Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Mayonaise in de olievuldop
De laatste DS rolde ook alweer zowat 46 jaar geleden van de band. Ze worden er niet jonger op! Dat betekent dat er ook wel eens iets niet volgens plan gaat. Karakter, noemen citrofielen dat. Maar niet alle ‘karakter’ is mee te leven. En wat dan als je DS hartproblemen heeft en je zomaar 1.000 kilometer van je vertrouwde DS-hospitaal af zit? Dan kun je, net als medeforumer Hans Faber, altijd nog zelf gaan opereren. Met de vakkundige ondersteuning van de DS-chirurgen van het DS Technisch Team! Hoe dat gaat vertelt Hans zelf…
Ik ben geen technicus, maar ik begreep wel dat mayonaise in de olievuldop niet de bedoeling was. We hebben haar al sinds 1994. Toendertijd gekocht, nog op Frans kenteken. Bij de aanschaf werden we niet gehinderd door enige kennis van de auto, de techniek en de achtergrond. We vonden het gewoon wel een aardig ding. Mijn vrouw wilde een Fiat 500 en ik een CX. Het werd een DS. Niet lang daarna kochten we een oldtimer caravan, een Biod. Superklein en superlicht. Dit was de combinatie waar we zo’n 10 jaar lang mee op vakantie gingen, natuurlijk naar Frankrijk.
In 2005 kochten we een huis in Frankrijk, om er vast te gaan wonen. We woonden dus ‘op vakantie’ en daardoor stond de DS werkeloos in een schuur, nog op geschorst Nederlands kenteken. Een paar dagen per jaar mocht ze naar buiten. Er werden hooguit enkele tientallen tot een paar honderd kilometer mee gereden; illegaal, want nog steeds geschorst. Het huis begon een beetje af te raken en de DS begon aan ons vragen wanneer ze weer een beetje serieus genomen werd. En terecht, vonden wij ook. Met wat papierwerk was het geregeld: ze stond weer op Frans kenteken.
Koppakking
De wagen had ooit al eens een nieuwe gereviseerde motor mogen ontvangen in Nederland. En die motor had, net als de oude, een beetje last van slijm in de oliedop. Ik kende haar niet anders. Ik vond het ook niet erg. Wist ik veel. Hier in Frankrijk werd het erger. De motor is ook een aantal keer flink te warm geweest en is zelfs een keer alle koelvloeistof kwijt geweest. Het slijm was inmiddels echt wel mayonaise geworden. Ik besloot op aanraden en met hulp van anderen de koppakking te vervangen. Ik had nog nooit zoiets gedaan, maar toen dus wel. Het ging 500 km goed voordat ik weer mayo begon te ontdekken onder de dop. Weer de koppakking?
Bij een bevriende garage voor de deur heb ik opnieuw de kop er af gehaald om op onderzoek uit te gaan. Er bleek in de cilinderkop een scheur te zitten. Dat vonden we niet goed. Er werd snel een andere kop gevonden en nieuwe kleppen en nieuwe kopbouten gekocht. Vervolgens heb ik geleerd hoe het werkt om nieuwe kleppen in te slijpen en dergelijke. De nieuwe kop werd geplaatst en we konden weer rijden.
Help!!
Niet heel lang daarna had de DS toch weer mayonaise onder de vuldop. Het werd eigenlijk steeds erger. De moed was me zover in de schoenen gezakt dat mijn tenen begonnen te klagen. Wat kon er toch allemaal mis zijn? Ik begon verder te zoeken. Ik begon te kijken in newsgroups en bekeek Youtube films bij het ontbijt om maar meer te leren over die wagen en over de problemen die ik had. De meeste mensen die ik vroeg vonden dat de koppakking het probleem moest zijn. Dat had ik voor mijzelf inmiddels uitgesloten.
Klein onderhoud
In de zomer van 2019 besloot ik een garage te bouwen aan ons huis vast. De bedoeling was dat de DS binnen kon staan. In de zomer van 2020 besloot ik daar een brug in te plaatsen. Die dingen zijn nieuw immers niet zo duur meer. Ik wilde zelf remmen kunnen vervangen en dergelijke. Gewoon klein onderhoud aan mijn eigen auto’s. Ik vond dat wel geinig. Die garage wordt sinds vorig jaar ook bevolkt door een 2CV. De motor daarvan is wat moe. Van de weinige paardenkrachten die er in horen te zitten waren er ook nog enkele vertrokken. Ik vond het een mooi project om te leren hoe het sleutelen aan een motor werkt. De filmpjes van Burton en anderen op Youtube geven veel uitleg. Ik dorst het wel aan, maar het liep anders.
Caravan
De mayo in de motor van de DS irriteerde me. Nu was ook de oliedrukschakelaar stuk. Het vervangen daarvan is overigens met een brug handiger dan zonder, omdat je min of meer onder de benzinepomp moet zijn. Op een dag in maart, ik wilde de caravan verplaatsen, haakte ik deze achter de DS. Als vanzelf ging ik er een rondje mee rijden. Het was tijdens dit rondje dat ik mij realiseerde dat dit nooit meer zou gebeuren als ik de motor niet zou maken. Een uur later stond de DS op de brug. Het doel was de pakkingen onder de zuigerbussen te vervangen. Alleen daar kon nog het probleem zitten. Door de Youtube-filmpjes van onder meer Servicing the Goddess en stichting DS-Technisch Team voelde ik mij gesterkt.
DS-TT
Toch liep ik al snel vast. Ik besloot contact op te nemen met stichting DS-TT en kreeg al snel enthousiast antwoord. In eerste instantie voelde ik mij wat bezwaard met al mijn vragen. Dat bezwaar zat echter alleen bij mij. Ik leende een motorlift en een bok en begon de motor uit de auto te halen. Dat is best eenvoudig, weet ik nu, maar ook veel werk en heel erg spannend. Door alle filmpjes van het DS-TT een aantal keer gezien te hebben leek het alsof ik het al een keer had gedaan. Dat was dus niet zo.
De motor was er al snel uit. Ik heb daarna de versnellingsbak van de motor gescheiden en de motor in de bok gehangen. Je kunt je voorstellen hoe stoer ik mijzelf vond toen ik dat voor elkaar had. Mijn angst dat het niet meer in elkaar zou komen was ook groot. Ik had inmiddels goed en prettig persoonlijk contact met Egbert en GW-tje van DS-TT. Met hun aanwijzingen ben ik verder gegaan met het ontmantelen van de motor.
De kop eraf
Met de cilinderkop eenmaal verwijderd legde ik een liniaal op het blok. Ik wilde zien hoe hoog de bussen zaten ten opzichte van het blok. Het leek alsof ze er scheef in zaten. Dat kan natuurlijk niet. Zo kwam ik er achter dat het blok behoorlijk vervormd was. Ik nam weer contact op met DS-TT en die schrokken er ook van. Dat had ik weer. Een ander onderblok was de logische oplossing. Maar hoe kom je daar aan? Egbert had een oplossing voor mij. Goed, die oplossing lag 1000 km verderop en er was nog zoiets als Corona en een reisverbod, maar toch lag het blok twee weken later bij mij. Het opbouwen kon beginnen. Of toch niet: met het ontmantelen van het blok werd ook duidelijk dat de klepstoterbussen beschadigd waren en het vermoeden bestond dat ook de nokkenas beschadigd was. Dat vermoeden werd bevestigd. Nokkenassen zijn schaars, maar ook weer via een tip van DS-TT kwam ik in contact met Mark Rueneuf en hij had er nog een voor mij. Ter controle is die nokkenas eerst naar Egbert gestuurd en vervolgens naar mij: hij was goed.
In één keer
Nieuwe krukaslagers, nieuwe drijfstanglagers, pakkingen, nieuwe distributieketting, nieuwe koppeling en drukgroep, nieuwe klepstoterbussen, nieuwe zuigerveren, andere lagers en keerringen… Het begon met iets kleins. Vier pakkingen voor de zuigerbussen. Het werd een revisie. Terwijl het DS-TT over mijn schouder meekeek en met wat lokale (ook onmisbare) hulp heb ik de motor opnieuw opgebouwd. Dan komt er toch een keer een moment dat je hem moet gaan starten. Eerst laten draaien zonder bougies, oliedruk opbouwen, benzinepomp laten pompen en dergelijke. Bougies erin en starten. In één keer, vroem! Allemachtig wat was ik blij. Inmiddels ben ik een paar honderd kilometer verder. Alles is nog tip top in orde.
Bedankt
Natuurlijk moet je oliedom zijn om een dergelijk project aan te pakken. Zeker als je zoals ik, niet gehinderd wordt door veel technische kennis. Maar weet ook dat het heel veel voldoening geeft als het lukt. Dat je de straten weer iets mooier maakt met jouw Déesse. Weet ook dat er voldoende mensen zijn die je willen helpen. In mijn geval waren dat vele Youtube kanalen en in het bijzonder, ondanks de fysieke afstand van 1.000 km, medeforumers Egbert en GW-tje van de stichting DS Technisch Team en dichterbij Dré de Rooij en Dirk de Bruijn.
Tekst en foto’s: Hans Faber
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1886
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Wat een prachtig verhaal.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Geweldig! Wat voelt dat lekekr he; die eerste start na een grote klus.
De mayo kwam dus door lekkage aan de cilinderbusvoeten?
Mooi verhaal om te lezen.
Nog veel plezier met je DS en alle klussen die daaraan verbonden zijn.
Ik zou het niet kunnen… ik ben niet zo technisch
Du pain, du vin et… du Citroën
Stef Sep schreef:Geweldig! Wat voelt dat lekekr he; die eerste start na een grote klus.
De mayo kwam dus door lekkage aan de cilinderbusvoeten?
Het blok was krom getrokken. Bleek heel duidelijk bij het meten met een liniaal door Hans. Gelukkig had ik nog een goed onderblok liggen. Uiteindelijk heeft Hans dus ongeveer een complete motorrevisie uitgevoerd. Alleen geen nwe zuigers en bussen, wel nwe zuigerveren en de bussen zijn netjes gehoond.
Nokkenas was echt enorme bagger. Logisch want door heel lang met water in de olie rijden krijg ge cavitatie: bij het los komen van de nok van de klepgeleider krijg je kort onderdruk en dan “ontploft” het aanwezige vocht met beschadiging van klepgeleider en nokkenas tot gevolg.
Super knap hoe Hans dit gedaan heeft. Gerbert en ik hebben “een beetje” geholpen op afstand
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Prachtig verhaal en gefeliciteerd dat je dit aanpakt en dat het zo goed gegaan is. Super leerzaam om te doen en ook om te lezen. De voldoening zal inderdaad kun je niet in woorden uitdrukken kan ik me zo voorstellen. Hulde ook aan de helpers op afstand!
Penny Lane schreef:Mayonaise in de olievuldop
De laatste DS rolde ook alweer zowat 46 jaar geleden van de band. Ze worden er niet jonger op! Dat betekent dat er ook wel eens iets niet volgens plan gaat. Karakter, noemen citrofielen dat. Maar niet alle ‘karakter’ is mee te leven. En wat dan als je DS hartproblemen heeft en je zomaar 1.000 kilometer van je vertrouwde DS-hospitaal af zit? Dan kun je, net als medeforumer Hans Faber, altijd nog zelf gaan opereren. Met de vakkundige ondersteuning van de DS-chirurgen van het DS Technisch Team! Hoe dat gaat vertelt Hans zelf…
Ik ben geen technicus, maar ik begreep wel dat mayonaise in de olievuldop niet de bedoeling was. We hebben haar al sinds 1994. Toendertijd gekocht, nog op Frans kenteken. Bij de aanschaf werden we niet gehinderd door enige kennis van de auto, de techniek en de achtergrond. We vonden het gewoon wel een aardig ding. Mijn vrouw wilde een Fiat 500 en ik een CX. Het werd een DS. Niet lang daarna kochten we een oldtimer caravan, een Biod. Superklein en superlicht. Dit was de combinatie waar we zo’n 10 jaar lang mee op vakantie gingen, natuurlijk naar Frankrijk.
In 2005 kochten we een huis in Frankrijk, om er vast te gaan wonen. We woonden dus ‘op vakantie’ en daardoor stond de DS werkeloos in een schuur, nog op geschorst Nederlands kenteken. Een paar dagen per jaar mocht ze naar buiten. Er werden hooguit enkele tientallen tot een paar honderd kilometer mee gereden; illegaal, want nog steeds geschorst. Het huis begon een beetje af te raken en de DS begon aan ons vragen wanneer ze weer een beetje serieus genomen werd. En terecht, vonden wij ook. Met wat papierwerk was het geregeld: ze stond weer op Frans kenteken.
Koppakking
De wagen had ooit al eens een nieuwe gereviseerde motor mogen ontvangen in Nederland. En die motor had, net als de oude, een beetje last van slijm in de oliedop. Ik kende haar niet anders. Ik vond het ook niet erg. Wist ik veel. Hier in Frankrijk werd het erger. De motor is ook een aantal keer flink te warm geweest en is zelfs een keer alle koelvloeistof kwijt geweest. Het slijm was inmiddels echt wel mayonaise geworden. Ik besloot op aanraden en met hulp van anderen de koppakking te vervangen. Ik had nog nooit zoiets gedaan, maar toen dus wel. Het ging 500 km goed voordat ik weer mayo begon te ontdekken onder de dop. Weer de koppakking?Bij een bevriende garage voor de deur heb ik opnieuw de kop er af gehaald om op onderzoek uit te gaan. Er bleek in de cilinderkop een scheur te zitten. Dat vonden we niet goed. Er werd snel een andere kop gevonden en nieuwe kleppen en nieuwe kopbouten gekocht. Vervolgens heb ik geleerd hoe het werkt om nieuwe kleppen in te slijpen en dergelijke. De nieuwe kop werd geplaatst en we konden weer rijden.
Help!!
Niet heel lang daarna had de DS toch weer mayonaise onder de vuldop. Het werd eigenlijk steeds erger. De moed was me zover in de schoenen gezakt dat mijn tenen begonnen te klagen. Wat kon er toch allemaal mis zijn? Ik begon verder te zoeken. Ik begon te kijken in newsgroups en bekeek Youtube films bij het ontbijt om maar meer te leren over die wagen en over de problemen die ik had. De meeste mensen die ik vroeg vonden dat de koppakking het probleem moest zijn. Dat had ik voor mijzelf inmiddels uitgesloten.Klein onderhoud
In de zomer van 2019 besloot ik een garage te bouwen aan ons huis vast. De bedoeling was dat de DS binnen kon staan. In de zomer van 2020 besloot ik daar een brug in te plaatsen. Die dingen zijn nieuw immers niet zo duur meer. Ik wilde zelf remmen kunnen vervangen en dergelijke. Gewoon klein onderhoud aan mijn eigen auto’s. Ik vond dat wel geinig. Die garage wordt sinds vorig jaar ook bevolkt door een 2CV. De motor daarvan is wat moe. Van de weinige paardenkrachten die er in horen te zitten waren er ook nog enkele vertrokken. Ik vond het een mooi project om te leren hoe het sleutelen aan een motor werkt. De filmpjes van Burton en anderen op Youtube geven veel uitleg. Ik dorst het wel aan, maar het liep anders.Caravan
De mayo in de motor van de DS irriteerde me. Nu was ook de oliedrukschakelaar stuk. Het vervangen daarvan is overigens met een brug handiger dan zonder, omdat je min of meer onder de benzinepomp moet zijn. Op een dag in maart, ik wilde de caravan verplaatsen, haakte ik deze achter de DS. Als vanzelf ging ik er een rondje mee rijden. Het was tijdens dit rondje dat ik mij realiseerde dat dit nooit meer zou gebeuren als ik de motor niet zou maken. Een uur later stond de DS op de brug. Het doel was de pakkingen onder de zuigerbussen te vervangen. Alleen daar kon nog het probleem zitten. Door de Youtube-filmpjes van onder meer Servicing the Goddess en stichting DS-Technisch Team voelde ik mij gesterkt.DS-TT
Toch liep ik al snel vast. Ik besloot contact op te nemen met stichting DS-TT en kreeg al snel enthousiast antwoord. In eerste instantie voelde ik mij wat bezwaard met al mijn vragen. Dat bezwaar zat echter alleen bij mij. Ik leende een motorlift en een bok en begon de motor uit de auto te halen. Dat is best eenvoudig, weet ik nu, maar ook veel werk en heel erg spannend. Door alle filmpjes van het DS-TT een aantal keer gezien te hebben leek het alsof ik het al een keer had gedaan. Dat was dus niet zo.De motor was er al snel uit. Ik heb daarna de versnellingsbak van de motor gescheiden en de motor in de bok gehangen. Je kunt je voorstellen hoe stoer ik mijzelf vond toen ik dat voor elkaar had. Mijn angst dat het niet meer in elkaar zou komen was ook groot. Ik had inmiddels goed en prettig persoonlijk contact met Egbert en GW-tje van DS-TT. Met hun aanwijzingen ben ik verder gegaan met het ontmantelen van de motor.
De kop eraf
Met de cilinderkop eenmaal verwijderd legde ik een liniaal op het blok. Ik wilde zien hoe hoog de bussen zaten ten opzichte van het blok. Het leek alsof ze er scheef in zaten. Dat kan natuurlijk niet. Zo kwam ik er achter dat het blok behoorlijk vervormd was. Ik nam weer contact op met DS-TT en die schrokken er ook van. Dat had ik weer. Een ander onderblok was de logische oplossing. Maar hoe kom je daar aan? Egbert had een oplossing voor mij. Goed, die oplossing lag 1000 km verderop en er was nog zoiets als Corona en een reisverbod, maar toch lag het blok twee weken later bij mij. Het opbouwen kon beginnen. Of toch niet: met het ontmantelen van het blok werd ook duidelijk dat de klepstoterbussen beschadigd waren en het vermoeden bestond dat ook de nokkenas beschadigd was. Dat vermoeden werd bevestigd. Nokkenassen zijn schaars, maar ook weer via een tip van DS-TT kwam ik in contact met Mark Rueneuf en hij had er nog een voor mij. Ter controle is die nokkenas eerst naar Egbert gestuurd en vervolgens naar mij: hij was goed.In één keer
Nieuwe krukaslagers, nieuwe drijfstanglagers, pakkingen, nieuwe distributieketting, nieuwe koppeling en drukgroep, nieuwe klepstoterbussen, nieuwe zuigerveren, andere lagers en keerringen… Het begon met iets kleins. Vier pakkingen voor de zuigerbussen. Het werd een revisie. Terwijl het DS-TT over mijn schouder meekeek en met wat lokale (ook onmisbare) hulp heb ik de motor opnieuw opgebouwd. Dan komt er toch een keer een moment dat je hem moet gaan starten. Eerst laten draaien zonder bougies, oliedruk opbouwen, benzinepomp laten pompen en dergelijke. Bougies erin en starten. In één keer, vroem! Allemachtig wat was ik blij. Inmiddels ben ik een paar honderd kilometer verder. Alles is nog tip top in orde.Bedankt
Natuurlijk moet je oliedom zijn om een dergelijk project aan te pakken. Zeker als je zoals ik, niet gehinderd wordt door veel technische kennis. Maar weet ook dat het heel veel voldoening geeft als het lukt. Dat je de straten weer iets mooier maakt met jouw Déesse. Weet ook dat er voldoende mensen zijn die je willen helpen. In mijn geval waren dat vele Youtube kanalen en in het bijzonder, ondanks de fysieke afstand van 1.000 km, medeforumers Egbert en GW-tje van de stichting DS Technisch Team en dichterbij Dré de Rooij en Dirk de Bruijn.Tekst en foto’s: Hans Faber
Citroën Dspecial 1972
Citroën C-Crosser 2,2HDi
Mooi hoor, Ook moi heeft DS-TT geholpen op afstand voor rem problemen.
Citroën Dspecial 1972
Citroën C-Crosser 2,2HDi
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Mooi gedaan!
Ben wel benieuwd hoe een onderblok krom kan trekken. Door een oververhitting?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Zeer informatief.
Ook ik heb veel mayonaise onder het kleppendeksel.
Ik hoop dat en de kop en het blok vlak zijn.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2
groet Krelis
camemBert schreef:Mooi gedaan!
Ben wel benieuwd hoe een onderblok krom kan trekken. Door een oververhitting?
Als je gaat rijden “zonder” koelvloeistof dat wordt je blok echt veel te heet: Vergeet niet dat de verbrandingsruimte van binnen minstens 600 graden wordt. Als je metaal goed heet stookt dan trekt het krom, want er staan grote krachten op een motor en dus komen er grote spanningen op het blok en de kop. Misschien iets te simpel uitgelegd, maar veel te heet is echt schadelijk. Eigenlijk heb je dan nog geluk gehad, want je krijg ook zomaar een scheur in een gietijzeren blok.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
@Krelis.
Mayonaise is lekker. Het is een knap culinair samenspel tussen vet en water. Vooral de mayo Dijon , heerlijk.
In de motor is mayo natuurlijk onwenselijk, een vet- en watermengsel wil je niet.
Wat te doen is eerst wat gebruiksvragen stellen en daarna testen. Richtinggevend voor een analyse, willekeurige volgorde en niet volledig:
Is er sprake van korte afstanden ritjes?
Is er verschil in zomer en winter?
Is er sprake geweest van oververhitting?
Is er verbruik van olie of koelvloeistof?
Ruik of zie je iets aan de uitlaat?
Zit de mayo ook in het luchtfilter?
Hoor je iets vreemds aan de loop?
Is een bougie anders van kleur?
Is het brandstofverbruik normaal?
Trekt en start de auto zoals gewoonlijk?
Zit er vettigheid in de koelvloeistof?
Zit er water (kvs) op de peilstok?
Is er CO2 in het koelsysteem.
Is er verbruik van olie of koelvloeistof?
Kwaliteitsolie in het blok?
Is de olie vers?
Carterontluchting vrij?
Etc.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn