Mes in dealernetwerk Peugeot, Citroën, Fiat en Opel: ‘Een bloedbad dreigt’
“Autojournalist Schenk wijst op een andere reden dat er dealers gaan verdwijnen: elektrische auto’s vergen substantieel minder periodiek onderhoud. In de motor zitten veel minder onderdelen. Hij vreest dat de consument uiteindelijk de dupe wordt. ,,Gevolg is dat de consument niet meer in de buurt naar de garage kan. Bij problemen met je auto ben je dan in de aap gelogeerd.”
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Helaas, helaas…
‘Even’ bij een dealer langs gaan, voor miniaturen was juist zo leuk, maar niets aan te doen helaas.
Jammer voor de vele dealers die nu noodgedwongen moeten stoppen (waar er ook vele goeie tussen zaten).
Du pain, du vin et… du Citroën
Schaalvergroting heet dat. De dealer om de hoek heeft helaas al jaren geen bestaansrecht meer in de “moderne verkoopwereld”, een garage moet z’n monteurs voortdurend bijscholen om bij te blijven met de moderne auto’s die maar eens per jaar of 20.000-30.000 km een paar uur in de werkplaats komen en dan daarbovenop de omschakeling op elektrische auto’s, de verkoop via Internet, ( kijk maar naar Tesla, ooit een dealer gezien ....) de vele klanten die niet meer naar de showroom komen om auto’s te bekijken. De wereld verandert en Stellantis moet mee. Wij kunnen hier wel nostalgisch blijven doen maar daar kan een bedrijf niet van leven. “Dealers” zijn vrijwel pure autoverkopers geworden, service vereist meer kennis en wordt dus gecentraliseerd behalve het minimale onderhoud.
Blijkbaar is er in Oostenrijk een dealer die een proces heeft aangespannen omdat hij zich ongelijk behandeld vindt, dus behandelt Stellantis nu iedereen gelijk door alle contracten op te zeggen met de opzegtermijn van 2 jaar die in de contracten staat.
Hoewel de soep wel net zo heet gegeten wordt als opgediend zit er verandering aan te komen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
En wat denk je van de monteurs. Niet iedereen kan/wil specialist worden. Omscholen dus en nu al beginnen met nadenken over je nieuwe toekomst. Windmolenmonteur?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Citroensmgz schreef:De wereld verandert en Stellantis moet mee. Wij kunnen hier wel nostalgisch blijven doen maar daar kan een bedrijf niet van leven.
Amen.
Wim,
Disciplus Simplex
Coolblue krijgt het druk naast laptops auto’s verkopen lees de recensies van anderen om een auto te ervaren, ja dat wordt hem hoor. Niet zo extreem natuurlijk maar we gaan wel langzaam een beetje die kan uit. Maar of je een tegoedbon krijgt als een auto niet gerepareerd kan worden die je kan inwisselen als je een nieuwe koop, zover zal het nog niet komen. Het is wel iets om te bedenken een tijdperk wordt afgesloten en de auto zal een andere status krijgen waarschijnlijk een beetje hetzelfde als de E-bike.
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
En naast de E-bike ook de E-stofzuiger, de E-wasmachine, de E-muziekstream installatie en meer van die E-worst (de laatste E is van Eenheids)
Er zit allang geen verschil meer tussen de diverse auto’s. Allemaal hetzelfde onderstel, dezelfde E—motoren en accu’s, hetzelfde E-interieur, dezelfde uiterlijke Stylingkenmerken en buitenmaten en dezelfde E-hulprijsystemen. Alles van een aantal zelfde toeleveranciers en in elkaar gezet in een paar grote fabrieken.
Waarom zou je dan nog bij de dealer(s) om de hoek gaan proefrijden?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jeroen Simons schreef:En wat denk je van de monteurs. Niet iedereen kan/wil specialist worden. Omscholen dus en nu al beginnen met nadenken over je nieuwe toekomst. Windmolenmonteur?
In de techniek heerst al jaren een groot tekort aan techneuten en dat geldt zeker voor het autobedrijf. Het zal dus eerder een natuurlijke afvloeiing worden waarbij er gewoon minder nieuwe mensen worden aangenomen als oudere stoppen. Minder werk, minder dealers ? Geen probleem, want er worden minder en minder monteurs opgeleid en geef de jonge mensen eens ongelijk. Werken bij een dealer is de totale terror.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Werken bij een dealer is de totale terror…..
En voor het salaris hoef je het al helemaal niet (meer) te doen…Dus ja, nauwelijks nog nieuwe aanloop eerder leegloop !
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je spreekt jezelf nogal tegen. Inde techniek en ook in het autobedrijf een gebrek aan werkkrachten om dan vervolgens te zeggen “geen probleem, wie wil er nog bij een dealer werken?”.
Ik zie een bijkomend probleem: misschien zijn e-auto’s simpeler te diagnosticeren, maar dat is bij de huidige voitures met verbrandingsmotor best moeilijk. Het ding uitlezen is geen probleem, maar ik ben bang dat het interpreteren daarvan het gros van de huidige mbo’ers niet gaat lukken. Ik heb vanaf ‘95 exacte en moeilijke technische vakken op het mbo gegeven en op een paar uitzonderingen na wordt je daar niet vrolijk van.
Waarom schrijf ik dit verhaal? Het zal nog wel een behoorlijke tijd duren voordat de verbrandingsmotor uitgestorven is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik bedoel Jan, het probleem van het tekort is geen probleem van de lange termijn. Er komt minder werk, voor minder mensen, en dat komt mooi uit want er zijn ook minder mensen beschikbaar. Een deel was weggevallen, ik heb dat er tussen gezet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ah, ok! Weet jij wat voor denkniveau er nodig is voor e-auto’s? Moeilijker dan een THP of niet?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
waterman schreef:
In de techniek heerst al jaren een groot tekort aan techneuten en dat geldt zeker voor het autobedrijf. Het zal dus eerder een natuurlijke afvloeiing worden waarbij er gewoon minder nieuwe mensen worden aangenomen als oudere stoppen. Minder werk, minder dealers ? Geen probleem, want er worden minder en minder monteurs opgeleid en geef de jonge mensen eens ongelijk. Werken bij een dealer is de totale terror.
Los van de vraag of het werken bij een dealer aantrekkelijk is, het is een feit dat de jongere generaties technische mensen in de regel hun handen niet vies willen maken. Dat probleem heeft mijn organisatie ook: de oude garde zijn nog echte machinisten die luisteren, voelen en proeven om een diagnose te stellen. Een gemaal is hun baby. Dat zijn de mannen (ja, toen was techniek nog voorbehouden aan mannen) die nu met pensioen aan het gaan zijn. Wat instroomt is nog steeds bereid om de handen uit de mouwen te steken en overuren te draaien. Maar het is wel de computergeneratie die dus op een iPad wil zien wat ze moeten doen. Niet hoe ze moeten diagnosticeren.
De evolutie zorgt er voor dat kennis in systemen gaat zitten en niet meer in hoofden.
Is dat erg? Ik vind van niet want als het in iemands hoofd zit, is het vrijwel onmogelijk die kennis te delen.
Ik heb liever een techneut die amper weet waarom hij een klus moet doen maar het wel snel en goed doet, dan een machinist die een perfecte diagnose kan stellen maar op een beunmanier repareert.
Wim,
Disciplus Simplex
Dat zie ik ook bij ons in de scheepsdieselmotoren de monteurs zijn nog nodig maar meer en meer zijn mensen nodig die kennis hebben van de elektronica. Is het bij een gewone diesel voor het testen van sensors, motor stops, alarmen en diverse bewakings-systemen welke door moeten komen in de controlekamer/brug. Tot heden ten dage LNG, DUAL-FUEL, en nokkenasloze twee takt motoren waar bij alles common rail word aangestuurd.
Maar als er iets is stuk gedraaid dan zijn er nog maar weinig die dit handmatig kunnen repareren laat staan dat ze een lager kunnen pas maken gelukkig kom dat nog maar weinig voor.
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/traditionele-autodealer-sterft-uit/
Du pain, du vin et… du Citroën
Andere link : zelfde verhaaltje ..... Oeps ops:
https://www.ad.nl/auto/autobranche-in-revolutie-traditionele-autodealer-sterft-uit~a5f42c51/
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.