zeg al genoeg, na het stil vallen van de C2 is deze met de ANWB thuisgekomen.
de laadspanning was niet goed 12.2V dus kan je rijden tot de accu geheel leeg is.
de dynamo is hiervan de schuldige deze is vervangen voor een nieuwe zelfs geen recon.
na inbouw de laadspanning netjes op 13.6V dit de 2 dagen erna netjes nog gecontroleerd netjes 13,6V
een goede weel later vrouw aan de telefoon WEER het zelfde probleem .weer de ANWB autotje tuis gekomen.
zelf gecontroleerd 12.2V dat is niet goed. verder gezocht is het kabeltje waarmee de dynamo belast misschien niet de schuldige. kapotte nieuwe dynamo lijkt mij niet. misschien zit er een stukje elektronica wie help me naar de goed richting of zelfs een oplossing
bedankt Martin
Probleem in de bedrading.
13.6 volt is geen goede laadspanning, tenzij je dat meet met alle verbruikers aan ( ventilatoren, verlichting etc) bij stationair toerental meet.
De laadspanning moet rond de 14.4 volt liggen als de motor iets meer toeren maakt als stationair en je vrijwel geen verbruikers hebt aangesloten.
Ik zou maar eens beginnen met de stekker aan de dynamo na te kijken.
To err is human, not to err is divine.
uit de aansluiting van de dynamo kom geen 12v of meer (de vaste pin op de dynamo aansluiting) op het kabeltje staat ook geen spanning zelfs niet met volgeladen accu
dus kan het zijn dat daar alleen spanning opstaat als deze is aangesloten en de dynamo draaid?
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Martin.S schreef:de vaste pin op de dynamo aansluiting
Bedoel je daarmee de dikke aansluiting op de dynamo waar het kabeloog met een moer vastzit?
Zo ja, daar hoort altijd dezelfde spanning op te staan als de pluspool van de accu.
Als daar bij draaiende motor niet minstens 14 V op staat, wordt de dynamo mogelijk niet bekrachtigd.
Daarvoor dient de andere aansluiting, die met de stekerverbinding.
Meet je daar in het geheel geen spanning, dan is deze kabel tussen dynamo en pluspool dus ergens onderbroken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
dank je Rene de dikke kabel van dynamo naar accu is in orde ik twijfel idd aan de kleine dunne kabeltje die op de stekker aansluiting zit. daar meet ik met contact aan geenspanning en met contact uit ook geen spanning.
Ik dacht dat hier wel spanning op zou moeten staan alleen met contact aan niet en als de motor is gestart wel om de accu lampje dashbord uit te schakelen 2xplus 12v.
of redeneer ik het verkeerd.
kan ik gewoon een extra draad van achter het contact naar de dynamo leggen op het kleine stekkertje natuurlijk
gr Martin
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het dunne draadje heeft als functie het voorbekrachtigen van de dynamo, het lampje in het dashboard gaat uit op het moment dat de dynamo een hogere spanning levert dan de accu, m.a.w. de dynamo laadt de accu.
Volgens mij hoort daar al spanning op te staan bij “contact aan” en nog stilstaande motor.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Zie https://www.mvwautotechniek.nl/dynamo/
Je hebt dus eerst voorbekrachtiging nodig om naar zelfbekrachtiging over te gaan.
Overigens zou ik geen nieuwe draad trekken, maar het defect aan de bestaande verhelpen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Zo het zoekplaatje wordt weer anders
dynamo vervangen(alweer)
zelfde resultaat, dus verder zoeken?
aan het stekkertje zit bij mij slechts een kabeltje en die gaat verder de kabelboom in.
Het stekkertje is voorzien van twee contacten naar verder goed kijken hoort er ook een blauw kabeltje aan te zitten samen met de witte die nog is aangesloten.
met controleren dmv digitale volt meter per ongelijk alle twee contacten te gelijk aangeraakt.
en ik had gelijk 14,5V zowel op de uitgang van de dynamo en op deze stekker?
Dus dynamo werkt gaat hier dus alleen nog om de bedrading en hoe dit kan.
ik meet 14,5V op de dynamo en stekkertje hiervan, echter op de accu blijk deze nog maar 13,4 of 13,6V over.
terwijl die direct op de accu is aangesloten!
Q wie weet wat er hier aan de hand is
wie kan mij helpen aan een schakel schema (liefs in kleur)
Voorts hoe moet ik een sleutel programmeren.
Auto heeft ook cruise controle maar in de 3 maanden dat mijn veouw er mee rijdt niet aan de praat gekregen.
Schema nodig om dit te kunnen na te lopen
gr Martin
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Martin.S schreef:dynamo vervangen(alweer)
Waarom? Mogelijk was zelf de eerste niet eens stuk.
Als je een dynamo verdenkt, dan breng je ‘m naar zo’n revisieboer, die zet ‘m op zijn testbank en zegt “stuk” of “niet stuk”.
Martin.S schreef:Het stekkertje is voorzien van twee contacten naar verder goed kijken hoort er ook een blauw kabeltje aan te zitten samen met de witte die nog is aangesloten.
Nee, het hoort 1-aderig aangesloten te zitten.
Zie de foto in https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/240682/
Martin.S schreef:Voorts hoe moet ik een sleutel programmeren?
Met een Lexia, dus òf naar de dealer òf naar een medeforumer in jouw regio, die er 1 bezit en jou helpen wil.
Martin.S schreef:Auto heeft ook cruise controle maar in de 3 maanden dat mijn vrouw er mee rijdt niet aan de praat gekregen.
Is het nog de CC-versie met de drukknoppen op het stuur? Auto van vòòr sept 2005?
Zo ja, dat is niet de meest betrouwbare.
Oorzaak zijn zeer vaak de drukknoppen/schuifschakelaar, dit is een serieschakeling van 4 niet gelijke weerstanden, waarbij bij het indrukken van 1 knop een bepaalde weerstand wordt overbrugd. De weerstandswaarde van de keten verandert hierdoor.
Remedie, setje nieuwe drukknoppen inclusief het kabelboompje, maar dan ben je wel meer dan € 100,- lichter.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Als je spanningsverschil meet tussen de dikke kabel aansluiting op de dynamo en de accu plus-pool dan zitten vaak je connectors iet goed op de kabel. Als dat zo is dan raakt je dynamo van slag.
Als je het contact aanzet gaat je laadstroom controle lampje aan ?
Als je de dunne kabel aan de dynamo los haalt dan blijft je laadstroom controle lampje uit ?
Als je de dunne kabel kortsluit naar de massa dan gaat je laadstroom controle lampje aan ?
Die dynamo heeft wel 2 aansluitingen, maar die tweede wordt op een een benzine auto niet (meer) gebruikt. Bij een diesel is dat de W aansluiting voor de toerenteller, maar ik ga er maar vanuit dat je een benzine versie hebt.
Een draad vanaf het contactslot trekken heeft geen zin, want het laadstroomcontrolelampje moet ertussen zitten anders start je dynamo niet.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Citroensmgz schreef:Bij een diesel is dat de W aansluiting voor de toerenteller.
Ook bij een C2 diesel is de dynamo 1-aderig aangesloten.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Weer wat bijgeleerd
To err is human, not to err is divine.
JA JA alle kabels vervangen zelfs een extra massa de kabels voorzien van normale accupolen, zelfs de kabel ogen vernieuwd gekrompen en gesoldeerd op de dikke kabels. alles in elkaar gezet kabelboom voorzien van nieuwe isotape, en wat denk je probleem is Niet op gelost alles het zelfde. Maar een nieuw vraag stuk 12V kabel kom van mij van de accu(nieuw) naar de startmotor en daar vandaan dynamo. OP de dynamo meten we 14,5 V op de accu echter blijf er 12,8 V over. nu kom het vraagstuk als ik de startmotor er tussen uit haal dus de 14,5 V van de dynamo direct naar de accu hebben we daar 14,5V
zowel op de hoofd als op de stekker aansluiting. kabel los van de startmotor en weer dat probleem. Ergo ik weet het niet meer misschien iemand van het forum.
gr Martin
Ja,gooi er maar wat onderdelen tegen aan zonder dat je echt weet wat het probleem is: Zien we vaker hier.
Vraagje: Die kabel van de accu zit op de startmotor, en wel op dezelfde aansluiting als die van de dynamo neem ik aan: Hoe kan het dan dat je daar spanning verliest ? .Of zitten ze misschien allebei op een verschillende dikke aansluiting van de startmotor?
To err is human, not to err is divine.
Even een reactie ventileren.
Mijn vrouw werkt in de zorg sector en zal dag en nacht van deze auto afhankelijk zijn
Dit is een leuk klein karretje ze was er gelijk verliefd op , wie ben ik om te zeggen dat is niks .
onderdelen vervangen die alleen de zekerheid geven tot een betrouwbaar autootje is niet schadelijk.
En ja alle twee kabels zitten op de zelfde aansluiting van de startmotor.
Dus accu naar startmotor en dan dynamo
14.5V dynamo naar startmotor en daar verlies je spanning trek ik de kabels los van de startmotor netjes weer 14,5V
Dus zeg het maar
ga morgen startmotor vervangen en dan zien we het wel, kan zijn dat start relais niet goed is of zo . jullie horen van me
gr Martin
Vreemd: Als je de startmotor aanschakelt dan verlies je zo’n 2 volt. Volgens de wet van Ohm moet er dan wel een serieuze stroom ( lekstroom) lopen of ergens een weerstand zitten. Maar zo’n lekstroom trekt je accu vrij snel leeg.
To err is human, not to err is divine.