Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
canero schreef:
Ik denk dat er toch verschil is tussen 145/13 en 145/80/13; bij de Vredestein staan expliciet die verschillende maten vermeld:
https://www.pneucollection.com/produit/fiche-vredestein-sprint-722Dat geeft 1,3 % verschil in afrolomtrek; correct me if I’m wrong…
https://tiresize.com/comparison/
Dat klopt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bij die eerste link staat: Cet article peut remplacer les dimensions suivantes :
145R13, 145SR13, 145x13, 145-13, 145-330, 145/80R13, 145/80x13.
Oftewel: uitwisselbaar.
Maar waar/hoe lees jij af dat er 1,8% verschil zou zijn tussen die twee?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 30-11-2009
- C5 Ph3 Sedan 2.0 benzine automaat
Bij de 145-13 ga ik ervan uit dat die nog in de ERTRO verhouding van 82% van de bandbreedte wordt geleverd; t.o.v. 145/80/13 geeft dat die 1,3% verschil.
Maar zeker weet ik dat niet; op de Vredestein website kan ik niet de exacte verhoudingen vinden…
Groet, Marco.
Aha, ik snap je redenering.
Maar kun jij je voorstellen dat er nu nog fabrikanten zijn die volgens die oude ETRTO norm fabriceren, een norm die inmiddels al meer dan 40 jaar niet meer gebruikt wordt bij autobanden?
En dus dat ze nog een produktielijn in gang houden om die zeldzame banden te produceren?
Michelin doet dat niet meer, zie die eerdere link naar banden voor klassiekers. Daarin staan de maten, als je die doorrekent kom je op h/b 80 uit.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor :idea:
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 30-11-2009
- C5 Ph3 Sedan 2.0 benzine automaat
Het klopt wat je schrijft JW, maar wel voor de feitelijke breedte die Michelin opgeeft.
Zie bv de XZX in maat 145SR15: Michelin geeft een praktische breedte aan van 147; 80% daarvan geeft de door Michelin ook opgegeven omtrek van 616.
Ik ging er altijd van uit dat de maatvoering van klassieke banden ongewijzigd blijft; je betaalt er immers hoge prijzen voor.
Maar mogelijk weten bandenkenners op het Forum daar meer over…
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, bestaan die oude “mallen” nog voor die echt oude banden, uit de jaren vroege ‘70 en daarvóór? Toen die ETRTO nog “de norm” was?
Hoe het ook zij, als je nu een 145/13 band koopt met h/b 82, of een 145/80-13, voor de gebruiker maakt dat niet uit.
Ik heb ook nog even zitten rekenen, de afrolomvang daarvan verschilt 1,1%. Dat is minder dan het verschil in afrolomvang tussen een nieuwe band en eentje die tot 2 mm afgesleten is.
Oftewel, TopicStarter heeft keuze te over als hij nieuwe banden wil kopen voor die VISA
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor :idea:
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 30-11-2009
- C5 Ph3 Sedan 2.0 benzine automaat
Misschien nog interessant:
Voor de MX in maat 145R12 geldt bovenstaande met nog meer nadruk: de door Michelin opgegeven breedte van 153(!) komt 80% uit op gegeven omtrek van ca 551; bij breedte 145 is een H/B van 85% nodig om op die omtrek uit te komen.
Op basis hiervan lijkt het mij dat Michelin voor zijn klassiekers standaard 80% H/B hanteert, zoals JW stelt, maar ‘speelt’ met de breedtemaat…
Groet, Marco.