De afgelopen dagen nog heel wat moeten schoonmaken.
De lassen zijn geinspecteerd ( lasrups van fabriek zat er nog op!), waren nog best goed.
Geslepen en nieuw lasje erop gezet. Met een dremel en slijpschijfje is dat perfect te doen.
Onderdelen naar de zinkerij gebracht, we hopen dit weekend alles terug op te bouwen.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Mooi, dat ziet er allemaal weer goed uit.
Zeer grondige aanpak!
Ook de afschermplaten, mooi in die bruine kleur.
Heb je daar toevalling een RAL code van?
Thanks!
RAL 8017 komt erg aardig in de buurt.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Dank je!
Ik heb enkel weken moeten wachten omdat enkele onderdelen naar de zinkerij moesten.
Maar nu kan het afmonteren beginnen.
Erna :
Cupjes aanbrengen met wat vet
Eerst rechts afmonteren, dat is het makkelijkst. Links ging niet zonder vloeken. Eigenlijk kom je handen te kort maar met een krik kun je alles in positie brengen.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Nederig dien ik toch een hulpvoorstel in voor de voor-afstelling van de rijhoogte voorkant.
Dit staat er in WPHB
Onder puntje 3 :
1. Daar spreken ze van een speling van ca. ‘1mm’: wordt er de ‘laterale’ speling bedoeld van de trekstang op de stabi stang met de bediening in de lagerkap ( met hoogte regelaar ) ?
2. Voor deze meeting te doen, hoe moet handhoogte regeling staan ? In rijstand of speelt het geen rol ?
3. Is de afstand b=185mm een referentie voor de rijhoogte ? ( een soort voor-afstelling ? )
Onder puntje 12 ’ Afsteling trekstang van de handbediening van de hoogteregeling’ punt a) :
4. Hoeveel moet de speling ‘a’ en ‘b’ bedragen ?
Ik zie het ff niet, bedankt voor de hulp.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Tsja, dit is volgens het boekje.
Mijn heiligschennis is:
Zet de auto “op de wielen”, stuur naar uiterst links of uiterst rechts, wat het handigst is.
Zet de hoogtregel-handel in de rijstand
Start de motor.
Na enige tijd heeft de auto en stabiele hoogte en die is vrijwel zeker te hoog of te laag.
Met het stangetje van de hoogteregelaar stellen tot het klopt.
Daarbij is het handig on een blokje met de juiste wagenhoogte naast het chassis te zetten, dan kan je zien wat je doet.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Dank JanSr!
Ik heb de WPHB gevolgd voor elke instelling en vele malen nagelopen.
De Stabi stang in nieuwe lagers gelegd en de koppels aangehouden met een veerweegschaal.
Het ding zit er strak in, op 4mKg ( met aangetrokken lagerkappen op 1.2mkg )
Ik kan ze in rijstand - met de hand nog bewegen, ook al moet je er een behoorlijk gewicht aan trekken.
Enfin, alles is gemonteerd.
Nog enkele pics hoe het ervoor eruit zag :
Nu nog ff sappen vervangen..
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
De laatste loodjes zijn gelegd met afmonteren :
Bollen voorzien van nieuwe membranen en op druk gebracht dankzij NL citroen club magazijn.
De bollen hadden na 5 jaar nog een restdruk van 37 ( ipv 59 ) voor, 18 ( ipv 26 ) achter.
De kunststof membranen waren nog goed na 13jaar. Prima spul dus!
Op de brug zijn de hoogte correcties aangepast : vooras stond niet veel verkeerd ( 245mm, afstand anti roll met vlak van wielen ). Staat nu goed.
Lichten geregeld en we zijn klaar voor de zomerritten.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Eerste objectieve waarnemingen na deze titanen job ( draagarmen en alles in de omgeving ) :
- geen rammel in de voortrein
- hoogteregelaars voor en achter reageren vrij goed ( < 3 sec )
Weggedrag en dan bedoel ik de vering, dat is moeilijk te beschrijven met nieuwe bollen.
For now, ze rijdt, remt en schakelt uitstekend.
Mission accomplished.
Uiteraard staan er nieuwe projecten op schema.. Daarover later meer.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Dit weekend de auto aan de 4 gas tester gehangen en afgesteld ( stationair +/-875rpm ) :
Wat zijn goede waarden voor onze motoren ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat zijn best nette waarden. Ideaal is lambda =1.0 bij een moderne motor. Oudere motoren mogen wat rijker lopen, dus een wat lagere lambdawaarde, zeg 0,9. maar jij zit met 2,08% co prima op die 0,954. Ik zou er niets meer aan doen als het mijn auto was en hij lekker reed zo.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik zeg: bonne route et bonnes vacances! (In welk deel van F kom ik je tegen?)
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Dank je wel Waterman! rijden doet ie super goed. Ik merk zelf wanneer de motor echt goed warm is, want dan trekt ie echt goed door als een speer.
Na testrit van 200km, zien de bougies mooi grijs/wit.
@ Idealist : het had echt mooi geweest als we elkaar tegenkwamen in la douce France. Maar dit jaar hebben we onze plannen moeten omgooien waardoor onze vakantieplannen met een jaar zijn uitgesteld.
We zitten veel in de PACA, tussen Nice en ST-Tropez, langs de kust.
Wanneer vertrek jij en naar welke regio/plaats ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Wij buigen na 5 dagen Drome af naar het westen (Cevennes) en dan verder door naar de Atlantische kust. We komen dit jaar dus niet in de Provence-Alpes-Cotes-d’Azur.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection