Hoe krijg ik de katalysator van een Picasso C4 schoon, ik heb al bus speciaal reiniger gebruikt zonder sucses is laten spoelen is dat een optie, wie weet raad
Gr CN
Is het een benziner motor of een diesel ?
Het is een benzine auto met een dikke 200.000 km gereden, onlangs 2 katalysator Sondes vernieuwd en zoals gezegd 2 keer een fles reiniger in de benzine en toch nog storing, wat is een alternatief.
Gr CN
Je hebt dus een foutmelding emissie storing neem ik aan.
Daarna vervang je de lambda sonde voor en na de katalysator. Voor is normaliter een breedband, na een “gewone” Dat hielp niet, daarna wil je de katalysator schoonmaken.
Als ik zo vrij mag zijn: “Throwing parts at the problem…”
Waarom heb je een storing? Al uitgelezen ? Welk storing precies?
Een katalysator werkt met een soort metalen pijpjes met een groot oppervlakte die bedekt zijn met palladium of platinum. De onverbrande koolwaterstoffen reageren onder invloed van de katalysator metalen ( die Palladium of Platinum, of een mengsel ) . Als de oppervlakte vuil is geworden dan werkt zo’n katalysator minder goed. Om het te kunnen reinigen zul je hem moeten demonteren, want als je hem in de auto laat dan moet je schoonmaakmiddel eerste verbrand worden, dat maakt te zaak hyper complex.
Demonteren en dan schoonmaken: Zeep, hete stoom, azijn, soda, caustic soda. Het hangt van je “onbekende” vervuiling af wat kan werken.
To err is human, not to err is divine.
Ik ben denk dat het een nieuwe katalysator word, de vraag wat voor type voor een Grand Picasso C4 VTI 1.6 120pk 88kw bj 2009 en dat voor een redelijke prijs
Gr CN
Vrijwel al die 1.6 VTI’s hebben dezelfde katalysator met aangelast uitlaatspruitstuk, zelfs een Peugeot.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Cornelis Nannings schreef:Ik denk dat het een nieuwe katalysator wordt.
Je moet niet denken, maar zeker weten.
Is de auto al eens fatsoenlijk uitgelezen?
Dat advies heb je al eens eerder gehad.
En hoe is dit afgelopen? https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/237481/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
1 en 1 is 2 denk ik. De auto gaat op 3-poten lopen en geeft een emissiestoring. Dan denkt Cornelis waarschijnlijk dat het zijn katalysator is. En tadaa, niet topic. Maar dat is juist het gevolg, niet de oorzaak.
Je zult eerst de oorzaak van het op 3 poten lopen moeten weten, en daar kom je achter door uit te lezen met een Lexia of andere degelijke OBD lezer, niet die Chinese prul
Beide lambda’s vervangen, bobines 3x vervangen, maar 0x uitgelezen vermoed ik.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Hier enige uitleg, na 3 x nieuwe bobine"s weer motor storing, uitlaten lezen en 4 nieuwe in blok bobine"s en hij liep prima en geen storing of lampjes, poosje later toch weer motor storing en jawel weer dat lampje, toen maar naar de Citroen garage van Mossel daar uitgebreid uitgelezen en de conclusie storing in het uitlaatsysteem dan de Eerste lambda sonde vernieuwd en het was weer ok een poosje later jawel storing, nu de tweede lambda sonde vernieuwd, motor blijf ondertussen prima lopen alleen die storing nog vandaar denk ik na ruim 2000000 km de katalysator.
Gr CN