Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Mooie klus Michiel!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
De shakedown was een succes.
We hebben zelfs nog wat zon gevonden afgelopen weekend!
Er zijn wel wat dingen naar voren gekomen die nog wat aanpassing/fijnafstelling behoeven. Zo is de koude start nogal rokerig; warm komt er echter geen pluimpje uit de uitlaat. Eerste verdachte is natuurlijk gloeibougies, maar die hebben allemaal een weerstand van rond de 8 Ohm; geen enkele schiet er echt uit. Wel waren de gloeibougies behoorlijk zwart aangeslagen. Ik ga ook nog de verstuivers er uit halen om te testen op openingsdruk en spuitpatroon. De kleur van de rook is lichtgrijs en het ruikt nogal naar onverbrande diesel. Iemand nog tips waar ik naar moet kijken? Toch afstelling van de pomp?
Daarnaast is de diesellekkage nog niet weg: de leidingen kunnen niet strakker en het lekt nog steeds. (Ook op de aansluitingen van de gloeibougies… ) Het blijkt volgens de Indenorexperts dat er een ringetje moet zitten tussen de bout waar de leiding op zit en het injectorhuis, en geen van de vier injectoren hebben die ringetjes.
Ook raak ik nog ergens KVS kwijt, maar ik zag zojuist witte strepen lopen over de radiateur. Ik moet maar eens een druktestje uitvoeren, ik neem aan dat het géén lekke koppakking is
Dan als laatste nog een zingend geluid bij het rechtervoorwiel, wat pas hoorbaar wordt na een lang stuk (+100km) snelweg rijden. Morgen gaat ie op de brug, kijken of dat een wiellager is of iets dergelijks.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat het roken betreft: heb je de injectoren laten testen? Zijn die goed? Pompafstelling kun je natuurlijk een keer laten nakijken door een specialist. Heeft die motor een koude-start inrichting zoals bv op de BX diesel?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Ik ga inderdaad de injectoren deze week even laten testen, kijken of daar wat te halen is.
Het koudstartsysteem is nog iets archaïscher: een draaiknop op het dashboard trekt de aanslagnok van de gashendel naar voren, zodat het stationair toerental iets omhoog gaat.
Hij hobbelt overigens ook een beetje als ie koud is, alsof af en toe een cilinder niet helemaal lekker mee doet.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik denk dat je het toch meer in de injectoren gaat vinden dan in de pomp. Maar, het niet goed afsluiten van de leidingen helpt niet!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Kan het bij zo’n diesel (met niet goed afsluitende leidingen) ook een valse lucht verhaal zijn?
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Injectoren verwijderd om te laten testen. Alle 4 geven een prima inspuitbeeld en de juiste openingsdruk.
Wel zat er al (na 500 km) behoorlijk wat koolaanslag bij de 4de cilinder (degene waar de aansluiting ook lekt). Nu heb ik destijds bij het monteren van deze injector een beetje pech gehad; van het tapeind waarmee de injector geklemd wordt begaf het draad het. Ik heb het draadeind omgedraaid (er was 4 mm draad weg, dus de moer aan de bovenkant kon niet meer vastgezet worden, maar in de kop zelf verdwijnt zo’n 16 mm draad, dus als daar 4mm mist is dat minder problematisch) maar omdat de injector al met nieuwe brandplaatjes en al aangedrukt was geweest is waarschijnlijk alles al zodanig vervormt dat ik eigenlijk (wéér) de brandplaatjes had moeten vervangen. Dat heb ik dus niet gedaan.
Nu weer een nieuwe set brandplaatjes op de kop getikt, zodat alles netjes gemonteerd kan worden.
Ik ziet niets vreemds aan de wartel en de hogedrukleiding bij de injector waar het diesel zweet, en buiten de motor past het allemaal mooi en lijkt het mooi af te sluiten, maar wie weet wat er gebeurt als er zo weer 130 bar op staat. Ik houd dus nog de mogelijkheid open om op zoek te moeten gaan naar een nieuwe hogedrukleiding.
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Nadat alle injectoren goed bevonden waren en ik alle hogedrukleidingen op breuk en schade had geïnspecteerd, heb ik alles toch maar weer teruggebouwd, omdat ik niks vreemds zag. Alles met nieuwe brandplaatjes, dichtringen en koperen ringetjes voor de retourleidingen. Eerst alle hogedrukleidingen hand-vast, zodat de leiding spanningsloos georiënteerd zat op de injectoren. Daarna alle injectoren weer vast op moment, en nog eens proberen. Resultaat: geen lekkage meer, en ook een stuk minder rook bij koude start. Nog steeds een paar seconden een pufje, maar dat mag ook bij een motor uit de jaren zestig. En bij warme start geen enkele rook!
En daarnaast: ook een APK voor 2 jaar!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Pracht karretje!
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Klasse !!
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Hmm, de rookwaarneming bij koude start is erg afhankelijk van hoe koud de motor is (en hoe optimistisch ik ben als ik net weer wat gesleuteld heb), en ik ben bij nader inzien nog steeds niet tevreden met de koude start.
Ik heb alles nagelopen, en ik heb nu voorlopig echt geen diesellekkages meer (na het fixen van de vorige begon een aansluiting van de dieselpomp te lekken) en ook alle gloeibougies doen het erg goed. Toch rookt ie me nog te veel als ie koud is: hij hobbelt bij de koude start en bij elke hapering van de motor zie je een plof witgrijze rook uit de uitlaat komen. Ook bij deze hoge buitentemperaturen. De zelfontbranding in één (of meerdere) van de cilinders lijkt dus in koude toestand niet goed te zijn.
Wat heb ik dus gedaan:
- verstuivers laten testen, die zouden goed moeten zijn volgens de dieselspecialist
- de (9,5 volt) gloeibougies getest, die gloeien alle vier volop op 12 volt (buiten de motor, althans)
- alle diesellekkages verholpen
Wat kan ik nog doen:
- de rubberen brandstofleidingen tussen aanvoerleiding en filter en tussen filter en pomp vervangen, misschien komt daar lucht bij, de enige rubberen delen in het brandstofsysteem
- toch de pompafstelling checken (maar zoals gezegd: warm rookt de motor helemaal niet dus ik denk niet dat het een timing-probleem is…)
- toch de gloeibougies vervangen, evt voor snelgloeiers (ik kwam deze tegen)
- een compressietest doen (ik zou hopen dat het niet nodig is na revisie, maar wie weet, misschien dichten de verstuivers toch niet goed af…)
- en verder weet ik het even niet meer…
Welke van deze lijst heeft de meeste kans van slagen en mis ik nog iets?
Ik weet wel dat de motor vóór de revisie niet zo rookte bij de koude start, en ik weet dat het beter moet kunnen…
Als de pomp iets te laat staat krijg je ook dit fenomeen, kuchen, roken en rochelen tot ie warm is, klinkt net of er luchtbellen mee komen en af en toe een cilinder niet lekker mee doet. Bij zo’n oude diesel kan je de stand vd pomp tov het blok aantekenen met een stift of een kraspen en van daar uit de pomp iets vroeger zetten, werk wel met heel kleine stapjes, een paar milimeter maakt al een verschil.
Proefondervindelijk moet je bijstellen tot de motor koud netjes loopt, teveel vervroegen merk je vanzelf, dan gaat het blok nagelen als je hem belast, ga je teveel verlaten dan gaat ie nog meer roken en kuchen.
Kan je aan het afstelgereedschap komen dan zou ik altijd eerst de voorschriften vd fabrikant volgen, wil dit niet naar genoegen werken dan kan je hem handmatig stellen tot hij mooi draait en aanslaat.
Vroeger werd uit noodzaak dikwijls zo afgesteld omdat de voorgeschreven timing dmv het afstelgereedschap soms niet het gewenste resultaat gaf omdat de vervroeging in de pomp iets verlopen was of omdat de timing vh blok sowieso niet meer 100% was.
Heb een poos terug nog een VW LT 24D uit het jaar kruik op het gehoor moeten afstellen omdat het ding afgesteld met de timingpennen voor geen meter netjes wou lopen.
Ik zou zeggen probeer het eens, je kan er niets mee vernielen!