Hallo allemaal,
Ik kwam op dit forum terecht, maar heb niet het antwoord op mijn vraag gevonden dus vandaar dat ik hem maar stel.
Ik heb een Xsara Picasso van 2004. Deze doet het goed, maar er is één puntje wat ergelijk is.
het rechter knipperlicht doet vreemd.
na twee keer knipperen slaat deze uit en gaat tot mijn verwondering de verlichting achter aan.
dus het gaat op de volgende manier:
1 ik haal de handel naar boven (wil rechts af)
2 het relais wordt twee keer geschakeld
3 het relais stopt met schakelen
4 de verlichting achter gaat branden.
Mijn conclusie:
- het kan niet het relais zijn. Deze doet het of niet
- Het is ook geen kabelbreuk, een kabelbreuk welke contact maakt komt random voor en niet steeds na twee keer knipperen
- De lampjes zijn goed. Deze branden als ze worden aangestuurd (er spanning op komt)
- De knipperautomaat schakelt ook goed. Het knipperlicht wordt aangezet als ik de schakelaar naar boven doe
Ik heb geen idee waar ik nu moet beginnen.
Ik heb geen zin om hele kabelbomen te gaan vervangen of wat dan ook. Ook de knipperlichtinstallatie (handels en dergelijke wil ik niet gaan vervangen). Dat gaat me echt te veel kosten daar ik ook geen werk heb
hebben jullie met jullie kennis hier enig idee wat ik moet doen?
Ik hoor graag
Als je nou (kostenloos overigens) het knipperlicht rechts voor even afkoppelt dus lampje eruit haalt : wat gebeurt er dan als je de hendel omzet naar rechts ? Waar het dus omgaat is dat je dingen 1 voor 1 afkoppelt om uit te zoeken wat het probleem veroorzaakt.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
hallo
Als eerste bedankt voor de snelee reactie
ik heb het bovenstaande geprobeerd en uiteraard gaat het relais sneller knipperen (1 lampje ontbreekd).
Na een x aantal knipperingen ging hij weer uit.
wat me wel opvalt is dat de tijd vanaf het moment dat je de handel activeerd en de tijd dat het relais stopt bij beide opties hetzelfde is.
Ik bedoel te zeggen, dat met twee lampjes of met 3 lampjes het verloop in tijd totdat de knippercentrale uit gaat nagenoeg hetzelfde is
Heeft deze Picasso al het systeem zoals dat nu in mijn C5AC zit?
Daarbij kun je een knipperlicht twee keer laten knipperen, door de hendel iets omhoog of omlaag te bewegen. Daarmee zet je ‘m dus (nog) niet in de vergrendelde positie.
Wat je nu beschrijft lijkt namelijk precies wat mijn C5AC doet in die “one-touch” positie van de stengel.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Je zou het inderdaad zeggen, maar zo lang als ik deze auto rijd, heb ik dat nog nooit gemerkt.
of er zou een online update van de computer moeten zijn geweest
Als je nou eens de stekker uit de linker en rechter achterlamp module trekt…........
Wat doet het knipperlicht nu ? Alarmlichtschakelaar indrukken : wat gebeurd er nu ? Het gaat wel middels BSI. Zie chapter 3 -> https://pt.slideshare.net/jeronimoinacio/manual-xsaraandxsarapicassobsioperatingprinciples
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik heb het geprobeerd
als ik alles achter heb losgekoppeld (de stekkers), dan gebeurd het volgende:
- knipperlicht naar rechts: relais begint snel te knipperen en stopt na een x aantal seconden
- knipperlicht links gaat snel knipperen en gaat gewoon door
- alarmlicht loopt normaal net als anders
En wat gebeurt er dan nu met die achterverlichting?
Eerder schreef je dat hij na die twee keer knipperen ging branden.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
dom, vergeten te testen
Mocht dit niet helpen dan ben ik toch bang dat het in je BSI module zit.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
en dat houdt in?
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Ik kan me vergissen, maar dit klinkt mij eerder als COM2000 problematiek in de oren. De verlichting en de richtingaanwijzer zitten op de zelfde stengel, en die COM2000s staan bekend om te gaan muiten… Voor de TS: de COM2000 is de module achter het stuur die alle hendels integreert en dus ook wel graag stuk wil gaan en dit soort vreemd gedrag kan geven.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/189778
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.