Eigenlijk nooit problemen gehad met mijn C3, maar de laatste paar weken wil hij niet goed koud starten. Hij pruttelt wat, maar komt niet echt op gang. Uiteindelijk na een stuk of 7 pogingen waar ij ik hem vreselijk op het gas trap start hij wel. Eenmaal op gang blijft hij dan de rest van de dag normaal starten. Bij de garage hebben ze de accu, bougies, gasklep, filters en alles nagekeken maar niets gevonden. Wel bougies vervangen en de filters ook. Hun staan inmiddels voor een raadsel.. Heeft iemand hier ook ervaring mee of suggesties? Alvast bedankt voor eventuele tips!
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Tegenwoordig is de eerste stap in een correcte storingsdiagnose het uitlezen van alle foutcodes.
Is dat al gedaan?
Zo ja, welke foutcodes zijn/waren er?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Er was een foutcode van de toerental sensor. Daar is naar gekeken. De koppakkingen zijn ook nahekeken trouwens, ik ga dinsdag even terug naar de garage om yem opnieuw te laten uitlezen. De monteur is namelijk net op vakantie, dus die eerste lezing is verder niet bekend.
Niets gevonden en een foutcode van de toerental sensor dat rijmt niet echt.
Als zo’n sensor fouten geeft ( meer dan 1 keer, dat wel) dan vervang je die het best. Als zo’n sensor slecht werkt dan heeft computer van de motor moeite om te weten wat en wanneer hij moet ontsteken in inspuiten. Dat begint altijd bij starten, want bij hogere toerentallen geven die sensors een beter signaal.
We horen het dinsdag weer na je bezoek aan de garage ?
To err is human, not to err is divine.
Als je me de laatste 8 cijfers geeft van je VIN, kan ik kijken of ik daarover iets kan vinden in de CitDoc’s.
Daar heb ik vandaag toegang….
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ik laat het dinsdag weten! Wat is een vin code?
Ohw… Lekker bezig… Ben niet blond hoor… Vin gevonden! Laatste 8 nummers: 26635786
Via je VIN vind ik wel een storingscode P0336 Toerentalsensor.
Maar er staat niet bij wat je daar dan mee zou moeten doen.
Ik zal nog verder kijken of er iets te vinden is….
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Over de toerentalsensor van deze TU3JP motor met SAGEM injectie vind ik nog deze informatie:
2. Toerentalsensor (1313)
2.1. Taak
De sensor is tegenover de tanden op het vliegwiel aangebracht.
Taak van de elektronische eenheid inspuiting aan de hand van de ontvangen informatie :
Controle van het stationair toerental
Bepalen van de stand van het draaiend gedeelte
Berekenen van de ontstekingsvervroeging
Regelen van het stationair toerental2.2. Beschrijving
Het betreft een inductieve sensor.
Samenstelling van de sensor :
Een permanente magneet
Een spoel
De sensor levert een elektrisch signaal als er een tand op het vliegwiel passeert (verandering van het magnetisch veld).
De 58 tanden dienen om het toerental van de motor te bepalen.
De 2 ontbrekende tanden dienen om de stand van de krukas te kunnen bepalen (geen signaal).
OPMERKING : De grootte van de luchtspleet is niet afstelbaar.
Ik zie trouwens ook dat hij voorzien is van het befaamde dubbelrelais, gemonteerd bij de BSM.
Van GJO weet ik dat dit relais nog wel eens voor problemen kan zorgen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ik ga het dinsdag voorleggen bij de garage. Bedankt!
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Zie dat je de weg naar het forum hebt gevonden zus. Altijd goede hulp hier zoals je ziet.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Jazeker! Bedankt voor de tip!!
Bij de garage geweest. Nog steeds hetzelfde probleem met de warmtesensor. Die wordt nu vervangen. Morgen zien of hij dan wel normaal start… Anders wordt vervolgd…
Eerst was het de toerental sensor, nu is het “nog steeds hetzelfde probleem met de warmtesensor”.
Welke is nou het probleem?
Over de warmte/temperatuur-sensor is al vaker geschreven, die geeft nogal eens problemen.
Maar normaliter niet bij het starten, maar in de warmloopfase van de motor.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Deze keer was het in elk geval de warmtesensor. Maar ik merk het morgenochtend in elk geval wel als ik hem koud start of het wat heeft geholpen. En anders terug naar die andere sensor…
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik kan het niet meer volgen. Er was een foutcode betreffende de toerentalsensor en dan gaan ze een temperatuursensor vervangen? Wat voor garage is dit?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.