Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Opvallend: bij de Xantia v6 werd het al verhoogd van 120.000 naar 160.000km. Rond dezelfde tijd werd ook een ander type spanrol ingevoerd (‘99, al van het type dat de c5 ook had).
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Ik heb een aantal maanden geleden, een week na aankoop van een occasion een brief van de RDW gekregen over de terugroepactie. Na controle bij de merkdealer hebben ze een software update gedaan en de riem gecontroleerd. Lijkt niets aan de hand, echter blijft bij het RDW de melding op mijn auto open staan. Wordt deze pas gesloten als de riem is vervangen?
Baal er wel van dat de riem voor mij ineens volgend jaar al vervangen moet zijn ipv over 4 jaar. Heb Citroen hierover gebeld/gemaild, maar die zwijgen in alle talen.
Een goede eerste kennismaking met Citroen voor mij…
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Zeker een goede kennismaking, je word op de hoogte gesteld, en er word wat aan gedaan.
De dealer zou denk ik de auto moeten afmelden voor de terugroepactie, maar een belletje naar de dealer die het heeft uitgevoerd zal uitsluitsel geven.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
RonK. schreef:We zeggen in principe beide hetzelfde alleen jij iets uitgebreider,.....
Ik reageerde op de afbeelding van Rene,... Volgens mij praten we dan over een 1.2 VTI motor, de eerste serie puretech motor zonder turbo. Die heeft Rene en ikzelf ook.
Wat daar “aanbevolen wordt” Total kan niet hard gemaakt worden als je een olie gebruikt met de juiste specificaties van een ander merk.
De Turbo uitvoeringen zijn kieskeuriger m.b.t. motorolie.Tot zover dus ...
Onderstaande olie mag gebruikt worden voor alle puretech motoren, toen was het verhaal van oplossende riemen nog niet aan de orde, het was er ook nog niet. Dus dat betekend dat er eigenlijk geen olie is met een speciaal additief voor het behoud van de beschermde laag die op de distributieriem zou zitten.PSA B71 2290
Peugeot/Citroën engine oil specification introduced in 2009. B71 2290 is a low-SAPS oil intended for engines with diesel particulate filters and with Euro 5 emission standards. General specifications are: ACEA C2 or C3 with additional PSA tests.De volgende, ook hier geen additieven die het rubber zou kunnen beschermen.
PSA B71 2312
Peugeot Citroën has developed B71 2312 standard for oils able to endure the most severe thermal constrains along with most modern after treatment systems compatibility. The PSA B71 2312 standard applies to all Peugeot and Citroën vehicles equipped with “BlueHDi” Diesel engines fitted with SCR (Selective Catalyst Reduction) allowing NOx (Nitrous oxides) treatment through the use of AdBlue® additive or so-called “diesel exhaust fluid”. The standard also requires improved cold flow properties to reduce hydrodynamic friction of the oil, in order to obtain fuel economy benefits especially when the oil is cold. This extra requirement for cold flow properties allows excellent oil flow at start up, faster oil pressure build up, faster revs raisings and faster operating temperature reach. This type of low viscosity lubricant allows fuel consumption reduction and therefore reduces greenhouse gases (CO2) emissions.
Nog even terugkomend op de oliespecificaties: Ik heb hier vandaag even wat voor uitgezocht en het blijkt dat PSA in 2019 de specificaties van de norm B71 2290 heeft aangepast, zonder het nummer te veranderen… Nu is het dus voor een consument maar gissen of de olie die je koopt wel aan de laatste versie van deze norm voldoet…. Lekker handig. Alleen bij Champion zag ik dat er (2019) achter de norm stond.
Klein filmpje hierover staat op Youtube:
Merkwaardig….
In het recent uitgegeven CitDoc E4AB010AP0 - 84 - 08/04/2021 BENODIGDE MATERIALEN : MOTOROLIËN is daar niets over terug te vinden.
De Total oliën die aan B71 2290 voldoen staan in dit staatje:
TOTAL QUARTZ INEO ECS 5W30 (new)
TOTAL QUARTZ INEO HTC 5W30
DCAD INEO ECS C2 5W30
DPAD INEO ECS C2 5W30
D-XITY AMQ ECO 5W30
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan!Zie regel 10 [/edit mod]
Hier bij Champion wordt dat jaartal 2019 aan de norm toegevoegd om aan te geven dat het om de recentste versie gaat:
https://www.championlubes.com/NL_NL/Products/product_65633.aspx
Inderdaad, daaraan wordt gerefereerd.
Maar of dat dan ook nieuwe eisen inhoudt, blijkt daar niet uit.
Ook niet als je kijkt naar die goedkeuring die ze gekregen hebben.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
deze link werkt wrs wel. Overigens al in 2016 als ik het goed lees.
Uit dit topic maak ik op dat het vervangingsinterval van de distributieriem is verkort naar 6 jaar / 100.000 km, maar toen ik zojuist met een dealer belde, bleek dat alleen te gaan om de turbomotoren.
Voor de 82 pk VTI motor (zonder turbo), in ons geval van 2015, zou het vervangingsinterval nog steeds 10 jaar / 175.000 km zijn, en geldt controleactie GSU, wat inhoudt dat de riem bij het jaarlijks onderhoud wordt gecontroleerd en alleen bij defecten wordt vervangen. Dat zou dan onder garantie gebeuren.
Het risico van riemfalen met motorschade neemt PSA blijkbaar op de koop toe.
Wat zeggen andere dealers hiervan? Worden daar preventief ook riemen van de 82 pk versie vervangen?
JKER schreef:
deze link werkt wrs wel. Overigens al in 2016 als ik het goed lees.
Als ik het goed lees zijn die approvals maar beperkt geldig, zie koppeling naar PSA approval im https://www.championlubes.com/NL_NL/Products/product_65633.aspx
Die laatste is vorig jaar afgegeven, en tot in 2022 geldig:
These oils are technically approved for the lubrication of PSA gasoline and diesel motors until 23th July 2022
Daarin wordt die referentie naar 2019 gemaakt.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Dan zie je ook dat Champion Lubes en Wolf Oil hetzelfde bedrijf is.
Bij IGOL ( Franse olie fabrikant = menger, want ze raffineren zelf niet, net als Wolf/Champion) praten ze over de -17 versie ( uit 2017) van die PSA B71 2290 die al nieuwe eisen voor LSPI ( Low Speed Pre-Iginition) te voorkomen.
Naar wat ik er van weet is het uitvoeren van tests voor LSPI een gecompliceerde gelegenheid. PSA zal dat zelf zeker doen en daar met Total voor samenwerken. Maar ik zie niet iedere olie fabrikant dat met een motor doen: Ze zullen een lab-test moeten ontwikkelen om dat na te bootsen.
Ik persoonlijk zou bij een nieuwe 1.2 PureTech de exact voorgeschreven Total olie ( Ineo ECS ) gebruiken.
Waarom: Het is bij olie fabrikanten niet altijd duidelijk of ze olie leveren die volgens PSA aan de norm voldoet, ( approved by PSA…) of dat ze zelf testen doen om te zeggen dat ze aan de norm voldoen.
Omdat we weten dat die riemen nogal gevoelig zijn zou ik dat bij een 2015 model ook doen, tenzij je een chemisch lab vindt dat de testen kan verifieren.
To err is human, not to err is divine.
Volgens het Overzicht op SC van de motorolieën die gebruikt moeten worden in de diverse motoren, moet er in de PureTech 1.2 EB motor die hier gebruikt wordt een olie met specificatie B71 2302/2312 of B 71 2010.
Daaraan voldoen de TOTAL QUARTZ INEO FIRST 0W30, resp. de TOTAL QUARTZ INEO (XTRA) FIRST 0W20
De INEO ECS 5W30 valt onder de norm B71 2290, da’s voor deze motor dan niet de juiste.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Een juiste opmerking, ik had de laatste lijst niet nagekeken.
Conclusie: Gebruik wat Citroen NU voorschrijft ook voor een 1.2 EB uit 2015.
To err is human, not to err is divine.
JW schreef:Volgens het Overzicht op SC van de motorolieën die gebruikt moeten worden in de diverse motoren, moet er in de PureTech 1.2 EB motor die hier gebruikt wordt een olie met specificatie B71 2302/2312 of B 71 2010.
Daaraan voldoen de TOTAL QUARTZ INEO FIRST 0W30, resp. de TOTAL QUARTZ INEO (XTRA) FIRST 0W20De INEO ECS 5W30 valt onder de norm B71 2290, da’s voor deze motor dan niet de juiste.
Excuses voor mijn newby-vragen, ik zit nog niet zo in de PSA-motoren, maar ik snap het een en ander niet:
- Wat is SC? (Waar dat overzicht staat)?
- En hierboven in ditzelfde topic wordt overal beschreven dat de 5W30 B71 2290 wel degelijk de juiste is voor de 1.2 VTI 82 pk motor uit een 2015 C3. Is dat nu dan niet meer zo? Ik neem tenminste aan dat die 1.2 VTI 82 pk ook een Puretech 1.2 EB motor is?
Excuus, SC staat voor Service.Citroen.
Dat is een officiële website van Citroën, waar alleen professionals toegang hebben, tegen betaling.
Als langjarig “sponsor” van het Franse Planète, krijg ik die toegang ook, zo’n 3 keer per maand.
Mbt het gebruik van 5W30 INEO ECS in de EB motoren, daar is PSA van teruggekomen.
Men kwam tot de ontdekking dat de in de olie lopende D-riem problemen kreeg, en heeft de specs aangepast.
Enige tijd geleden bevestigde Johan (GJO) me dat ook, er mag nu alleen nog die 0W30 gebruikt worden die hierboven aangegeven is.
Zie ook eerder in dit draadje over dit probleem
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor