Hallo,
Ik ben verhuisd van een rustig dorpje naar een drukke stad, het was gelijk raak. Ik raakte de linker achterbumper van een dure bedrijfsauto uit 2020. Ik denk niet dat ik dit uit eigen zak zal kunnen betalen.
Ik nam de bocht van de Straat 1 naar links richting Straat 2, terwijl meneer de bocht van de Straat 2 richting Straat 1 nam waarin de meneer nogal haastig een scherpe bocht maakte en daarbij ver over de betegelde ronding reed waardoor ik gedeeltelijk afgesneden werd. Daarbij remde meneer vrij plotseling terwijl er geen verkeer leek te zijn om voor te stoppen. Deze omstandigheden hebben ertoe geleid dat: 1. Ik de linker achterbumper van meneer raakte met de linker voorbumper van mijn auto, of 2. Meneer de linker voorbumper van mijn auto met zijn linker achterbumper raakte. Gezien de locatie van de schade lijkt scenario 1 het meest voor de hand liggend, helaas kan ik dit niet met zekerheid bevestigen.
Nu is het zo dat mijn schadevrije jaren hoogstwaarschijnlijk met 5 jaar afnemen, waardoor ik uitkom op -3 schadevrije jaren, daarbovenop betaal ik ineens veel meer premie doordat ik naar een drukkere stad ben verhuisd. In dit geval rekent mijn verzekeraar bijna vier keer mijn huidige premie, terwijl dit bij andere verzekeraars veel minder is.
De schadeclaim is nog in behandeling, wat zijn voor mij de beste stappen? Moet ik al overstappen naar een goedkopere verzekeraar of afwachten?
Citroën C3 1.4i Différence 2004 Benzine 161.000 km
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
overstappen heeft geen zin nu. Waren er getuigen?
Heb je foto’s gemaakt hoe de situatie was?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hallo Bogaard, er waren geen getuigen en meneer reed naar een parkeerplaats zodat er geen foto gemaakt kon worden. Er zijn echter wel foto’s gemaakt van de schade.
Citroën C3 1.4i Différence 2004 Benzine 161.000 km
Afwachten en eventueel de extra premie slikken….
En dan weer schadevrije jaren opbouwen.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als ik het goe begrijp ga jij links af en ging tegenpartij ook linksaf de straat in waar jij reed.
Tegenpartij snijdt de bocht af waardoor de schade is ontstaan.
ALs het een gelijke kruising is dus er is geen sprake van een voorrangsweg, dan lijkt mij tegenpartij fout mits jij hem voorrang verleende omdat hij van rechts kwam.
Dan wordt jouw schade vergoed.
Tweede issue: Hoe ben je verzekerd? WA? WA+casco? Allrisk? Heb je daarnaast een rechtsbijstand verzekering?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bijna goed Bogaard,
Zowel de tegenpartij (de rode lijn) als ik (de blauwe lijn) sloegen linksaf, de tegenpartij reed haastig ver over de betegelde ronding. Hoewel de voorrangssituatie voor mij niet zo gunstig is, was dit de reden waarom ik de achterbumper van de Kia e-Niro ExecutiveLine 64kWh raakte en er een scheur in zit.
Ik ben WA+ verzekerd.
Citroën C3 1.4i Différence 2004 Benzine 161.000 km
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Stond je stil op het moment van aanrijding?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Op het moment van aanrijden stond ik niet stil, René.
Citroën C3 1.4i Différence 2004 Benzine 161.000 km
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dan nog rijdt de tegenpartij over een weggedeelte waar hij zich niet mag bevinden.
De cirkel in het midden behoort niet eens tot de rijstroken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dat klopt, maar de andere partij reed op een voorrangsweg, wat het een moeilijker maakt.
Citroën C3 1.4i Différence 2004 Benzine 161.000 km
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Het schadeformulier is nu cruciaal. Als op dit formulier duidelijk is weergegeven (en ondertekend door beide partijen) dat de tegenpartij over een weggedeelte reed waar hij zich niet mag bevinden, kan je je daarop beroepen. Dan bestaat een kans dat een ieder voor zijn eigen schade moet opdraaien, of misschien zelfs nog gunstiger voor jou.
Wanneer de situatietekening op dit formulier niet aangeeft dat de tegenpartij de bocht afsneed, zal de schuld ongetwijfeld aan jou worden toegekend. Het is heel belangrijk dat je scherp bent bij het opstellen van dit formulier. Mijn advies is altijd zelf het infinitief te nemen bij het maken van de situatieschets zodat de zaken die voor jouw verdediging belangrijk zijn in ieder geval duidelijk op te tekening staan.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
René Jongejan schreef:Dan nog rijdt de tegenpartij over een weggedeelte waar hij zich niet mag bevinden.
De cirkel in het midden behoort niet eens tot de rijstroken.
Lijkt me niet relevant. TS had voorrang moeten verlenen.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Ree schreef:Het schadeformulier is nu cruciaal. Als op dit formulier duidelijk is weergegeven (en ondertekend door beide partijen) dat de tegenpartij over een weggedeelte reed waar hij zich niet mag bevinden, kan je je daarop beroepen. Dan bestaat een kans dat een ieder voor zijn eigen schade moet opdraaien, of misschien zelfs nog gunstiger voor jou.
Wanneer de situatietekening op dit formulier niet aangeeft dat de tegenpartij de bocht afsneed, zal de schuld ongetwijfeld aan jou worden toegekend. Het is heel belangrijk dat je scherp bent bij het opstellen van dit formulier. Mijn advies is altijd zelf het infinitief te nemen bij het maken van de situatieschets zodat de zaken die voor jouw verdediging belangrijk zijn in ieder geval duidelijk op te tekening staan.
Dit is al maanden aan de gang en het formulier is nu voor de tweede keer opgestuurd, hopelijk verliest mijn verzekeraar het gescande formulier deze keer niet.
Op de tekening is te zien dat beide partijen over de rond betegeling zijn gereden, ik heb ervoor getekend omdat ik me niet met zekerheid kon herinneren waar ik op de weg was op het moment van de schade en de andere partij was het er niet anders over eens, achteraf had ik natuurlijk niet moeten ervoor tekenen. Maar op dat moment denk je niet helder.
Persoonlijk denk ik niet dat ik dit ga winnen, maar ik vroeg me in eerste instantie af of het verstandig zou zijn om tijdens de beoordeling over te stappen naar een goedkopere verzekeraar, die beduidend minder premie rekent met -3 schadejaren, lees meer dan de helft minder ...
Citroën C3 1.4i Différence 2004 Benzine 161.000 km
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik vraag mij vooral af of een andere verzekeraar jou als nieuwe klant gaat accepteren als jij in gaat vullen dat je recent nog een schuldschade hebt gemaakt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Pentarou schreef:[achteraf had ik natuurlijk niet moeten ervoor tekenen. ...
het wel of niet tekenen van het formulier heeft geen juridische status.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dus afwachten en de extra premie slikken.
Of je auto wegdoen en een aantal jaren geen auto op naam hebben.