Op dinsdagavond 25 mei om 20:00 uur zal Gerbert ons inwijden in de geheimen van de carterventilatie van de 4-taktmotor.
Menigeen ( en vooral onder de C5 rijders) ken Gerbert van de “oil saver”.
Met die achtergrond gaat Gerbert ons de geheimen van de carterventilatie vertellen. Waar is dat rubberen “petje” voor wat op het kleppendeksel zit en wat aangesloten zit op het luchtfilter. Wat doen al die slangen die naast het inlaatspruitstuk aan de motor zitten. We duiken in de blow-by en het olieverbruik van een motor. Lijkt je dit interessant?
Sluit dan aan in de Zoom-presentatie!
Dinsdag 25 mei van 20:00 tot 21:00
https://us06web.zoom.us/j/88571320676?pwd=azQ2U2hDd25TWXlrUUZSb3R2MEtoUT09
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Wordt deze lezing later ook gepubliceerd op de site?
(anders moet ik een afspraak verzetten, maar liever niet…)
Ja we nemen hem weer op. Maar kan een paar maanden duren voordat we hem gemonteerd hebben en online zetten.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Join Zoom Meeting
https://us06web.zoom.us/j/88571320676?pwd=azQ2U2hDd25TWXlrUUZSb3R2MEtoUT09
Meeting ID: 885 7132 0676
Passcode: 444892
One tap mobile
+16465588656,,88571320676#,,,,*444892# US (New York)
+17207072699,,88571320676#,,,,*444892# US (Denver)
Dial by your location
+1 646 558 8656 US (New York)
+1 720 707 2699 US (Denver)
+1 253 215 8782 US (Tacoma)
+1 301 715 8592 US (Washington DC)
+1 312 626 6799 US (Chicago)
+1 346 248 7799 US (Houston)
Meeting ID: 885 7132 0676
Passcode: 444892
Find your local number: https://us06web.zoom.us/u/kbG4WrwkxZ
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Ik denk dat Gerbert het in het vragenrondje na zijn presentie over dit product had voor het verwijderen van aangekoekte olie van vast zittende zuiger veren?
Rislone Compression Repair / Rislone Compressie Repair
Rislone Compressie Repair
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Klopt, dat is wat ik heb gebruikt in mijn DSpécial met een prima resultaat. Er zijn ook middelen van Wynns en Toralin.
De werking zal ongeveer hetzelfde zijn maar de prijs wat lager.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dankje. Ik heb het erin gegooid (DS23 met slechte compressie), en zal over een tijdje weer een compressie meting doen om te kijken of het een verschil heeft gemaakt.
Overigens nadat ik het erin heb gegooid ben ik een snelwegrit gaan maken van ongeveer 50 km en de DS kreeg het vrij warm. De electrische fan moest bijspringen na een stuk van 130-140 km/uur (Ik was even vergeten dat de snelheidsmeter nog steeds afwijkt naar beneden) en is daarna niet meer uitgegaan. Ik heb de electrische fan expres doorgelust naar het waarschuwingslampje van de achterruitverwarming, dan weet ik wanneer hij aangaat, en ik heb de temperatuurmeter in mijn dashboard, die naar het einde van de witte streep bewoog. Het was 25-30 graden buiten. Dat moet de 3 rijen radiateur toch makkelijk bijhouden? Mijn eerste DS was een 2 liter Break met koelsysteem van de 2.3 liter; die heeft het nooit warm gehad en daar heb ik meer dan 10.000 km mee door Zuid-Afrika gereden, zelfs door 45 graden in de woestijn.
Het was overigens de eerste keer dat ik wat langer / harder reed met de DS en eerste keer op de snelweg. Voorheen alleen maar in en om het dorp op 80 en 100 km weggetjes, dus ik kan niet zeggen dat het door het stroperige goedje kwam. Ik zal de koelvloeistof weer eens vervangen Dat zit er ook al weer anderhalf jaar in, en daarvoor was het al heeeeel lang niet vervangen. (net ook weer koelvloeistof post gelezen) en blok en radiateur goed doorspoelen.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bij dergelijke temperaturen is het naar mijn idee vrij normaal dat de elektrische fan mee draait. Bij mij draait die dan ook mee in elk geval.
Een 23 wordt flink warmer dan een 20 dus dat kan je niet zomaar vergelijken.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Aha, dat stelt al wat gerust. Dank.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nou, bij mijn 21ie ging dat ding alleen een paar keer aan heuvelop met de aanhanger er achter. En het was 38 graden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.