Dit topic is bedoeld als tip voor degenen die hetzelfde overwegen. Misschien zie ik het verkeerd, dus kritiek is welkom…...
Ik zeg niet dat het luchtfilter van een DS slecht is. Ik heb alleen mijn twijfels bij het reinigen van het filter. Zo goed mogelijk uitspoelen in benzine, en uitblazen met de compressor, meer kun je niet doen. (maar waar blijft dan al die bagger die aangezogen is ???)
Tegenwoordig worden filters periodiek vervangen voor een nieuwe. Daar heb ik meer vertrouwen in.
Daarom heb ik mijn filtercassette aangepast zodat er een papieren filter in past.
Het is een eenvoudige klus en kost bijna niks, namelijk 80 eurocent voor stoelpootdopjes en 15 euro voor het filter, verkrijgbaar bij Brezan. Het luchtfilterhuis blijft onveranderd, dus je ziet het niet.
Hier een link naar de foto’s van het klusje:
http://www.mijnalbum.nl/Album=MOEMTQJV
Ik heb niks hoeven te veranderen wat betreft sproeiers, luchtschroeven etc. De motor klinkt en loopt net als voor de aanpassing. De benzineslang heb ik gebruikt om het filter helemaal klem te drukken in de lege cassette, maar dat was misschien niet eens nodig geweest.
stap 1: bovenkant van de cassette losslijpen
stap 2: vulling verwijderen (dat was echt smerig en pas zichtbaar toen het eruit was)
stap 3: bovenrand netjes bijwerken
stap 4: nieuwe filter erin. De twee gaten moeten dicht (met stoelpootdopjes)
stap 5: slang erin drukken (onderzijde) om het filter op te sluiten, borgen met een tyrap
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Leuke mod!
Je kan ook de felsrand openbuigen of open flexen en zo de twee helften scheiden. Zo heb ik em eens helemaal schoongemaakt.
De rubber buitenrand houdt de helften bij elkaar.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Leuke tip. Maar haalt het wat uit?
Topicstarter geeft aan dat de motor net zo loopt als voor de schoonmaakactie.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
een schoon luchtfilter zorgt voor minder brandstofverbruik en voor een inwendig schonere motor. In mijn Traction zat oorspronkelijk een luchtfilter dat alleen bestond uit een hoorntje dat een intern grofmazig vliegengaasje had dat alleen grote vliegen tegenhield. Op den duur vervuilt dan je hele motor, want zand kon gewoon opgezogen worden.
Ik denk echter dat het originele oliebadgaasfilter van de DS ook alle troep goed tegenhoudt, daarom wordt het zo vuil van binnen. Je moet het gewoon geregeld uitwassen en vooral het zand er goed uitspoelen.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben vooral benieuwd of dat stuk papier de zelfde flow haalt als het originele filter.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ik gebruik deze papierfilters al enkele jaren en ik denk dat je die flow wel haalt. Het gebruikte filter is o.a. origineel materiaal voor de Nissan Sentra 1.8 liter. Die zal grofweg een vergelijkbare hoeveelheid lucht verbruiken.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik denk dat door de ontluchting-aanzuiging uit het kleppendeksel het filter snel vet zal worden en geen lucht meer zal door laten.
Verhaal heb ik eens eerder gelezen, ff googlen geeft:
Ebay:
http://au.findyourauto.net/Citroen-DS-Replacement-paper-filter-ZZc-33659-ZZi-280887107171.aspx
Hier vind je een makkelijker manier om de stalen filter te openen, zoals Bogaard77 al noemde:
http://www.citroen-ds-id.com/index.html?ds/DS_Air_Filter.html nog wel het ‘kruis’ er uit slijpen.
Past de rubber ring niet direct om het papieren luchtfilter?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Ik spoel elke 10.000 km het metalen luchtfilter van mijn DSuper5 uit, dompel hem in de olie en laat hem goed uitlekken. Voor de verandering heb het luchtfilter maar eens helemaal opengemaakt en de filters/zeefjes in wasbenzine uitgespoeld. Je wilt niet weten hoeveel fijn zand en andere restjes in de ‘spoelwasbenzine’ achter was gebleven. Het was nog wel een gepruts om alles weer netjes dicht te krijgen, maar het was beslist de moeite waard.
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Ik heb mijn luchtfilter eerst schoongemaakt met benzine en remmenreiniger.Nadien in de ultrasoon reiniger gelegd. Je wilt niet weten hoeveel troep eruit komt.
Over de werking van luchtfilter gesproken, vraag ik me steeds af wat de bedoeling is van een luchtfilter op uitlaat spruitstuk. Bij de injecties zie je duidelijk dat de lucht veel koeler wordt aangezogen. Is het niet beter dat je voor de carbu’s ook de lucht koeler aanzuigt ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Ik heb dat ook gedaan. Met hele kleine popnageltjes beide RVS helften weer aan elkaar gezet. Ik vond het ook de moeite waard, ook om te weten dat het filter schoon is.
Omdat de boutbevestigingsgaten van het huis in de aluminium kop in de loop der jaren uitgeleuterd waren heb ik er helicoils ingezet. Het luchtfilterhuis gespoten en nu is en blinkt alles weer als nieuw.
@mr Smith. Als je kijkt naar luchtvoorverwarming (wat op de DS ontbreekt) denk ik dat het een soort gemiddelde is. Te weinig als het echt koud is, te veel als het heet is, in de gemiddelde praktijk werkt het.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Bij mijn 2 “Franse” DSsen was er een klepje in het luchtfilter waarbij hij kon aanzuigen via het spruitstuk hitteschild in de winter.
Bij mijn 2 “Made in Zuid Afrika” DSsen zit de aansluiting wel op het hitteschild, maar is het luchtfilter niet voorzien van het klepje/rubber aansluiting. Ik denk niet dat het luchtfilter daar zit om warme lucht aan te zuigen, anders zou hij niet zo’n lange tuit hebben. Bovendien wordt het luchtfilter zelf niet warm. Je brand alleen je jatten als je die onmogelijke M7 moer achterop de beugel wil losdraaien (Zeker bij een DS met het stuur/schakelstang aan de rechterkant!).
Ik heb altijd gedacht dat alle franse DSsen dus voorverwarming optie hadden en de Zuid-Afrikaanse nooit, maar dat is dus niet waar?
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
chindogu…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Vanaf 1 uur en 2 minuten : nog een alternatief
https://www.youtube.com/watch?v=hZ-ZcpX8a3w
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.