Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 11-12-2008
- BX 16 TZI Custom
- Berlingo 1.6i 16V Multispace
- BX 19 TRI
Ik zit met een verwarrend probleem met mijn Berlingo 1.6 16V Multispace van 2001.
Sinds ik de auto 2e hands gekocht heb zo’n 15.000 KM zonder technische problemen gereden tot er ineens behoorlijk droog schrapende (behoorlijk luide) geluiden uit het vooronder kwamen in vrijwel alle voorwaardse versnellingen vanaf 20/30KM/h. Direct gestopt met rijden en onderzoek gepleegd. De versnellingsbak bleek volledig droog te staan…
Afgevuld met olie, en de bak lekt verder niets… Dus hoe die ooit droog is komen te staan is mij een wonder…
300 meter na het bijvullen trokken de geluiden weer weg en heb ik nog 3 dagen zonder problemen rondgereden, echter kwamen toen de geluiden weer terug.
Tja, dan zit er maar 1 logische verklaring op denk je… Die bak heeft de klap al gehad en is nu alsnog echt overleden…
2e hands bak opgehaald bij de sloop. Met veel tijd en moeite thuis met een buurman (ex-monteur) erin gelepeld. Tevens de lange aandrijfas ook vervangen voor een nieuw exemplaar. Het middenlager van de oude as was compleet verrot, en de as op zich zelf was ook bijna niet los te krijgen…
Met de vervangende bak voorzien van een nieuw druklager, en de nieuwe as er eenmaal in, afgevuld met verse bakolie, was het probleem echter niet verdwenen…
In neutraal klinkt mijn motor perfect en zeer gezond. Zodra je in een versnelling gaat, de koppeling oplaat en gas geeft begint het bizarre & droge schrapende geluid weer…
De vraag dus…
Heb ik een kapotte bak vervangen voor een bak met identiek probleem?
Of kan hier nog iets anders aan de hand zijn…?
Tevens vond ik dit topic van 3 jaar geleden:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/236816/
Waarin identieke geluiden worden omschreven onder gelijke omstandigheden. Alleen ging hier geen droog gelopen bak aan vooraf… Echter, dit topic lijkt nooit tot een conclusie te zijn gekomen…
———————————————————————————————————-
Citroën Fotocollectie Digitaal & Analoog
———————————————————————————————————-
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
rolgeluiden buiten de bak? Doet hij het ook in zn vrij als je uitrolt?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 11-12-2008
- BX 16 TZI Custom
- Berlingo 1.6i 16V Multispace
- BX 19 TRI
De Berlingo staat nu (weer) op bokken omdat ik er zo niet werkelijk mee durf te rijden…
Heb er, toen het tijdens het rijden gebeurde eigenlijk zo niet goed op gelet…
Zojuist dus nog even nader onderzoek gepleegd met mijn buurman…
Het antwoord is ja… Zolang de wielen rollen, blijft het schrapen, koppeling in of uit, in neutraal of versnelling doet er niet toe. Wielen draaien = Schrapend geluid.
We kregen net zelf ook de indruk dat het bij de rem rechts voor vandaan komt, alsof deze blijft hangen… En dat het geluid niet uit de bak komt…
Je begrijpt waarschijnlijk wel wat een mindf* * dit is als je de eerste keer vast stelde dat je bak droog staat, en het geluid voor 3 complete dagen verdween na bij te hebben gevuld…
———————————————————————————————————-
Citroën Fotocollectie Digitaal & Analoog
———————————————————————————————————-
Slecht lopende zwevende klauw, vastzittende remblokken, aanlopende spaanplaat, kan allemaal.
Ook het beschermplaatje van het onderste motorlager wil wel eens aanlopen op de aandrijfas.
Probleemdiagnose is niet altijd evident, noem dat maar het meest problematische bij alle goede raad vragen hier.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 11-12-2008
- BX 16 TZI Custom
- Berlingo 1.6i 16V Multispace
- BX 19 TRI
Al het meedenken word ten zeerste gewaardeerd!
Morgen de rem R.V. dus maar even uit elkaar halen, inspecteren / schoonmaken…
Als er iets op de aandrijfas aan had gelopen had ik het inmiddels al wel moeten zien… Ik heb er uren onder gelegen om de oude eruit te krijgen. En de nieuwe loopt zeer zeker ook mooi vrij.
Met spaanplaat bedoel je zo’n beschermkap aan de achterzijde van de rem? Die zitten er namelijk niet (meer?) op…
———————————————————————————————————-
Citroën Fotocollectie Digitaal & Analoog
———————————————————————————————————-
Sorry, spatplaat. Kan best zijn dat er niet meer op zitten.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 11-12-2008
- BX 16 TZI Custom
- Berlingo 1.6i 16V Multispace
- BX 19 TRI
Update…
Met de remklauw en blokken eraf klonk de situatie rechts voor nog steeds even waardeloos.
Toen viel mij een uitgerekt veertje op dat tussen mijn aandrijfas en wiellager vandaan stak…
De buurman was er zeker van dat dit te maken had met de afdichting van het lager, dat het vet binnen moet houden.
Het lijkt nu dus ineens op een droogstaand / kapot wiellager…
Mijn BX staat momenteel even geschorst, o.a. vanwege de twee voorste wiellagers…
Nu is daar zeer zeker de afdichting nog wel in orde… Het geluid echter is totaal niet vergelijkbaar.
Bij de BX hoor je dit pas vanaf +/- 70 km/h als een soort brommend of propeller-achtig geluid… Evenals in ieder youtube filmpje wat over versleten wiellagers gaat…
Kan het zo wezen dat wanneer de smering uit de som weg valt, een kapot wiellager plots op iedere snelheid, ruim 10x zo luidruchtig hoorbaar is, in de vorm van bizar droog schrapend metalig geluid?
Dat dit lager stuk is, is in ieder geval wel duidelijk en zal moeten worden vervangen.
Maar dat het geluid zodanig van dat bij mijn BX verschilt…
Nouja, ik ben dan ook zeer zeker geen automonteur…
———————————————————————————————————-
Citroën Fotocollectie Digitaal & Analoog
———————————————————————————————————-
Je Berlingo heeft al zo’n modern “breed” wiellager, die maken en ander geluid, zeker als de keerring eruit is, dan loopt ie heel snel droog.
Je BX heeft nog iets oudere agers, en daar merk je de slijtage, dat hoor je pas op snelheid als “brommen”, maar er zit waarschijnlijk nog wel vet in, dus op lagere snelheid hoor je dat niet.
Maar: Geluid kan resoneren in een auto, dus dat is altijd moeilijk.
Mooi dat je het gevonden hebt.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 11-12-2008
- BX 16 TZI Custom
- Berlingo 1.6i 16V Multispace
- BX 19 TRI
Ha, kijk! Dat is nu toch net het soort informatie wat je niet overal krijgt. Bedankt!!!
Vandaag de complete veerpoot los gehaald en welja, alleen het aanzien van de buitenkant van het lager spreekt al boekdelen… Nu er geen wiel of remdelen meer opzitten moet je ook flinke kracht gebruiken om het ding überhaupt nog te laten draaien… Vanmiddag een nieuwe lagerset opgehaald. Nog nooit gedaan zoiets, maar het gereedschap en de technische hulp is er voor aanwezig. Word weer een leuk klusje dan. Hopelijk alleen wel even de laatste voorlopig!
———————————————————————————————————-
Citroën Fotocollectie Digitaal & Analoog
———————————————————————————————————-
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Fijn dat je het gevonden hebt. Vreemde geluiden zijn meestal heel lastig te duiden, zeker op afstand.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 9369
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Roadmaster 7 schreef:Toen viel mij een uitgerekt veertje op dat tussen mijn aandrijfas en wiellager vandaan stak…
De buurman was er zeker van dat dit te maken had met de afdichting van het lager, dat het vet binnen moet houden.
Afdichting gesloopt bij het terugplaatsen van de aandrijfas in de naaf?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 11-12-2008
- BX 16 TZI Custom
- Berlingo 1.6i 16V Multispace
- BX 19 TRI
René Jongejan schreef:
Afdichting gesloopt bij het terugplaatsen van de aandrijfas in de naaf?
Nee… Dat gaat volledig tegen het feit in dat het geluid er al was voordat ik ook maar iets aan de auto gedaan had.
Ik zal niet ontkennen dat de werkomstandigheden verre van professioneel waren… Maar het geluid is niet door ons “gehannes” ontstaan
Citroensmgz schreef:
Mooi dat je het gevonden hebt.
Het was uiteindelijk inderdaad met volledige zekerheid het wiellagel al vanaf het begin…
Ondanks dat mijn bak dus minstens 15.000km droog heeft gelopen, is het bizar genoeg nooit de bak geweest die de geluiden maakte…
We hadden wellicht eerder moeten zien dat dit wiellager er niet al te fris meer uit zag…
Maar het veertje, zoals hieronder te zien stak er tijdens de bakwissel zeer zeker nog niet zo opvallend uit…
Dan hadden we wel even 2x nagedacht voordat we aan die bak begonnen
The true cause… by Skylark, on Flickr
Completely shot… by Skylark, on Flickr
Uiteindelijk besloten mijn buurman en ik echter wel dat, ondanks het feit dat we een hydraulische pers hebben, het vervangen van zo’n lager iets meer ervaring en correcte hulpstukken vereiste. En agz ik de hele veerpoot er al uit had met een nieuw SKF lager erbij, dat ik deze unit dan als enige maar even uit handen heb gegeven bij de garage.
Yeah… That looks better! by Skylark, on Flickr
Die rekenden hier uiteindelijk helemaal niets voor…!
Al met al… De Berlingo rijdt nu weer zonder bijgeluiden! Klinkt weer als een gezonde auto
(Op de rammeltjes die een Berlingo met dik 3 ton van zichzelf hoe dan ook wel maakt na dan )
Nearly back to former glory by Skylark, on Flickr
Ik vrees alleen dat we iets verkeerd hebben gedaan met het terugplaatsen van de koppelingskabel…
Toen deze los was van de bak, is ie ook bij het pedaal losgesprongen…
Volgens de Haynes manual is dit een “self adjusting” systeem… Maar agz mijn voorheen goede koppeling nu als een idioot slipt, als ook ineens ongelofelijk laat (hoog) aangrijpt, denk ik dat we deze bij het pedaal op de e.o.a. manier niet goed hebben terug gezet…? Bij mijn BX kan ik de koppeling afstellen met 2 boutjes… Dat kan hier dus niet… Daar ga ik vandaag dus nog even mee bezig… Hopelijk een montagefoutje. Anders zou ik echt even niet weten waarom ik nu ineens een slippende koppeling heb…
———————————————————————————————————-
Citroën Fotocollectie Digitaal & Analoog
———————————————————————————————————-