Totaal aantal Berichten: 840
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
in het C4-onderdeel had ik al wat vragen gesteld over de C4 met EAT6-bak, maar nu meld ik me toch ook even hier.
Ik overweeg een C3 aan te schaffen die voorzien is van de EAT6-automaat. Ik heb in het C3-topic behoorlijk wat weten te lezen over de C3, maar niet specifiek over de automaat. Vandaar dat ik me afvroeg of er hier iemand is die mij meer ervaringen zou kunnen delen over de C3 qua bouwkwaliteit, maar voor mij ook erg belangrijk: het verbruik van de auto.
Ik heb in het verleden wel gereden met traditionele 3- en 4 trapsautomaten, maar de EAT6 is natuurlijk een 6-traps automaat, aangestuurd door een computer. Andere koek dus.
En gezien ik zo’n 400 kilometer per week rijd voor mijn werk, moet het ding a) betrouwbaar zijn, maar b) ook niet ál te veel verbruiken (ik rijd nu voor ‘dagelijks’ een Opel Karl, en die weegt natuurlijk maar 845 kilo: de C3 1060. Nogal een verschil (en ook in wegenbelasting helaas!)
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Geen idee wat voor motor je er bij in gedachten hebt, maar wij rijden een Peugeot 308 SW, behoorlijk groter dus, met een 2.0 HDi en een EAT6 en die loopt fluitend 1 op 18 bij normaal gebruik en op lange snelwegritten zonder problemen 1 op 20. Ik kan niet vergelijken met wat diezelfde auto doet met een handbak, maar ik weet wel dat de 1.6 HDi met handbak van vrienden een hoger langjarig verbruik heeft dan de onze. Moet de 1.6 harder werken, verbruikt de handbak meer, ik durf hetniet te zeggen.
Totaal aantal Berichten: 840
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
dank. Dat klinkt goed.
Ik heb de puretech 110 in gedachte, een benzinemotor dus. Nu heb ik ook een lichte rechtervoet, dus dat zal ook best uitmaken.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik kan je alleen melden dat mijn dienst-C4, een 110 pk puretech met een handgeschakelde 5 bak, gemiddeld 6,3L op 100 km verbruikt bij een stevige rijstijl hoofdzakelijk in de stad.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Vorige week ben ik twee dagen op stap geweest met een nieuwe C4, 1.2 EAT8 met S&S.
Daarmee heb ik iets meer dan 200 km gereden, het benzineverbruik bleek toen 5,8 l/100 km te zijn.
Daarbij heb ik me wel aan de geldende maximum snelheden gehouden
Voor wat het waard is…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 840
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
wederom dank. Ik kan weer verder nadenken
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
In deze vlog over de C3 met EAT6 wordt een gemiddeld testverbruik vermeld van 1:16,5…
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 30-11-2009
- C5 Ph3 Sedan 2.0 benzine automaat
Bij Autoweek Verbruiksmonitor vind ik 4 rijders; verbruik loopt van 1:13,7 tot 1:18,3:
https://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor/
De rechtervoet + verhouding stad/snelweg maken, als altijd, veel uit…
Groet, Marco.
Met die 1:16,5 >> 6,0 l/100 km komt het aardig in de buurt van de 5,8 l/100 km (1:17,2) die ik haalde met de nieuwe C4 EAT8 waarmee ik een week geleden reed.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 840
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
Ik heb ook nog even op Spritmonitor.de gekeken, en daar is de zuinigste Cactus met EAT6 een exemplaar dat 1:17,5 weet te halen, en de zuinigste C3 met EAT6 een die 1:17,3 haalt.
Dat lijkt me dus mogelijk. Mijn huidige auto is veel zuiniger, maar je ontkomt natuurlijk niet aan een meerverbruik bij een automaat met koppelomvormer.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
zomaar een vraag: Is dat een “echte” automaat met koppelomvormer of zo’n Citroen handbak met schakelrobot?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
https://www.citroen.nl/over-citroen/technologie/automatische-transmissies-eat6-en-eat8.html
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Indrukwekkend en jaloersmakend.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 840
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
Ja, het het rijdt inderdaad lekker. Hoewel ik de ETG5 robotbak ook echt niet vervelend vond!
@moderator, moeten we misschien de topics samenvoegen? https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/240632/P15/
ze komen nu op hetzelfde neer, hoewel bij de ene om de C4 cactus en hier over de C3…