Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
Om allerlei redenen en behoorlijk wat wekelijkse km’s (ca. 20.000 km/j) kijk ik voorzichtig rond naar een andere dagelijkse auto, voorzien van automatische transmissie. (dat is de belangrijkste reden voor het rondkijken)
Nu heb ik de Cactus (ph1) altijd wel een leuk apparaat gevonden, zeker in een lekker felle kleur en in de Shine-uitvoering. Ook het relatief lage gewicht staat mij wel aan, want gezien de 12ct de kilometer met een max. van 25 km enkele reis die ik vergoed krijg moeten de lasten niet té hoog worden.
Ik ben dus op zoek naar iemand die ervaring heeft met de 1.2 met 5-traps automaat. Ik ken de bakken niet en weet dat gerobotiseerde handbakken zoals bij Opel en Fiat wel gebruikt werden nogal storingsgevoelig waren.
Ik meen gelezen te hebben dat deze bak een dubbele koppeling heeft? Wat is de levensduur? Zijn er nog andere specifiek technische zaken aangaande deze motor/bak combinatie? Het geheel moet namelijk wel betrouwbaar zijn. Ik ben bang dat wanneer ik deze zaken bij een Citroën-garage neerleg ik een rooskleuriger verhaal te horen krijg!
edit: topic even aangepast, ik ben nu ook benieuwd naar de EAT6.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij hoort een dubbele koppeling bij een robotbak en heeft een volautomaat altijd een koppelomvormer.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
De ETG robotbak heeft een enkele koppeling.
Dubbele koppelingen zitten in de VW DSG bakken, en bij anderen die dit concept ook hebben.
PSA was destijds van plan ook zo’n bak te gaan produceren, dat is er echter niet van gekomen.
Bij mijn weten is een klassieke automaat, met koppelomvormer dus, alleen in de Cactus II geleverd.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan!Zie regel 10 [/edit mod]
ja, dat is de eat6.
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Misschien dat je wat kunt vinden bij de Autoweek reviews, dit zijn bezitters die over hun eigen ervaringen vertellen. Ik kijk daar wel eens tussen. Je kunt zien hoe lang iemand een auto al heeft en hoeveel kilometers hij/zij er mee heeft gereden, dan kun je een beetje inschatten hoe relevant de review is. Ook is er vaak commentaar op een review, daarin lees je soms ook nog wat.
Hier is er eentje die een paar jaar in een 1.2 semi-automaat heeft gereden. Hij benoemt ook vrij specifiek het gedrag, dus geen klassieke automaat, maar met beleid goed mee te rijden.
Succes met je zoektocht, ik vind dat de Ph1 cactus lekker eigenwijs is, karakter in vorm en functie. Dat zie je niet veel meer bij auto’s. Ook leuk dat het ontwerp polariseert; mensen hebben echt een mening over de auto; of ze vinden het geweldig, of ze vinden het niets. Beter dan ‘meh…’
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/citroen-c4-cactus-puretech-82-feel-2015-2/
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Ervaringen met de ETG robot bak heb ik inmiddels ook. Die zit in het C-Eendje van m’n betere helft, gekoppeld aan de 1.0 drie-pitter.
In het begin moet je daar echt aan wennen.
Met name het overschakelen van 1 >> 2 duurt wat lang, maar ook het zonodig terugschakelen gaat traag. Dat wordt mede veroorzaakt door het trimmen op zuinig rijden van de besturingssoftware van de bak.
In ons geval kan je dat terugschakelen zonodig zelf regelen met de linkerflipper achter het stuur.
In de Saxo die ze hiervoor had, zat een MB3 vol-automaat, met koppelomvormer dus.
Daarmee was het prettigere rijden dan met de robotbak.
Maar die auto gebruikte wel bijna twee keer zoveel brandstof als het C-eendje nu doet
Na inmiddels bijna 9 jaar gebruik is onze conclusie: er valt best te leven met de robotbak.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er is wel een klein verschil: de robotbak in de C1 is een bak uit het rek van toyota.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
JW schreef:
Bij mijn weten is een klassieke automaat, met koppelomvormer dus, alleen in de Cactus II geleverd
Nope, ook in de latere jaren van de oer-cactus was de EAT6 beschikbaar. Wij hebben er zo eentje.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
En wat ik er tijdens de zoektocht naar onze Cactus over begreep, de ETG is een stuk probleemlozer dan de EGS, waarvan de ETG een evolutie is.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
2d schreef:JW schreef:
Bij mijn weten is een klassieke automaat, met koppelomvormer dus, alleen in de Cactus II geleverd
Nope, ook in de latere jaren van de oer-cactus was de EAT6 beschikbaar. Wij hebben er zo eentje.
Zó leer ik elke dag weer wat bij
Via SC zie ik nu dat de EAT6 al geleverd is vanaf ORGA 14374 >> 17/3/16.
De facelift Cactus kwam er vanaf 05/2/18, ORGA 15064.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Mijn vader had een C3 met ETG. Als je er een beetje mee kon omgaan reed het prima. Je kan het een beetje vergelijken met een oude DS met halfautomaat. Door met je gaspedaal te spelen kan je het schakelmoment beïnvloeden en ook de manier waarop wordt geschakeld. Eigenlijk een redelijk alternatief voor een dure automaat.
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
dank voor de informatie zover!
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
Ik heb deze week zowel met een Opel Karl Easytronic (mijn huidige auto is een Karl, maar dan met handbak) gereden als vanmiddag met de C4 Cactus ETG5. Die laatste schakelt écht veel beter! Alleen wat stoterig bij het terugschakelen.
Helaas vond ik de stoelen erg vlak; bij een ‘gewone’ C3 heb ik het idee dat de voorzijde van de zitting net even wat hoger is waardoor de ondersteuning van het onderbeen beter is. Misschien dat het mogelijk is de stoelrail aan de voorzijde wat omhoog te brengen waardoor de zitting te kantelen is. Daar moet ik nog eens achteraan.
Verder is het een erg ruime auto.
Een exemplaar met een EAT6 bak lijkt me ook wel wat, hoewel ik een beetje vrees voor het verbruik!
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 30-11-2009
- C5 Ph3 Sedan 2.0 benzine automaat
Dag Michiel,
5 Jaar terug reed ik een C3 met EGS5 robotbak uit 2006; ik kon er mee leven, maar knapte af op het schokkerige schakelgedrag; dit is ongetwijfeld verbeterd bij latere types, maar ik hou het voortaan toch bij de klassieke automaten, die steeds beter worden.
Een Cactus ph. I met EAT6 (2016 tm start Ph. II) zal naar mijn verwachting veel meer rijplezier geven; het verbruik zou wel eens mee kunnen vallen, als je rechtervoet niet te vaak uitschiet.
EAT6 is tweedehands wel een stuk duurder in aanschaf dan ETG5.
Succes en plezier gewenst met de zoektocht!
Groet, Marco.
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
EAT6 met 110pk: 5,5 liter/100km over de afgelopen anderhalf jaar en vijftig duizend kilometer. Uitsluitend 98 getankt. Het is een heerlijk vlotte combinatie, maar in de praktijk schakel ik wel veel handmatig. Hij schakelt niet snel genoeg door wat mij betreft. Doet 50 in z’n drie, zet ik ‘m in vier. 100 in zes? Nee, bij 105 schakelt ‘ie pas naar het hoogste verzet. In Frankrijk (90,110,130) werkt het vast perfect.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
wederom dank voor de informatie. Ik ga morgen kijken bij een C3 met EAT6. Toen ik met de Cactus ging rijden heb ik ook even in de C3 gezeten en dat zit ook uitstekend, dus is ook mogelijk een optie.
Op zich ben ik over de EAT5 ook wel tevreden. Ik heb toch geen haast, dus dan doet hij precies wat je wilt. Plus dat de schakelflippers handig zijn als je hem even sneller wilt laten doorschakelen. Het exemplaar dat ik heb bekeken heeft exact de kleur van de auto in de startpost, en dat vind ik stiekum wel leuk. Wat ik niet zo leuk vind is de prijs icm het feit dat hij een servicebeurt moet hebben (lampje brandde) de banden op zijn (droogtescheurtjes), de matten ontbreken en de bovenkant van contactsleutel weg is… Helaas zie je ze niet veel in kanarie geel.