1 van de 14
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
DS 1967, zwart , welk kleur dak?
ramrod
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 09-10-2014

Gepost: 06 juli 2021 07:23 AM

Hallo,

In het verleden 2x eerder een DS/ID gehad , de eerste keer was een DS half automaat de 2e een ID 5 bak.

Aangezien de roep om weer DS te gaan rijden weer sterk aanwezig is ben ik momenteel aan het rond kijken, gisteren eerste bezoek gedaan.

In het weekend ga ik kijken voor een DS pallas uit 1969 met half automaat, ik weet nog van mijn eerste DS met half automaat dat deze om wat voor reden ook met enige regelmaat moest worden afgesteld.

Kunnen jullie mij wat meer inzicht geven of dit inderdaad altijd voor een half automaat geldt dat deze regelmatig moet worden afgesteld (de huidig eigenaar geeft aan dat hij hem zelden hoeft laten afstellen) en hoe is de verdere storings-gevoeligheid van een half automaat? Waar op te letten tijdens een proefrit?

De huidige eigenaar gaf ook aan dat mocht zo,n half automaat moeten worden afgesteld dat dit niet lastig is en goed zelf te doen is , klopt dit ?

Graag hoor ik van jullie , thx alvast

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 06 juli 2021 08:26 AM
  [ # 1 ]

1969… altijd spannend. heeft ie de accu rechts?

Rijden is weten. Als hij netjes kruipt bij rem los en zonder bokken optrekt en schakelt is het ok.

afstellen is voor de handige zelfsleutelaar goed te doen. WPH in de hand en gaan.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
ramrod
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 09-10-2014

Gepost: 06 juli 2021 08:40 AM
  [ # 2 ]

Ok duidelijk tav het controleren maar je antwoord roept ook vragen op

Waarom is 1969 altijd spannend graag uitleg Mr. Green, de accu zit aan de passagiers zijde, wat geeft dit aan ?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 06 juli 2021 10:51 AM
  [ # 3 ]

Er zijn een 2 tal jaar ( rond 1969) meen ik autos geleverd met de accu aan de passagierszijde. Die auto’s hebben een notoir slechte draadboom waarvan altijd de isolatie afbrokkelt wat zeker kortsluiting veroorzaakt. Tenzij die al eens is vervangen door een nieuwe draadboom natuurlijk.
Zo niet dan moet je dat heel erg goed checken en eventueel iets met de verkoper afspreken hierover.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
ramrod
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 09-10-2014

Gepost: 06 juli 2021 10:52 AM
  [ # 4 ]

Top tip , thx

Profiel  
 
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 474
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 06 juli 2021 11:41 AM
  [ # 5 ]

Een goed afgestelde halfautomaat rijdt heerlijk en is goed zelf af te stellen. Rij de boel wel goed warm voordat je een oordeel velt. Alleen als je met een zware caravan wil gaan rijden is een handgeschakelde bak verstandiger.

Profiel  
 
ramrod
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 09-10-2014

Gepost: 06 juli 2021 12:26 PM
  [ # 6 ]

Ik was niet van plan om er een caravan achter te gaan hangen, @pieterc , jij rijdt zelf en halfautomaat?

Profiel  
 
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 474
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 06 juli 2021 01:49 PM
  [ # 7 ]

Ik heb 16 jaar een halfautomaat gehad. Reed heerlijk. Ruim 100.000 km mee gereden zonder al te grote problemen, ook met een constructam caravan erachter.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 06 juli 2021 02:25 PM
  [ # 8 ]

Ik ken de BVH maar heel slecht; een keertje mee gereden. Zou er heel graag een willen hebben.
Ik denk dat dit filmpje waardevol is voor een BVH eigenaar:
https://youtu.be/SknDPwLIaT8

Profiel  
 
ramrod
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 09-10-2014

Gepost: 06 juli 2021 02:51 PM
  [ # 9 ]

Dat is een heel verhelderend filmpje en dat moet zelfs mij wel lukken als ik het zo zie .

Maar is deze manier van afstellen ook voor de nieuwere types?

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 06 juli 2021 04:57 PM
  [ # 10 ]

Een halfautomaat is heerlijk, eenmaal goed afgesteld is het een plezier om ermee te rijden. Een halfautomaat heeft heel wat extra hydraulische componenten. Revisie is niet zonder risico’s en de prijzen zitten in de lift voor vervang onderdelen. Het is absoluut betrouwbaar, daar hoef je je echt geen zorgen over te maken. Volg je de WPHB, dan kom je er wel uit. Let op de staat ( lekkages ) van de componenten en de staat van retourleidingen. Een halfautomaat is perfect mooi af te stellen. Op voorwaarde dat de motor goed is afgesteld. Focust u niet teveel op de halfautomaat, maar ook op de rest van de auto. Good luck!

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 08 juli 2021 08:19 AM
  [ # 11 ]

Een halfautomaat heeft wel twee nadelen: het is lastig sommige parkeeracties uit te voeren, zeker helling op, omdat je dan tegelijk gas moet geven en moet afremmen zodat je niet te hard gaat. Met slippende koppeling en verhoogd toerental langzaam naar boven rijden wat je met een handgeschakelde auto zou doen, gaat gewoon niet. Dit maakt het inrijden van mijn garage vaak wat spannender dan het anders zou zijn. En het is altijd een vierbak, dus meer toeren en rumoer op de snelweg.

Verder werkt het wel heel mooi en hoort het wel bij de ultieme, onthaastende, DS-ervaring.

Overigens stelt het afstellen vrij weinig voor en hij verloopt nauwelijks. Wel moeten alle onderdelen in goede staat zijn, dus het zou goed kunnen dat je na verloop van tijd verschillende delen moet vervangen tot het allemaal goed is.

Profiel  
 
ramrod
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 09-10-2014

Gepost: 08 juli 2021 02:57 PM
  [ # 12 ]

Ik ga dat zeker onthouden bij een ritje , voorlopig ga ik dit weekend bij 4 DSen kijken allen schakelbakken waarvan 1 een 4 bak is , heb ik nog niet eerder gereden, las dat een 4 bak meer geluid maakt door hoger toerental, zijn er nog meer zaken om rekening mee te houden zowel goed of slecht ?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 juli 2021 03:22 PM
  [ # 13 ]

De 4 bak is ontiegelijk robuust en gaat bij normaal onderhoud tot 400.000 mee. Ja, op snelheid heb je meer motorgeluid door meer toeren dan een 5 bak met lange overbrenging/\. De uitzondering is de ID19b, modeljaar 67 en 68, die een hele lange 4e versnelling heeft. Voor overige modellen: doe mij maar een 5 bak.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
ramrod
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 09-10-2014

Gepost: 08 juli 2021 06:25 PM
  [ # 14 ]

Ok dank weer .

Ik ga ook dit weekend is bij deze https://www.classicmaster.nl/occasions-kopen/25441201-citron-id-19b kijken , interessante uitvoering.
Ik neem aan dat dit ook een 4bak is ?

Accu zit hier ook aan de passagiers kant, ook grote kans op kabelboom problemen? Zo ja op welke plek heb je nog wat zicht op de kabelboom of hoe is anders ,als er zich geen elektrische problemen voor doen iets van een slechte kabelboom te merken?

Ik ga voor deze prijs er niet van uit dat er zeer goed bijstaat maar gewoon goed moet toch wel kunnen lijkt me

Verder misschien nog op of aanmerking tav deze wagen?

Profiel  
 
MielcitrofielDS
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 454
Geregistreerd: 26-09-2010

Gepost: 08 juli 2021 06:29 PM
  [ # 15 ]

Om eerlijk te zijn vind ik die ID nogal aan de prijs. Ik zie smoezelige velgen, wagenhoogte achter is niet goed afgesteld, interieur is niet origineel en de dorpels zijn bekleed met fantasie-materiaal van de bouwmarkt. Eentje met wat werk - al zeggen al deze dingen niets over de technische staat!

Profiel  
 
 
1 van de 14
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook