185 HR 15 91 H Sprint Classic
Klassiek loopvlak- en zijkantontwerp gecombineerd met moderne loopvlakmengsels !!
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
XTR schreef:185 HR 15 91 H Sprint Classic
Na een jaar dagelijks (op de dagen na dat er weer wat kapot was) gebruik met ongeveer 20 km stadsverkeer en/of snelweg geen slijtageverschijnselen. Daarbij komt nog dat ik vanwege stuurhuislekkage mijn stuurbekrachtiging afgeblind heb. Desondanks goede rechtuitstabiliteit en ook geen zwarte sporen op mijn vaste parkeerplek van het stevige in- en uitparkeren. Ik ben tevreden.
Een eerlijk vergelijk kan ik trouwens niet maken. Mijn vroegere Michelins hadden weliswaar nog redelijk profiel, maar waren uitgedroogd. Met een ID19 piepend de bochten door,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Het comfortabel rijden in een DS is de optelsom van een aantal elementen: de vering, de banden en de totale constitutie van de auto.
Ik ken auto’s bij het welke het totaal niet uitmaakt voor het comfort of er Vredestein of Michelin (of zelfs Barum) om de velgen zit.
En er zijn een heleboel DS’sen bij welke je heel duidelijk wél het verschil voelt tussen een Michelin en de rest.
Tussen die twee uitersten zitten nog een heleboel andere DS’sen.
Bepaal tot welke categorie je auto behoort en bepaal dan of het de moeite waard is om erover na te denken om Michelins of Continentals (bah) te kopen.
Voor mij maar één merk.
Elke weg leidt weer naar een andere weg
DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en
AIAIAIAIAI
Michelin bandjas izijn onworpen voor de DS!
THE ONE AND ONLY!
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Nadat mijn XVS’en tot de laaste milimeter versleten waren, heb ik ze vervangen door Kumho (yek!)-rubber van 75 euro incl. montage en balanceren.
Reden:
- geen geld voor XVS
- Vredestein afgeraden door garage. De zachte wang zou voor zwalkend weggedrag zorgen. Ik rijd de DS dagelijks en onder alle omstandigheden
- Een moderne band (Michelin Energy 205/65) had mijn voorkeur. volgens garage (S. te Mariahout) zorgt zo’n bredere band voor veel hogere slijtage aan de fusees.
De Koreanen doen goed hun best. Het comfort is niet minder dan met de XVS’en. Wel vind ik de koersvastheid iets minder en voelt het terugdraaien uit een scherpe bocht anders aan. Ik ben nu benieuwd hoeveel km’s ik hiermee kan maken.
Ik heb er nu een dik half jaar Firestone CV 2000 banden onder zitten (rondom). Dit waren tweedehands bestelwagenbanden. De binnenbanden zijn door de ‘bandenboer’ gecheckt en goed bevonden. Het heeft me in totaal € 100 gekost (inclusief montage!), echt een lachertje vind ik!
Het profiel van de band lijkt sterk op een XAS/XVS en de buitenkant is ook heel sober. Als budgetoplossing kan dit serieus tellen, ik zie wel wanneer ik (ooit) de juiste banden er onder leg. Ik vind de wegligging met die nieuwe banden en nieuwe veerbollen nu al heel aangenaam en veilig. Ik rij nooit in de regen, dus da’s geen punt.
Minpuntje is dat de bandenboer geen materiaal had om de banden uit te balanceren. Maar ik heb er nog niks van gemerkt, alleen als ik boven 150 km/uur rijd, begint het te trillen. Maar ik denk dat dat niet alleen met de banden te maken heeft
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Onder mijn -dagelijkse- DSpecial heb ik Kumho PowerStars voor liggen. Prima bandjes, ook om te gummen, ook in de regen.
Onder de DS23 Pallas net nieuwe Michelin XAS voor, rib uit mijn lijf….
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
DSuper5 1973 - Vóórop liggen Michelin XAS 180/15 en achter Michelin XZX 165/15. Rijdt echt super!
Heb hiervoor ook Vredenstein gehad maar vergeleken met die Mich’s was dat gewoon eng, vooral bij nat weer en in bochten (lees: Dus in Nederland )!
Toen ik voor het eerst met mijn Mich’s reed voelde het verschil even groot als wanneer de veerbollen op druk waren gebracht. En ja, ze zijn teringduur, maar je zet toch ook geen Opel-vering er onder omdat dat goedkoper is? Bovendien, wat scheelt het nou echt qua poen, tussen een Vredenstein en een Michelin? Misschien hetzelfde als een volle tank benzine? Ga je toch wat vaker fietsen.
Michelins kosten per stuk +- € 250 & Vredesteins per stuk +- € 120. Dat maakt ‘per auto’ toch zo’n € 520 verschil, iets meer dan een volle tank dus
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
cocico schreef:Michelins kosten per stuk +- € 250 & Vredesteins per stuk +- € 120. Dat maakt ‘per auto’ toch zo’n € 520 verschil, iets meer dan een volle tank dus
Hmmm, da’s in mijn geval zo’n 8000Km! Ik moet er niet aan denken om die per fiets af te moeten leggen. (hieveel fietsbanden zou dat dan weer kosten? )
Maar goed, bij banden geld vaak de stelling “goedkoop is duurkoop”. Al zullen er, zoals altijd, best uitzonderingen zijn. En in geval van Michelin vermoed ik dat ze ook het feit dat het de originele banden zijn en daardoor gewild zijn, meerekenen in hun prijs. Wat niet weg neemt dat het fantastische banden zijn.
Tuurlijk zullen die Michelins wel beter zijn, dat geloof ik zo. Maar in mijn geval was € 1000 uitgeven of € 100 uitgeven een makkelijke keus. Zeker op mijn DS, die is toch al niet in concoursstaat en ik doe er amper 1000km per jaar mee!
Mij keuze is nu vrij simpel geworden. De 205/65 vallen af, omwille van de passing/aanpassing stuuruitslag.
De michelins daar ga ik wel ff voor sparen, maar voorlopig dus ff niet. Blijven over vredesteins, die zitten er nu ook onder, ben ik wat betreft (gebrek) aan comfort wel gewend.
Jammer, maar met een budget dat wordt opgeslokt door andere reparaties, komen de banden op een wat lager pitje.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
[quote author=“patje74En in geval van Michelin vermoed ik dat ze ook het feit dat het de originele banden zijn en daardoor gewild zijn, meerekenen in hun prijs. Wat niet weg neemt dat het fantastische banden zijn.
De DS banden zitten in het zogenaamde ‘old timer programma’ van michelin wat betekent dat ze af en toe een batch maken op aanvraag. per land 1 leverancier die minstens 500 banden moet afnemen per keer. Dat maakt ze duur….
De originele Michelin XWX voor de SM kost nu 328 euro per stuk…..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hallo,
Volgens mij heeft La bombe een artikel gehad over banden en daarin zijn ook goedkopere alternatieven aan bod gekomen! Het waren resultaten van een Duits onderzoek en men heeft toen ook naar comfor gekeken! Deze uitgave was meen ik 2 jaar geleden?
Succes!
lopezdijkstra schreef:Hallo,
Volgens mij heeft La bombe een artikel gehad over banden en daarin zijn ook goedkopere alternatieven aan bod gekomen! Het waren resultaten van een Duits onderzoek en men heeft toen ook naar comfor gekeken! Deze uitgave was meen ik 2 jaar geleden?
Succes!
Zie pagina 2 en 3 van dit topic. De link naar het La Bombe artikel werkt alleen niet meer,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966