Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Ik heb een vraag over het oplossen van olielekkage uit de versnellingsbak.
Mijn “nieuwe” versnellingsbak van de “Beige Collorado Dyane” lekt aanzienlijk. Ongeveer 1 druppel per minuut. Wat ik echt teveel vind.
De versnellingsbak is ooit gereviseerd (niet door mij) en op de plank gelegd. Nu Hij in de auto zit blijkt ie dus flink te lekken.
Het is lastig te zien waar exact de lekkage vandaan komt.
Het lijkt op de plek te lekken bij beide aandrijfassen bij de papierenpakking.
Zou ik dit kunnen oplossen door de aandrijf as flens op de versnellingsbak los te nemen en de papierenpakking aan de bakzijde een lik vloeibare pakking te geven?
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
in principe wel maar er zit daar ook een keerring.
Begin maar met de bak uit e auto te bouwen
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Hallo Bogaard,
Bedankt voor het meedenken.
Klopt daar zit ook een keering. Deze lijkt niet te lekken omdat het “waarschuwingsgaatje” droog is.
Is er nog een aanrader / afrader qua vloeibare pakking? Ik heb nu Loctite 574 klaar staan. Dicht tot 0.25mm en kan temperaturen aan tot 200°C.
Je hoort ook wel eens dat je nooit vloeibare pakking gebruikt mag worden icm papieren pakking. De informatie is dat je een papieren pakking alleen mag invetten met vet / olie.
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
dat dat is officieel zo. Ik zou me echter niet druk maken. als het werkt is het goed.
Bak zit niet te vol met olie he?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Eerder te weinig aanwezig nog in de bak.
Na een week of 3 plaatwerken (strak maken / plamuren / epoxy / spuiten) ligt er toch een flinke plas onder de auto
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
Zou ik toch nog het niveau controleren: Een “kopje” olie maakt al een vlek van ruim meer dan 1 meter doorsnede, zelfs een vingerhoed geeft al een flinke vlek.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja. Maar hij mag niet lekken natuurlijk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
De bak uit de Dyane gehaald en de oorzaak was gelukkig erg duidelijk!
1) Op het eerste gezicht leken niet alle moeren van de aandrijfas flenzen goed vast te zitten. Deze aangehaald en een nachtje laten staan. Resultaat, nog steeds lekkage.
2) Daarna de aandrijfas flens (rechts) met de meeste lekkage gedemonteerd.
Toen kon je duidelijk zien dat het koppelingshuis niet uitgelijnd stond met de tandwielkast. Ter controle de linkerzijde ook de aandrijfasflens gedemonteerd en gezien dat het daar ook dezelfde afwijking zat.
Koppelingshuis kwam verbazend makkelijk los. (te gemakkelijk = gebrek aan goede afdichting)
Aan de onderzijde van het koppelingshuis nabij de aftapplug ook zichtbare verontreiniging van de olie en gebrek aan vloeibare pakking. Hier was dus ook sprake van lekkage.
Alles goed schoon gemaakt, ontvet en loctite 574 er op en koppelingshuis er weer op.
Door 1 aandrijfasflens te gebruiken zonder vulringen (tbv afstelling kroonwiel) de tandwielkast en koppelings huis uitgelijnd.
Op de papieren pakking bij de aandrijfas flens ook een dunnen laag loctite 574 gedaan, uiteraard met de vulringen er deze keer wel bij.
Bak is nu 100% dicht!
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Top! goed bezig.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>