Hallo allemaal eerst even voorstellen, Ik ben Arie Dolk woonachtig in Westdorpe Zeeuws-Vlaanderen en rijd nu 20 jaar in een 2cv.
Sinds maart is de restauratie van een ami8 break voltooid en rij ik rond en leer hem beter kennen.
De achterklep blijft niet op het hoogste punt open staan omdat de veren niet genoeg kracht meer hebben (zonder achterruit werk het perfect), ik denk dat meer mensen dit probleem hebben.
Is er iemand die een oplossing weet of weet door welke gasveren ik de originele veren kan vervangen ?
Arie.
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Arie, het magazijn van de AVN raadplegen? https://www.amivereniging.nl/
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
De Ami vereniging heeft een grote hoeveelheid “gas” veren maar deze zijn ook minimaal 40 jaar oud dus hebben waarschijnlijk het zelfde probleem.
Mvgr,
Arie.
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
En bij Ali?
AliExpress
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je moet even opmeten wat de maat is van dat ding in de ‘dicht’ stand. Dat bepaalt welke gasveer je kan gebruiken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Je moet ook de maximale uitklapstand bepalen. En tot slot de gasdruk. Een Ami Break klep weegt wel wat.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
De benodigde lengte ook bepalen. En de gasdruk. Die moet voldoende zijn om de klep te tillen.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De lengte is bepaald door de dicht stand. langer dan 2 keer die lengte kan hij niet worden.
De gasdruk is idd wel belangrijk. Of de diameter..Het is een samenspel van deze twee.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 16-01-2012
- C3 Pluriel Soleil
als het goed is staat er op de veer misschien nog xxxN (=Newton) dwz de spanning die de oorspronkelijke veer heeft. ECHTER let op: ik heb ze laatst ook vervangen op mijn Pluriel. Deze hadden 255N. Dezelfde gemonteerd, die werkten zó perfect dat het scharnier afbrak! Maar weer de oude terug gezet;-)
Monseigneur:Fiat barchetta (2004), Renaul Grand Scenic (2018), 2CV AZU 250 (1977)
Madame: Pluriel Soleil (2009)
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Je kunt ook proberen één en ander te achterhalen met een rekenhulpje om industriële gasveren te dimensioneren.
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
ariedolk schreef:De Ami vereniging heeft een grote hoeveelheid “gas” veren maar deze zijn ook minimaal 40 jaar oud dus hebben waarschijnlijk het zelfde probleem.
Als de veren al lang ontspannen in het AVN magazijn liggen kun je er nog jarenlang plezier van hebben. Je zou de sterkste uit kunnen zoeken. Tis maar een idee
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn