Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Vanavond op een Yamaha MT-07 een uur lang alle AVB-oefeningen gedaan.
Ging boven verwachting goed, blijkbaar leer je het in meer dan 25 jaar toch niet af.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Maar even wat vers rubber besteld, ondanks dat er geen veroudering zichtbaar is en er nog voldoende profiel op zit.
De voorband is van 2000 en de achterband zelfs nog 2 jaar ouder.
Er zit nu Continental om en eigenlijk wilde ik Pirelli.
Echter, dat ging niet lukken helaas.
De benodigde maten zijn voor vóór 100/90-18 en achter 120/90-18.
Geen achterband meer beschikbaar, alleen breder, maar dan kom je in de knoei met de tunnel van de cardanas.
Al zoekend op type motor bij zo’n motorbandenboer kwam eruit dat er nog slechts 3 fabrikanten zijn die de combi van deze maten leveren, Avon, Bridgestone en Michelin.
Voor de laatste gekozen en dan het type Pilot Activ.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lekker bezig!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Safety first, het contactoppervlak met het wegdek is minder dan een briefkaart in totaal.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Intussen ook al 2 weken terug de 2de opfrisles gehad.
De nieuwe banden liggen er intussen om.
Om het achterwiel te demonteren moet er wel het nodig los/weg.
Oud en nieuw naast elkaar.
Omdat de onderhoudshistorie niet bekend was daar ook mee begonnen.
Het oliefilter zit bij dit blok in het carter, de pan moet er onderuit dus.
Dat ging dus niet zonder slag of stoot, van de 18 M6-boutjes, waarvan er 14 een inwendig zeskant hebben, bleek er 1 een dolle kop te hebben.
Die heb ik er af moeten boren, mogelijk is dat ook de reden dat het oude filter nog uit 1999 stamt.
To be continued.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Kijk je wel uit met de nieuwe banden? Die kunnen behoorlijk glibberig zijn. Stuk aangenaaide familie van me had nieuwe banden op zijn Harley laten monteren en ging in de eerste bocht onderuit.
Dat merk je al als er een nieuw setje onder de auto gezet is.
Deste meer merk je dat bij een motor, of zoals ik destijds bij m’n Heinkel scooter waar ik achter een nieuwe Michelin om gelegd had.
Dat ging toen maar net goed
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Maar met een goed sturende motor merk je elke verkeerde beweging van het voertuig, veel meer als bij een auto.
Ik heb onlangs twee nieuwe banden onder een van mijn Honda’s en in de eerste bochten was het best wel even kwispelen.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het is net als met remblokken en - schoenen.
De stroefheid komt wat later.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
René Jongejan schreef:To be continued.
Aangezien deze nog niet tot mijn collectie behoorde eerst maar een momentsleutel met een bereik van 5-25 Nm aangeschaft en daarmee alle carterpanboutjes op de voorgeschreven 10 Nm aangehaald.
Daarna er 3 l Total Racing 10W-50 ingegoten, geheel volgens het boekje.
Oliepeilstok getrokken en wat denk je? Niets te zien! Hoe kan dat nu weer?
Dus aan tijdje aan het googlen geslagen en de oorzaak gevonden.
Wat blijkt, vanaf de overgang van Le Mans II naar Le Mans III is een “deep sump” standaard.
Simpel door tussen het blok en de carterpan een tussenring te monteren.
In dat “deep sump” gaat overigens net zo veel olie.
Zeer waarschijnlijk is deze modificatie het gevolg van het inwendig gemonteerde oliefilter, de vroegere versies van dit blok hadden namelijk slechts een gaasfilter.
Er vanuit gaande dat het nog het originele II-blok is is deze dus naderhand aangepast, maar dan moet je wel de bijbehorende peilstok monteren en dat was blijkbaar verzuimd.
De juiste peilstok is intussen al onderweg.
Afgelopen zondag het eerste ritje gemaakt van klein 50 km, rustig aangedaan vanwege de verse bandjes.
Eerste actie was aftanken met 98 want met een lager octaangehalte wordt geen genoegen genomen.
De bevindingen tijdens en na de rit:
. het blok “zweet” wat op de overgang naar de bak, mogelijk doet de krukaskeerring niet geheel meer wat van hem verwacht wordt.
. onder de 3000 rpm is het mengsel te rijk.
Voor het komende weekeinde staat gepland:
. kleppen stellen, de voelermaat 0,22 mm komt gelijk met de peilstok
. ontstekingstijdstip controleren en waar nodig corrigeren
. de K&N-filters reinigen en opnieuw inoliën
. de carburateurs afstellen m.b.v. een synchroonmeter
Deze laatste heb ik al eens zelf gemaakt, bestaande uit een strook multiplex van 10 x 200 cm, hierop met kabelklemmetjes een transparante slang in U-vorm vastgezet en deze gevuld met rode ATF waardoor het niveau goed zichtbaar is.
Het is een verschilmeting tussen beide inlaatkanalen, bij gelijk niveau in beide benen van de U staat de boel mooi synchroon.
En mocht ik zelf het niet geheel naar wens krijgen, dan overweeg ik ‘m op de rollenbank te zetten en daar af te laten stellen, kan er direct gekeken worden of de originele 81 pk er nog uit komt.
Die rollenbank bevindt zich op nog geen 2 km afstand en 1 van de eigenaren is een buurman.
http://www.technomotion.nl/nl-nl/Dyno-Tuning
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Dat is leuk klussen, na al het onderhoud zal het motortje weer lekker snorren!
Kleine kanttekening, het is octaangetal niet gehalte.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het was wat langer wachten op de benodigde spullen, maar gistermiddag weer even verder gegaan.
De juiste peilstok geplaatst, nu wel olie er aan, al blijft het lastig te zien omdat de olie nog schoon is.
Toen 1 voor 1 beide cilinders in BDP einde compressieslag gezet en kleppen gesteld, was bij alle 4 nodig.
Van tevoren beide bougies verwijderd om makkelijk te kunnen tornen.
Die uit de rechter kop kwam was pikzwart, het linker exemplaar zag er beter uit.
Rechts te rijk dus, maar dat had ik al ervaren.
Hierna dynamisch het ontstekingstijdstip gecontroleerd, stonden beiden niet goed.
De originele contactpuntenontsteking is al eens vervangen door een elektronische, in dit geval een DYNA III.
De originele grondplaat is vervangen door een exemplaar met 2 Hall-sensoren.
Op de rotoras komt dan een gever.
De beschrijving voor het statisch afstellen erbij en nadat ik doorhad dat het testlampje niet in serie maar parallel op de bobine aangesloten dient te worden, beide tijdstippen opnieuw gesteld.
Je begint met het stellen van het rechter tijdstip, dit doe je door de complete verdeler te verdraaien.
Het linker tijdstip kan worden ingesteld door de sensor op de grondplaat te verschuiven en zit met 2 kleine moertjes vast.
Al mijn metrische dopjes pasten niet, het bleek dus ¼ te zijn en die heb ik gelukkig ook nog.
Na een paar pogingen, een kleine verschuiving gaf al een paar graden verandering, stond ook deze goed.
Toen was de dag al weer om, deze week op een avond het geheel nog even dynamisch met de stroboscoop controleren, dan het blok warm rijden en als laatste de U-buis erop en de carburateurs nog synchroniseren.
Hopelijk loopt het blok dan weer zoals het hoort.
Overigens zijn de uitlaatdempers ook al eens vervangen, nu zit de Competizione-versie van Lafranconi erop.
Wordt wederom vervolgd.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Je bent lekker bezig. Ik wil ook elektronische ontsteking op de Norton. Maar er is niet veel voor 6 volt en plus aan massa. De reden is de betere vonk, maar ook de 60 watt dynamo en met elektronische ontsteking is de tijd dat de bobine stroom krijgt veel korter dan met contactpuntjes en dus gebruikt het veel minder energie van de dynamo/accu.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gisteravond weer even aan het stoeien geslagen.
Ontstekingstijdstippen dynamisch gecontroleerd, staan beide in ongeveer gelijke mate iets te vroeg.
Waarschijnlijk dus het complete huis nog iets verstellen, dan moet het goed komen te staan.
Toen de carburateurs de basisinstellingen gegeven en de U-buis aangesloten op beide inlaatkanalen, zodat het onderlinge drukverschil wordt gemeten.
Er kan geschroefd worden aan de mengselregelschroef, de stationairregelschroef en de gaskabellengte en dit per kant.
Met de eerste 2 moeten de carburateurs bij stationair toerental synchroon gesteld worden, met de laatste op toeren.
Maar wat ik ook verstel, de linker cilinder blijft stationair meer zuigen dan de rechter.
Op toeren keert dat om.
Nu heeft de fiets zeer waarschijnlijk wat langer stil gestaan, het zou zo maar kunnen dat er sprake is van inwendige vervuiling in de carburateurs.
Dus maar besloten het geheel ultrasoon te laten reinigen, dat kan op de zaak en “chef ultrasoonreiniger” rijdt ook Guzzi heb ik vernomen, dus dat valt wel te regelen.
En dan maar gelijk een revisiesetje gebruiken, een origineel Dellorto-setje kost € 25,-.
Hierna doe ik zelf opnieuw een poging, mocht het weer niet lukken, dan gaat ‘ie op de proefstand.
De buurman is al op de hoogte dat ik er mogelijk gebruik van wil maken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986