Goede vraag JW, ik zal bij het demonteren van de huidige carburateur ook kijken naar de sproeiers, alle sproeiers.
De auto loopt verder goed, accelereert prima, maar houdt wel in bij plotsklaps veel gas geven.
Aanvullend: op de 30DGS25/250 zit een elektrische afsluiter die de stationairsproeier afsluit. De functie hiervan blijkt het afsluiten van de stationairsproeier bij het afzetten van het contact. Daarvan ontbrak de draad. Dus die functie werkte dus niet. Mogelijk werkt de hele stationair sproeier niet. Toch “dieselt” de auto niet na bij afzetten contact. Ook heeft regelen aan de stationair sproeier geen meetbaar effect.
Via een vriend via Whatsapp kreeg ik binnen:
Als de auto helemaal niet op de stationair sproeier maar volledig (ook stationair) op de hoofdsproeier zou lopen verklaart dit het.
Dat zou pleiten voor: herstel functie stationair sproeier door vervanging van de elektrische afsluiter.
Voorbeeld: link
Op mijn alternatieve carburateur de 30DGS26/250 ontbreekt trouwens dit onderdeel ook zie ik nu.
1970 ID20f Currus rehaussé ambulance.
1984 GsA break Club
GS1970 schreef:Ik zou eerst de bestaande carburateur eens uit elkaar halen en controleren, schoonmaken en de afstelling controleren. .....
Merci. Ik koop dan meteen ook een revisiesetje (pakkingen vlotternaald, etc) voor de Weber.
1970 ID20f Currus rehaussé ambulance.
1984 GsA break Club
Check goed of het setje alle zachte delen bevat. Bij mijn Solex Carb had ik soortgelijk problemen; nukkig reageren op gas pedaal en verbruik van 1 op 9. Van alles geprobeerd. Schoonmaken, revisiesetje, vlotterhoogte stellen etc. Uiteindelijk kwam ik erachter dat een uitgehard verrijkingsmenbraam in de acceleratiepomp de oorzaak was. Die zit (bij Solex GS/A) niet in de standaard setjes.
Hans
Currus ambulance ID20f schreef:Goede vraag JW, ik zal bij het demonteren van de huidige carburateur ook kijken naar de sproeiers, alle sproeiers.
De auto loopt verder goed, accelereert prima, maar houdt wel in bij plotsklaps veel gas geven.......
Dat is wat ‘ie van mij ook deed, met name als je na een bocht waarbij je even van het gas afwas, weer gas gaf. Dan stotterde hij, hield ‘ie wat in. Dat kon je alleen oplossen door veel meer gas te geven.
Na het vergroten van de remluchtsproeier was dat probleem opgelost, en reed hij veel beter. En zuiniger, als ik me goed herinner
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Gouden tips, bedankt lieden !
Zo zie je maar hoe een vraag over het coaten van GsA bumperschuim (n.a.v. een slippende V-snaar van 5 euro) uit kan monden in de behoefte flexibele membranen voor de carburateur. Ik neem de opmerkingen mee bij het bestellen van revisiesets en het uitgebreid checken van ALLE sproeiers.
Heeft iemand ervaring met die magnetische onderbreker die in de WEBER zit ? Die is ook los te koop. Bij carburateurwinkel.nl
link
merci,
Victor
1970 ID20f Currus rehaussé ambulance.
1984 GsA break Club
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Als de afsluitklep niets doet, dan werkt het stationairsysteem niet en loopt hij stationair ook via de hoofdsproeiers. Dat zou het rijke stationairlopen kunnen verklaren. Bovendien zal hij altijd minder goed lopen en lastig af te stellen zijn. De afsluitklep is er pas ergens in 78 (op de GS) op gekomen. Als de carburateur geen afsluitklep heeft betekent het dat het geen 1300 carburateur is want die hebben altijd een afsluitklep.
Verder hebben de GS carburateurs ook geen benzineretour ter voorkoming van vapour lock.
Maak dus eerst maar eens de huidige carburateur schoon en stel de boel eens af. Meet de spoel van de afsluitklep door, vaak zit daar het probleem. Afsluitklep hoeft net perse te werken, maar wel open staan. Dus als deze overleden is kun je evt. het afsluitpennetje afknippen. Je kunt de stationairsproeier eenvoudig eraf halen om erbij te komen. Van nadieselen heb ik nooit last gehad op mijn GS’en zonder afsluitklep.
Bedankt GS1970.
Plan is inderdaad om de originele carburateur (juiste type 30DGS25/250 voor 1300 ECO) onder handen te nemen en een revisies (incl. membraan opbrengkamer, zie eerdere tip) en dat op een rustig moment te doen. Hij moet ook drastisch een keer in een ultrasoon reiniger. Klinkt als een klein projectje met eventueel ook nieuwe sproeiers.
Ik had nog een WEBER 30DGS26/250 liggen en die erop geschroefd om “snel” een Apk herkeuring te kunnen doen. Alleen CO is nog een probleem. Dit is een CMATIC (automaat) carburateur die volgens t werkplaatshandboek precies gelijk is aan de originele 30DGS25/250 maar dan met een extra automatische choke. Hoewel ongebruikt in doos, hier zat geen afsluitklep (magnetische afsluiter) op. Kennelijk ooit uit de carburateur gehaald. Hiervoor een occasion gevonden, de Citroën garagist in Beusichem had er nog 1 liggen. Ik heb die afsluitklep op de akku getest en deze maakt een klikkend geluid.
Resultaten van de uitlaatgas-analyse bij een lokale garage na plaatsing van de nieuwe carburateur bij stationair toerental zijn onveranderd tov oude carburateur: labda is nog steeds 0,70 (veel te rijk) en HC (onverbrande koolwaterstoffen) veel te hoog.
Ik ben daarop met de ontsteking bezig gegaan in de hoop hier een verschil te kunnen maken. Maar hoe ik de ontsteking ook draai, dit lijkt vooralsnog geen significant effect te hebben.
Uw commentaar: “als de afsluiter niet werkt, loopt de auto over de hoofdsproeiers” slaat hopelijk de spijker op zijn kop. Andere bronnen van hoge CO en HC (versleten motor die intern olie lekt) zullen veel grotere impact hebben. De auto rookt wat maar eerder zwart dan blauw. Blauw wijst bij mijn weten op olieverbranding, zwart op “te rijk”.
Wat zou ik nu als vervolg kunnen doen:
1 de automatische choke van de 26/250 deactiveren zoals ook een Duitse GsA specialist aangaf. Hoe precies is me niet duidelijk. Er komt een slang uit de carburateur die naar een extra luchtpot gaat. Moet ik die slang doorknippen en een schroef in de slang draaien die uit de carburateur komt ? Dan is de carburateur dicht en heeft die luchtpot omgevingsdruk en zal naar mijn verwachting niets doen. Klopt dat ?
2 bij een andere afsluitklep (eentje zonder draadje en dus minder bruikbaar) de punt afbreken en dan in de carburateur schroeven en wederom CO testen.
3 de weerstand meten van de occasion afsluitklep
4 een nieuwe afsluitklep kopen
5 de originele carburateur reviseren (wil ik liefst uitstellen want gaat vast flink tijd inzitten)
6 dikkere olie toepassen (scenario olie in verbrandingskamers)
1970 ID20f Currus rehaussé ambulance.
1984 GsA break Club
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Ik vind het lastig om op afstand de vinger op de zere plak te leggen. 0,7 is inderdaad veel te rijk.
Wat ik in elk geval wel weet is dat als alles gewoon in orde is je gemakkelijk het stationair op lambda 1 krijgt. Motor loopt stationair net iets beter als je het net een pietsje rijker afstelt met de mengselschroef, zeg tussen 0,95 en 1. Ik kijk altijd even mee bij de APK. Als je het op gehoor afstelt op optimaal lopen zul je dus op een lambda net iets onder 1 uitkomen.
Overigens zit er geen automatische choke op een C-matic, dit is een toerentalverhoger met ingeschakelde convertisseur.
Je kunt controleren of het stationairsysteem meedoet door aan de mengselschroef te draaien. Gebeurt er wat dan? Er moet een punt zijn waarbij de motor (bij indraaien) onregelmatiger gaat lopen. De beginwaarde voor de schroef is 3 slagen uitgedraaid. De toerentalverhoger moet je gewoon eraf halen, zorgen deze de gasklep niet meer verder open zet.
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Ik lees het nog even terug en zie nu dat je al hebt gezegd het indraaien van de mengselschroef niet helpt.
Normaal gesproken zou de motor dan afslaan. Misschien ten overvloede, maar heb je de basisafstelling ook gecontroleerd (vlotterniveau, gasklep 2e trap)? De ontsteking moet je niet verdraaien. Afstellingsvolgorde is klepspeling, ontsteking, carburateur. Daar kun je niet aan tornen.
Bedankt weer, u heeft ervaring.
Klepspeling 2 jaar geleden gedaan, zeg 2000 kilometer geleden.
De 30DGS26/250 komt uit de doos en is niet gemonteerd geweest. Dan mag je verwachten dat deze geen lucht lekken door slijtage heeft, vandaar dat ik dat die elementen uit te sluiten.
Ik zet de ontsteking weer terug op oude stand (streepje gezet).
Daarom denk ik focus op de carburateur en wel:
- afsluitklep
- vlotter
Beide carburateurs geven hetzelfde te rijke gedrag.
Wellicht is de snelste ingreep om de afsluiter af te knippen.
Straks naar Gs GsA clubmagazijn om pakkingen te kopen.
1970 ID20f Currus rehaussé ambulance.
1984 GsA break Club
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Luchtlekken zijn niet te verwachten als oorzaak, omdat de motor juist teveel benzine krijgt.
Zo zie je maar dat het geen zin heeft om een onderdeel maar te vervangen zonder dat je de oorzaak van het probleem eerst hebt vastgesteld. Afknippen van de afsluitklep zou ik nu niet doen. Als hij klikt doet hij het gewoon. Vaak zit het stationairsysteem verstopt door een vuiltje. Ik zou eerst alles maar eens schoonmaken en doorblazen.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
De waarschijnlijke oorzaak is gisteren in het magazijn vastgesteld. De mengselschroef is dermate hard aangedraaid,
dat die is beschadigd.
Grote dank aan Dirk van het GS GSA club magazijn.
Ik had de carburateur meegenomen en hij vermoedde al dat het busje waarmee de CO stelschroef de benzinetoevoer afknijpt niet werkte. Dat is een messing busje in het carburateur huis.
Ooit is die schroef zo hard aangedraaid dat die huls vast op de CO schroef was komen te zitten en dan werkt die schroef niet meer.
Nader vergelijk met een gebruikt exemplaar leverde op: er miste ook een veer.
Ben er mee bezig en ga toch eerst de oude carburateur in ere herstellen.
Bedankt Dirk Wim en Frank !
Ik laat weten hoe t verder loopt
1970 ID20f Currus rehaussé ambulance.
1984 GsA break Club
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Ben benieuwd!!
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Mooi te horen dat er met hulp een oorzaak is gevonden. Is echt iets wat je zo op afstand niet kunt vaststellen.
Helaas was ik niet in de gelegenheid zelf ook naar het magazijn te komen.
Ben benieuwd hoe het verder gaat!