTO’S L4 EURO 3”

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 18 mei 2021 05:41 PM
  [ # 2 ]

Volgens mij zijn er van de 1.8 16v wel degelijk Euro 3-varianten. Die hebben onder andere een extra lambdasonde na de kat. De RDW heeft ook Xantia’s geregistreerd als Euro 3.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 mei 2021 05:51 PM
  [ # 3 ]

Ik heb in ieder geval bij de eerste de beste xantia van 2000 die ik bij de rdw intoetste al gezien dat die als euro 3 geregistreerd is.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2288
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 18 mei 2021 05:55 PM
  [ # 4 ]

Ik heb van een aantal Xant’s uit 2000, ook van de Xant die ik zelf had, de VIN’s bekeken en de motoren gecheckt.
Dat zijn allemaal L3’s, geen L4’s. Hoe die dan als Euro 3 in de RDW gegevens terecht komen weet ik niet.

Morgen heb ik toegang tot de gedetailleerde gegevens in de CitDB, ik zal dan nog even kijken of daar iets over gemeld wordt.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Gepost: 19 mei 2021 11:30 AM
  [ # 5 ]
Feije schreef:

Volgens mij zijn er van de 1.8 16v wel degelijk Euro 3-varianten. Die hebben onder andere een extra lambdasonde na de kat. De RDW heeft ook Xantia’s geregistreerd als Euro 3.

Dat dacht ik ook, in Duitsland heb ik ze al zien te koop staan met de vermelding euro3.
Wat ik zeker weet is dat er voor de 1.8i16v 2 verschillende kat’s leverbaar zijn, 1 versie met 1 lambdasonde voor de kat en een versie met een 2de lambdasonde na de kat.
Ik ga er dan vanuit dat deze motor ook een aangepast injectiesysteem heeft en dan waarschijnlijk ook euro3 geregistreerd is.

Ik heb het wel alleen maar gezien bij de 1.8i16v motor en dit voor bouwjaar 2001.

In België is het normaal zo dat elke wagen die voor de eerste maal “gebruikt” (lees ingeschreven) is vanaf 1/1/2001 automatisch een euro3 is. in principe zou dat dan dus ook een wagen uit bouwjaar 2000 kunnen zijn.

Zo was mijn origineel Belgische BX 19TRS Break uit 1992 officieel een euro1 terwijl die een carburator had en geen kat en toch mocht ik hier nog in de milieuzone van Antwerpen (nu niet meer uiteraard)

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2288
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 19 mei 2021 12:27 PM
  [ # 6 ]

Er begint licht in de duisternis te komen.

In de CitDoc’s zie ik dat de 1.8i-16V deels voorzien is van INJECTIESYSTEEM BOSCH MP7.3 EN HOGERE EMISSIENORM L4 ECE 2000, dat is de Euro3 uitvoering met twee lambdasondes.
Er is ook de uitvoering met SAGEM injectie, die heeft maar 1 lambdasonde, en is geen EURO 3.

In diezelfde CitDoc’s zie ik dat de 2.0i-16V maar 1 lambdasonde heeft, en ECE 95-L3 emissienorm heeft. Dat is dan geen EURO 3.
Ook de ES9J4 is een L3 emissienorm.

Bij de HDI’s, zowel bij de 90PK als bij de 110PK zijn beide uitvoeringen geleverd.

Vanaf welk ORGA nummer kan ik zo niet zien.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2288
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 19 mei 2021 12:58 PM
  [ # 7 ]

En wat blijkt: de 1.8i-16V met BVM en Bosch MP 7.3 is al vanaf ORGA 7756, dat is 2 februari 1998 als L4 >> EURO 3 geproduceerd.

De BVA EURO3 uitvoering is later gekomen.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Gepost: 19 mei 2021 06:18 PM
  [ # 8 ]

Mijn ‘99er heeft de Sagem injectie met 1 lambdasonde.
Opmerkelijk dat de versie met Bosch injectie en euro3 al in ‘98 geleverd werd…
Nu in België word daar geen rekening met gehouden en telt de datum van eerste inschrijving voor het bepalen van de euronorm.
Wat ik mij afvraag is welke versie er in 2001 nog geleverd is, zou dat dan enkel de 1.8i16v zijn met het Bosch systeem?

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 19 mei 2021 06:21 PM
  [ # 9 ]
trxke schreef:

Nu in België word daar geen rekening met gehouden en telt de datum van eerste inschrijving voor het bepalen van de euronorm.

Dat is precies het probleem met de diverse milieuzones en regels in NL. Ook bij invoer van een buitenlandse wagen kijkt men alleen naar bouwjaar voor het vaststellen van de euro-norm. Ik heb daar veel gedoe mee gehad en kon uiteindelijk de juiste norm laten registreren middels een verklaring van de fabrikant.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2288
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 19 mei 2021 07:50 PM
  [ # 10 ]

Via welk kenteken van een 1.8i-16V had jij bij RDW ontdekt dat er EURO 3 Xantia’s zijn in NL?

Ik heb een vrij uitvoerige DB opgebouwd met VIN’s, waaronder een heel aantal Xantia’s met 1.8i-16V motoren.
Die heb ik nogmaals gecheckt, en ze hebben allemaal een SAGEM injectie aan boord.
En daarmee geen dubbele lambda’s en zijn de nog ECE95 L3.

Ik heb zo het vermoeden dat die uitvoering met Bosch MP 7.3 alleen naar onze Oosterburen gegaan is, die stelden eerder hoge milieu-eisen dan we in NL deden.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 19 mei 2021 07:58 PM
  [ # 11 ]
JW schreef:

Via welk kenteken van een 1.8i-16V had jij bij RDW ontdekt dat er EURO 3 Xantia’s zijn in NL?

https://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/citroen/xantia-18i-deauville/12735252

Als je die bij de RDW intikt staat er bij uitstoot Emissieklasse 3

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 19 mei 2021 08:14 PM
  [ # 12 ]

Da’s import, dus misschien hebben ze het daarbij fout geregistreerd. Bovendien is dat een 1.8 8v. Ik weet niet of daar ook een variant met ander motormanagement en twee lambdasondes van was?

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
klever33
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 19 mei 2021 08:19 PM
  [ # 13 ]

1.8-16v met SAGEM SL96 heeft 1 Lambdasonde,
Met SAGEM S2000 vanaf 2000 heeft 2 Lambdasonden,ist EURO 3.
Of deze motoren in Nederland geleverd zijn wert ik Niet.Wel hier in Duitsland.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 19 mei 2021 08:19 PM
  [ # 14 ]

https://we.tl/t-J4ryewX1tY

Ik heb voor trxke een lijstje samengesteld van opendata.rdw.nl met Xantia’s die voor hem in aanmerking zouden komen. Al deze Xantia’s zijn een Break op benzine (of LPG) met een eerste registratie van 2001 of nieuwer. De enige v6, overigens van een medeforummer, is een geïmporteerde die te boeke staat als Euro 3. De drie tweeliters staan allemaal geregistreerd als Euro 2, maar de bovenste 1.8 (18-HR-SG) is een originele Nederlandse auto die geregistreerd staat als Euro 3.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2288
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 19 mei 2021 09:13 PM
  [ # 15 ]

Die eerste op jouw lijstje is de geïmporteerde V6 Break van onze medeforummer Breeze.

Via zijn VIN staat daarover in de DB:

EMISSIEREGELING (MOTOR) >> HOGERE EMISSIENORM ECE 95 L3/W3

Dat is geen EURO 3

Kijkend bij RDW zie ik bij zijn auto staan:
Emissieklasse 3
Milieuklasse EG Niet geregistreerd.

Is dat misschien de verklaring? Dat Emissieklasse 3, die gebruikt wordt voor beoordeling tbv Milieu-zones, opgevat is als EURO 3?

Kijk ik via het kenteken van mijn vorige auto, dan zie ik staan:
Emissieklasse 4
Milieuklasse EG EURO 4
Daar wordt dat dus expliciet genoemd.

In mijn lijstje heb ik wel een Belgische HDi 110 met L4/EURO 3.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook