Cornelis legt het verband tussen druk in het remsysteem en de verschillende oppervlakken aardig uit:
https://www.youtube.com/watch?v=I4OonZZ9k9U
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Diesel Rinus schreef:Je kunt in de afbeeldingen zien dat de stift en de plunjer contact maken in de latere versie ( bij geen druk) de plunjer beweegt in de tegengestelde richting als er druk wordt opgebouwd. De plunjer drukt dan de veer aan de linkerzijde samen en geeft in het geval van de C32/35 de voorremmen vrij. De achterremmen worden dus eerst van druk voorzien.
Het blokje er maar eens uitgesleutelt. Leidingen zaten behoorlijk vast in de groene kunstof busjes. En toen de eerste los was had ik opeens een groene nevel onder de kap Tòch nog restdruk in het systeem. Veel was het niet, ik kon het met een doekje wel weer op doen, maar je moet toch even wegspringen. Het lijkt er op dat het veermechaniek in het blokje vast zit. Op basis van de plaatjes zou ik verwachten dat ik niet door alle leiding-openingen heen zou kunnen kijken. Maar dat kan ik dus wel,
er worden geen leidinggaatjes afgesloten. Beetje kruipolie er in gespoten, morgen verder prutsen.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Het binnenwerk van het blokje zit muurvast. Schoonmaken en kruipolie helpt niet. Gelukkig in een stand dat alle wielen remmen, maar ik wil het eigenlijk liever niet zo terugzetten. Ik ben dus op zoek naar zo’n blokje. Iemand een idee waar ik dat ga vinden?
DS specialist ? Zat in iedere LHM citroen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Het moet natuurlijk gewoon uit elkaar kunnen. Kostte bij de mijne ook de nodige moeite. Maar bij mij was er dot vloeistof in geknikkerd
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik moest toch bij Bart Ebben zijn. Vraag voorgelegd en gelukkig is er daar iemand die de Citroëns nog kent. Hij kwam met een zwarte aan, uit een XM. Deels plastic, andere stekker. Sensor wisselen en het werkt. Nu pas zie ik in de oude een naad heeft waar bij deze zwarte het plastic begint, het ding kan dus toch uit elkaar. Furriegurrie heeft gelijk.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Tijd gevonden om het blok te monteren. Jammer dat het blok zwart is in plaats van groen, maar verder ziet het er bijna origineel uit. Gemonteerd en jawel: de rode lamp sprong aan tijdens het voorgloeien en doofde weer enige seconden na het aanslaan van de motor. Het werkt! Wel een veilig idee dat ik vanaf nu de rode lamp zowel bij drukverlies als bij vloeistofverlies ga zien.
In het verleden vond een kennis van me dat de auto remde alsof er lucht in het systeem zat. Aangezien de achterremmen door mij nog nooit ontlucht en doorgespoeld waren dat nu gedaan. Er kwam wat zwarte olie uit en daarna helder groene LHM. Ik heb eigenlijk geen of nauwelijks onderbreking van de straal gezien, veel lucht kan het dus niet geweest zijn. Ook het wisselen van het blok heeft heel beperkt tot lucht in het systeem geleid.
Heel onhandig: mijn moersleutel kwam met geen mogelijkheid op de bouten van het linker achterwiel - de bouten met de ‘verkeerde’ draad. Dezelfde maat uit mijn doppenset paste wel, maar ik heb geen lange dopsleutel en kon onvoldoende kracht zetten. Met een zware hamer de moersleutel er geslagen en met 90 kg springend op de sleutel de bouten losgekregen. Lijkt er op dat de bandenboer de bouten bijna kapot heeft gedraaid in de verkeerde richting toen ik een tijd gereden de banden het laten vernieuwen. En uiteraard daarna bizar vast heeft gedraaid. De pasvlakken van de bouten bijvijlen wilde niet zo, gelukkig heb ik ook nog een elektrische slijpsteen. Alle bouten bijgeslepen en nu past de moersleutel weer. Handig, mocht ik ooit een lekke band krijgen. Dat moet ik met de bouten van het voorwiel ook doen - maar dat komt een andere keer. De hamer ligt tot die tijd in de auto.
Voor de CX had ik nog wat besteld bij CX basis en daar toen ook een tweede afdekkapje voor de zekeringen gekocht. Nu zitten al mijn zekeringen onder een kapje, zoals het hoort.
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Fijn dat het weer werkt zoals het hoort! Is inderdaad een prettig gevoel te weten dat de waarschuwingen werken. Zeker als je in de heuvels of bergen rijdt! Ga je de originele nog fiksen??
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Die ligt nu met de XM sensor in de kast. Als ik tijd heb wil ik eens kijken of ik met een griptang en bankschroef het ding uit elkaar kan krijgen. Eigenlijk wel benieuwd hoe die schuif er uit ziet en ook wel benieuwd waardoor de schuif zo muurvast zit. Kan me bijna niet voorstellen dat ik dat dan weer in beweging kan krijgen als dat zelfs niet meer beweegt met de hydraulische druk in het remsysteem. ik wel kon zien was dat het lek-slangetje onderaan helemaal droog was. Er kun dus geen druppel LHM langs de vastzittende schuif passeren.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Een klein tikje door het balletje voor de hond en opeens ligt er een ruitenwisser op de grond. Het bevestigings-plasticje gebroken. Dus nu moet ik toch ook maar eens de wisserarmen vervangen door die van een BX, ben ik bang. Ik blijf het raar vinden dat ik nergens ruitenwisserbladen tegenkom die op de C35 wisserarmen passen.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Het busje staat weer in de stalling. De ruitenwisser zit er provisorisch weer op. Als ik Malden kom bij Bart Ebben eens kijken of die nog twee BX ruitenwisserarmen heeft. Volgend voorjaar gaan die er dan op. En dat wordt dan ook weer een moment om roestplekjes bij te werken. Fingers crossed dat we tegen die tijd ook weer Citroenmeetings kunnen bezoeken.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Het busje is intussen al weer twee keer op vakantie geweest. En daarbij één ruitenwisser verloren. Ik heb er nu een reserver-ruitenwisserarm op gezet, waar nog een passende adaptor op zit. Intussen ontdekt dat de C25 ongeveer dezelfde afmeting ruitenwisserarm heeft met een ‘haakje’ waarvoor wel adaptors bestaan. Daar ben ik nu dus naar op zoek.
De BX-ruitenwisserarm heeft overigens wel de juiste lengte en zou wel bij te buigen zijn.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Weer een probleemloze APK achter de rug. Kan dus weer veilig de weg op.
Ik kreeg twee tips mee van de garage:
1 De motorsteunen zijn nu toch wel echt op. Vraag hier: het gerucht gaat dat DS motorsteunen passen maar door een iets ander rubber wellicht niet lang houden. Idee een alternatief? Of toch beter DS steunen monteren en maar zien hoelang dat goed gaat?
2 De rubber vulpijp met bocht tussen benzinedop en tank is poreus aan het worden. Is die buis nog ergens te vinden? Of ga ik er een laagje Bison chemicaliën bestendig liquid rubber op smeren?
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
DS/sm motorsteunen zijn volop gereviseerd te koop. Of koop de rubbers en doe het zelf.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Een echte “beun” methode voor de reparatie van die motorsteunen: Demonteren, naar boven trekken, onder gaatje in boren en volspuiten met siliconen kit. 1-2 weken laten uitharden en dan weer monteren. Het zou me verbazen als de DS steunen ander rubber hebben, een DS blok is ook van ouderwets gietijzer, een C35 diesel blok zal niet echt veel zwaarder zijn.
Vulslang: Ik zou of vervangen en als het anders kan binnen met liquid rubber volsmeren. De “moderne” B7 , diesel met bio-aanvulling is nog een stukje agressiever dan E10. Kijk maar eens naar de DIN spec voor moderne brandstof-slang DIN 73393-3E, die is speciaal verschenen om slangen te maken die tegen de bio-esters uit de bio-diesel kunnen, werken ook prima met E10 of E85. Die spec haal je alleen met een FPM (Viton) binnenmantel.
To err is human, not to err is divine.