Bij 33% koelvloeistof en 500 mbar is je kookpunt net geen 115 graden, die 125 haal je pas bij 1 bar. Moderne auto’s rijden met 1.4 bar ter illustratie.
Het vergeten probleem met 100% antivries is het verminderde koelvermogen van zo’n 40 %: Voor het voergrote deel door de lagere warmtecapaciteit en ietsje door de verminderde overdrachtcoefficient van vloeistof naar metaal.
Het kookt dan niet, maar je motor loopt wel aanzienlijk heter in kritische omstandigheden.
Er staan al een paar langere discussies over speciale koelvloeistoffen op dit forum.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9368
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Citroensmgz schreef:Moderne auto’s rijden met 1.4 bar ter illustratie.
En die draaien vaak met een bedrijfstemperatuur boven 100 C en hebben een gestuurde thermostaat.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Citroensmgz schreef:Bij 33% koelvloeistof en 500 mbar is je kookpunt net geen 115 graden, die 125 haal je pas bij 1 bar. Moderne auto’s rijden met 1.4 bar ter illustratie.
Het vergeten probleem met 100% antivries is het verminderde koelvermogen van zo’n 40 %: Voor het voergrote deel door de lagere warmtecapaciteit en ietsje door de verminderde overdrachtcoefficient van vloeistof naar metaal.
Het kookt dan niet, maar je motor loopt wel aanzienlijk heter in kritische omstandigheden.
Er staan al een paar langere discussies over speciale koelvloeistoffen op dit forum.
Klopt, maar Evans is iets anders dan 100% antivries en heeft niet 40% minder koelvermogen dan gewone kvs. Er zijn door allerlei klassiekerliefhebbers allerlei verschillende merken al jarenlang ervaringen mee opgedaan: ik durf het aan.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Evans bestaat voor zo’n 90% uit Antivries ( Ethylene Glycol in dit geval volgens hun MSDS , safety data sheet ) en maximaal 10% water. ( Dat is om te voorkomen dat het al bij -13 bevriest).
Dan mis je dus 25-30 % warmtecapaciteit in plaats van 40%.
Ik heb niks tegen het gebruik, maar verwacht er geen wonderen van en ken de nadelen. Als je kijkt naar de gebruikers ervaringen van klassieker rijders dan is de eerste opmerking die je altijd ziet: Het kookt niet maar m’n motor loopt wel 10-15 graden heter met dat spul.
Of dat schadelijk is is een heel lange discussie: Ik zal maar zeggen soms wel, meestal niet.
In de racerij wordt het heel veel gebruikt: Maar die hebben andere criteria:
- Je wilt een race motor bij een zo hoog mogelijke temperatuur draaien, dan kun je het koelverlies (pomp/gewicht koelsysteem , thermische efficiency) zo laag mogelijk houden.
- De materialen in de racerij kunnen tegen die hogere temperaturen en daarbij mag het kapot gaan, risico van ‘t vak zullen we maar zeggen.
- Ze rijden graag drukloos: Als je dan koelvloeistof verliest kun je nog zo lang mogelijk doorrijden.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik snap deze discussie niet helemaal.
In 2003 was ik met mijn 21IE op LPG in de Drome tijdens de beruchte hittegolf. 42 graden in de schaduw.
Tijdens die 2 weken is de elektrische fan slechts 2 keer aangeslagen en heeft de rode stoplamp nooit gebrand (behalve voor het starten natuurlijk).
Een goed, schoon origineel koelsysteem is gewoon voldoende.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jantje1948 schreef:
Een goed, schoon origineel koelsysteem is gewoon voldoende.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Zie m’n eerdere post in dit topic.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat is veelbelovend nieuws want zo’n koelsysteem heb ik dus. We vetrekken bij 33 gr en het zal nog wel warmer worden daar. Als blijkt dat de motortemp binnen de marges blijft (en dus met gewone kvs dan zeker) kan er de volgende keer weer gewone kvs in (alleen schijnt Evans 20 jaar mee te gaan, hoewel er div andere redenen zijn waarom je dat niet haalt waarschijnlijk). Voor nu heb ik wat extra marge ingebouwd.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
gilsh00 schreef:Radiateur ontvangen en gemonteerd. Alles past prima, maar de 4 bouten waarmee de radiateurhoes aan de radiateur moet worden vastgezet en de bout waarmee de radiateur aan de bovenkant wordt vastgezet zijn M7 ipv M5. Dat betekent dat de gaten waar die bouten doorheen moeten een beetje moeten worden uitgeboord. Is goed te doen. De M7 bouten worden overigens wel meegeleverd.
Ik heb er inmiddels ook een aangeschaft voor m’n DSpecial.
Aardige lui bij Chyparse.
Maar die radiateur is verre van perfect passend…
Inderdaad onderste moeren M10 maar toch ook weer niet.
Ter plaatse nog extra laten tappen, gaat er moeizaam in.
De andere moeren M7 ipv M5. Maar M7 krijg je er niet in!
Waarschijnlijk alleen voorgetapt
Ik heb ze maar gemonteerd met een m5 boutje/moertje door de M7 moer heen.
Dan is het uitlijnen voor de fan ook nog een uitdaging.
Met de originele geen probleem.
Ook de koeltunnel past niet meer goed, de 4 parkers komen te hoog uit…
Maar volgens mij is er geen goed alternatief.
Er is al beschreven dat de replica 3 rijers slechter koelen dan de originele 2 rijers.
Ik hoop dat deze 4 rijer wel een beetje fatsoenlijk koelt, nog niet kunnen uitproberen…
Alternatief is geen replica maar een gereviseerde.
Keuze uit 2 of 3-rijen: https://citrotech.nl/shop/product/radiateur-3-rijig-ds-korteslagmotor-zonder-expansievat-revisie/
(Een voorbeeld, zijn er vast meer)
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman schreef:jantje1948 schreef:
Een goed, schoon origineel koelsysteem is gewoon voldoende.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Zie m’n eerdere post in dit topic.
Chindogu!!
Verder heeft IDealist een absoluut goed punt! Die alu radiator is in no time opgevreten. de erg dunne leidingen zullen heel snel gaan lekken. Op een stalen schip is de opofferingsanode in een seizoen verdwenen….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
H@ns schreef:
Maar die radiateur is verre van perfect passend…
Inderdaad onderste moeren M10 maar toch ook weer niet.
Ter plaatse nog extra laten tappen, gaat er moeizaam in.De andere moeren M7 ipv M5. Maar M7 krijg je er niet in!
Waarschijnlijk alleen voorgetapt
Ik heb ze maar gemonteerd met een m5 boutje/moertje door de M7 moer heen.Dan is het uitlijnen voor de fan ook nog een uitdaging.
Met de originele geen probleem.
Ook de koeltunnel past niet meer goed, de 4 parkers komen te hoog uit…
Echt. Hoe. Moeilijk. Kan. Het. Zijn!!!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Chyparse aka shitparts… verbaast me niets.
Alleen de I.E heeft parkers btw… De andere hebben M5 boutjes voor de tunnel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nou
De mijne heeft van nieuw af aan 4 parkers
Maar niet echt belangrijk…
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
bogaard77 schreef:Chyparse aka shitparts… verbaast me niets.
Correctie. verkeerd gelezen. die alu unit is niet van chyparse. maar… 750 euro? shit man…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
In Nederland geproduceerd in minimale oplage. Veel geld? Ja! Duur? Tja, in vergelijking met die Chinese massaproductie voor 290 euro weet ik het niet.
Koelcapaciteit van die Aluminium radiator is wel heel goed. Koelwatertemperatuur is beduidend lager dan met de 3-rijer.
En de combinatie gietijzer en Aluminium radiator… Er zijn ontzettend veel auto’s met die combinatie. En dan zijn er ook nog eens geen problemen bekend bij de DS-en die hem al hebben ingebouwd. Het is vast niet voor iedereen, maar het is wel een interessante optie. En soms is ‘duur’ beter dan niet te koop
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971