1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Radiateur 4 rijen?
gilsh00
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 21-11-2020

Gepost: 07 juli 2021 12:25 PM

Omdat de radiateur van mijn DSuper5 lekt ben ik van plan een nieuwe/gereviseerde radiateur te monteren. Om koelproblemen in de toekomst te voorkomen zou dat dan een 3-rijige worden.
Nu blijkt er ook een 4-rijige radiateur op de markt te zijn, nieuw, en perfect passend in onze DS. Hierdoor zou een nog grotere koelcapaciteit worden bereikt. Ik had hier niet eerder van gehoord, maar misschien zijn er onder de forummers leden die al ervaring hebben met zo’n radiateur?

Profiel  
 
rvdb20
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 422
Geregistreerd: 18-11-2010

Gepost: 07 juli 2021 01:02 PM
  [ # 1 ]

Je hebt het vast over deze Radiateur? Had hem laatst op hun website gezien maar ik ken hem verder niet…
https://ds21.eu/radiateur-4-rijen-65.html?cat=

Mocht je nou echt een upgrade willen kun je ook deze nog overwegen. Ja kost meer maar is echt een mooi ding en werkt heel goed.
https://www.performance-parts.eu/product/citroen-ds-radiateur-speciaal-aluminium-koelproblemen/

2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 08 juli 2021 09:43 AM
  [ # 2 ]

De 4 rijen koperen radiator ziet er inderdaad prima uit. Weegt ook een pak meer dan de 3rijen radiator ( 10.2 vs 8.4kg ) en goede lamellen/koelribben structuur. Van de alu radiatoren, weet ik weinig. Ik vermoed dat ze in china worden gemaakt. Ziet er mooi uit maar ik ben niet overtuigd dat de alu radiatoren beter koelen dan de koperen. Het zou goed zijn als we feitengewijs testen kunnen doen. Een goede radiator moet toch een verschil van 20gr optekenen tussen aanvoer en retour.
Daarbij moet je met alu radiatoren opletten voor zwerfstromen. Moderne wagens met alu radiatoren zijn elektrisch geisoleerd op hun montage punten.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
rvdb20
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 422
Geregistreerd: 18-11-2010

Gepost: 08 juli 2021 09:59 AM
  [ # 3 ]

Waarom vermoed je dat die in China wordt gemaakt? Is een Nederlands handwerk product…

2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 08 juli 2021 11:30 AM
  [ # 4 ]

Sinds enkele jaren is er een opstoot van alu radiatoren voor citroen ID/DS modellen en andere klassiekers.
Als het handmade is in NL, dan is het zeker aan te moedigen dat er nog ‘nabij’ leveranciers zijn die kwaliteitsproducten maken voor onze auto’s.
Maar goed, ik blijf een beetje op mijn honger zitten om te kijken wat de verschillen zijn van deze alu radiatoren met koperen versies.
Mocht er iemand zich aanbieden die ervaringen kan delen met zo’n alu radiator, dan verneem ik het graag.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 08 juli 2021 11:32 AM
  [ # 5 ]
rvdb20 schreef:

Je hebt het vast over deze Radiateur? Had hem laatst op hun website gezien maar ik ken hem verder niet…
https://ds21.eu/radiateur-4-rijen-65.html?cat=

Mocht je nou echt een upgrade willen kun je ook deze nog overwegen. Ja kost meer maar is echt een mooi ding en werkt heel goed.
https://www.performance-parts.eu/product/citroen-ds-radiateur-speciaal-aluminium-koelproblemen/

heb je dan bepaalde informatie hoe goed het werkt ? Kun je daar iets meer over vertellen ?

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3698
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 08 juli 2021 11:46 AM
  [ # 6 ]

Goed genoeg is goed genoeg: Als je voldoende koelvermogen hebt met een 3 of 4 rijer dan helpt meer niet.
Het gaat hier om een DSuper5, niet over een DS 23IE met koelingsproblemen. Er zijn met koeling altijd 2 kritische punten: A: Hoe houdt je de boel koel als je bij 30+ graden in de file komt te staan: Dan helpt meer lucht door de radiator het beste, en B: als je langdurig op hoge snelheid ( boven de 160 of zo) wil rijden: Dan heb je “waterzijde” meer koelvermogen nodig en helpt dus een meer-rijer.
Als je airconditioning hebt dan speelt dat nog een beetje meer, maar de TS geeft niet aan dat jij Airco heeft ( lijkt me ook onlogisch op een DSuper5).  Voor de file helpt een elektrische ventilator erbij wel, zoals gebruikt voor de 23’s.

Ik zie dat DS21.eu ( de mannen van Chyparse) voor alle modellen DS na 65 de 4 rijer gebruikt, die lijkt me dus ruim voldoende, maar als je lokaal of bij een andere DS specialist een 3 rijer kun laten maken of kopen : Waarom niet.

Zo’n aluminium radiator is lichter en heeft meer koelvermogen: Maar als nevenaffect oxidatie door zwerfstromen en gevoeliger voor schade.
Er zijn klassiekers die “chronisch” koelvermogen te kort komen ( de meeste Jaguars van voor 1978.. onze oosterburen vonden die niet “Autobahnfest!), dan heeft zo’n aluminium radiator nut , maar alleen als je ook een sterkere ventilator monteert.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 juli 2021 01:28 PM
  [ # 7 ]

Oorspronkelijk is een DS (en ID) met carbu-motor van een radiateur met 2 koelrijen voorzien. Bij de IE kwam een gesloten systeem met 3 rijen en een groter koeloppervlak. Dat is altijd afdoende geweest. Voor de 2-rijen radiateur is bij gebruik op gas en met warm weer/files een 3 rijen radiateur een mooie upgrade. In de auto’s waar ik mee reed is dat altijd ruim voldoende koelcapaciteit geweest. Heb je een goede motor, die inwendig schoon is, op 98 gestookt wordt (of desnoods op gas) dan is een 3 rijen radiateur helemaal prima. Koelt dat niet genoeg dan is er ergens iets mis en mijns inziens los je dat niet op met een radiateur met nog meer koelvermogen. Immers, nieuw was 2 rijen al zat.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
gilsh00
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 21-11-2020

Gepost: 08 juli 2021 02:38 PM
  [ # 8 ]

Ik had inderdaad een koelprobleem met de DSuper5 bij +30 gr.C, op LPG en met een caravan erachter. Nu de radiateur lekt is het tijd voor een gereviseerde 3-rijige of een (goedkopere!) nieuwe 4-rijige, die bij meerdere DS-specialisten leverbaar blijkt te zijn. Mijn keuze viel op de 4-rijige, geleverd door “Borculo”.
Iedereen bedankt voor de reacties.

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 09 juli 2021 02:59 PM
  [ # 9 ]

Volgens mij leverde CHAUSSON de radiatoren voor ID/DS’en en daar heb ik de beste ervaringen mee. Toen ik mijn wagen kocht, zat er een 2 rijen chausson radiator in ( zonder expansie vat ). Het ding was oud, was goed gereinigd en dat koelde buitengewoon goed. File bij +38 gr in frankrijk, was geen probleem. De boel bleef gewoon koel. Toen deze radiator ook lek sloeg en heb ingeruild voor gereviseerde type, was het niet meer hetzelfde. Een goede radiator herken je aan het koelblok. En dat verklaart misschien ook waarom alu radiatoren performanter zijn dan koperen radiatoren : alu is makkelijker te verwerken dan koper, hierdoor kun je betere koelblokken maken met hogere warmte afvoer - alhoewel koper betere warmte overdracht coëfficiënt heeft dan aluminium. Mogelijks verklaart ook waarom alu radiatoren stevige koelfans hebben.
Ik heb thuis nog zo’n oude 2 rijen liggen, waar ik enkele jaren geleden testen mee heb gedaan. Meten is weten, een goede radiator moet zeker 20gr kunnen koelen.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 09 juli 2021 03:13 PM
  [ # 10 ]

Toen ik enkele weken terug met de wagen op een brug stond voor de hoogteregeling op de vooras bij te stellen, sloeg de elektrische fan aan terwijl ik onderaan bezig was ( auto bleef stationair draaien). Ik merkte meteen een hitte van onder de motor in mijn nek blazen die foorheet was. Bij file en ventiloren in werking, wordt dus de hitte voornamelijk onderaan de auto weggeblazen.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
gilsh00
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 21-11-2020

Gepost: 11 juli 2021 12:39 PM
  [ # 11 ]

Radiateur ontvangen en gemonteerd. Alles past prima, maar de 4 bouten waarmee de radiateurhoes aan de radiateur moet worden vastgezet en de bout waarmee de radiateur aan de bovenkant wordt vastgezet zijn M7 ipv M5. Dat betekent dat de gaten waar die bouten doorheen moeten een beetje moeten worden uitgeboord. Is goed te doen. De M7 bouten worden overigens wel meegeleverd.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 juli 2021 12:39 PM
  [ # 12 ]

Dat is dan wel weer jammer. Hoe moeilijk zou het kunnen zijn om het conform het origineel te maken?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 11 juli 2021 03:15 PM
  [ # 13 ]

Ja dat is wel erg jammer. Benieuwd naar het koelvermogen.. Kun je wat detail foto’s posten ?

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2100
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 11 juli 2021 08:39 PM
  [ # 14 ]

De oxidatie t.g.v. zwerfstromen bij een alu radiator i.c.m. een gietijzeren onderblok zijn geen aanrader. Uiteindelijk vreet je onderblok je radiator dus op. Met koper heb je dit probleem niet, koper is i.t.t. (giet)ijzer edeler dan aluminium en vreet langzaam van je onderblok maar die heeft wel wat materiaal te verteren…

Elke rij die aan de radiatieur wordt toegevoegd neemt in effectiviteit af, dus die 10% extra koelvermogen moet je het mee doen en dat lijkt me een hoge inschatting. Zelf heb ik het gezocht in een andere oplossong om de zorgen rondom de grens van het kritische kookpunt te verleggen. Niet door exra koeling, maar door gewoon het kookpunt wat te verleggen. Mijn idee is dat indien je het (te vermijden) kookpunt met 5-10 graden verhoogt je 80% van de koelproblemen van de meeste DS’en wegneemt (even los van de oorzaak, die je altijd eerst moet oplossen).

Mijn DS heeft een nieuw koelsysteem, en een compleet gereviseerd motorblok. Het onderblok heb ik een hele dag op staan stralen. Het is brandschoon. Vanuit deze basis heb ik bedacht dat ik in de file op de A7 (waar ik vermoedelijk net eens kom Smile) niet met samengeknepen billen wil zitten als de naald van mijn temperatuurmeter aan het rood begint te likken. Daarom heb ik mijn koelsysteem gevuld met Evans coolant 180 gr. Waterloze kvs. Natuurlijk met je je blok niet tot 180 graden willen opstoken (voor zover je dat al zou kunnen halen, ook 130 graden is te veel, maar het gaat mij erom dat je met een steeds heter wordende zomer (vorig jaar in Zuid-Frankrijk 42 graden) net wat meer marge wil hebben dan de ingenieurs van Citroen bedacht hadden.
Evans heeft maar 1 echt nadeel: de prijs. Dat betekent dat je je ervan moet vergewissen dat je voorlopig geen grote klussen aan je auto gaat doen waarbij jet het koelsysteem moet aftappen, hoewel je dat in de meeste gevallen goed kan opvangen. Verlies van deze kostbare vloeistof wil je niet. En oja, je kunt onderweg bij evt verlies niet even met water bijvullen. Of je accepteert dat je daarna een normale kvs hebt die een beetje te duur was…

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 11 juli 2021 10:19 PM
  [ # 15 ]

In principe moet een goed koelsysteem met KVS voldoende zijn. Een goed systeem onder druk ( 500mbar ) moet je kookpunt verleggen naar +/- 125gr Celsius ( 1/4 antivries 3/4 demi water ) Water heeft nog steeds een betere soortelijke warmte dan glycol. Ik vrees dat een systeem afgevuld met 100% glycol ook je temperatuur in de kop heter maakt. In principe zou je dat moeten compenseren door een grotere pomp capaciteit. Het probleem met koelsysteem zonder extra elektrische fan, is de file bij temp van meer dan 40gr. Van zodra er voldoende rijwind is door de radiator, je laat de waterpomp goed rondpompen,zou er geen probleem mogen zijn.
3 jaar geleden was ik op de A8 met buitentemp boven 40graden. Rijdend op de autoroute met snelheden van 140km/h was geen probleem. Tot ik bovenaan de helling plots in de file terecht kwam. De koeling kreeg de hitte niet meer weg : motorblok was nog erg heet en er was onvoldoende rijwind door de mechanische ventilator. 2x in de file ging dus de stoplamp aan en metertje ver in het rood. Met motorkap halfopen de autoroute verlaten en via nationale blijven rijden en er was geen probleem meer.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook