Hallo allemaal,
Ik heb een probleem met mijn Citroën Xsara Picasso bouwjaar 2004 met 1.8 16V motor. De motor begon deze week raar te doen, met name bij het acceleren in met name 1e, 2e en 3e versnelling valt het vermogen weg. Op dat moment gaf de boordcomputer geen storing aan. Nu, 4 dagen later begint het lampje storing motorregeling te branden. Het valt me hierbij op dat het probleem minder wordt als de motor goed warm is. Ik heb de bougies inmiddels al vervangen maar het probleem is er nog steeds. Kan het zijn dat de EGR-klep defect is? En wat kan ik er op korte termijn tegen doen? Ik zie op internet verhaaltjes ronddwalen dat je ook gewoon de stekker van de klep kunt halen en dergelijke!! Wie o Wie kan mij helpen?
Dankjewel voor jullie antwoord,
Groetjes Manny
Je hebt een benzine motor die hadden toen nog geen erg klep, dat was voor een diesel.
Lijkt geen storing in het begin: Dan probeert de motor computer er nog wat van te maken, maar dat lukte niet meer dus een storing.
Maar : Als je motor lampje aangaat dan wordt het tijd om dat ding uit te lezen , dan krijg je een fout en kunnen we misschien helpen.
Anders.. wordt het koffiedik kijken.
To err is human, not to err is divine.
Sta me toe…..
Ook de 1.8i-16V van begin deze eeuw, zoals gemonteerd in de Xsara Picasso, was voorzien van een vorm van EGR, zie bijgaand plaatje.
In hoeverre die, met name de juiste werking van de luchtpomp verantwoordelijk is voor dit probleem valt niet zomaar te zeggen.
Uitlezen is daarvoor de aangewezen weg, zoals je schrijft.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Hallo en dankjewel voor jullie reactie.
Vandaag heb ik een bijkomend moment gehad. En namelijk dat de auto nadat ik terug schakelde naar de 1e versnelling niet meer wilde rijden. Hij liep nog wel stationer maar zeer onregelmatig. Er kwamen heel veel storingsmeldingen langs die zeker niet aan de orde waren. Nadat ik de auto had uitgezet probeerde ik hem weer te starten maar toen ik de contactsleutel omdraaide was het alsof mijn accu leeg was. Helemaal niks gebeurde zelfs het dashboard met boordcomputer gaven totaal niks aan. Nadat ik het contact weer had uitgezet en weer had aangezet, bleek alles het weer te doen. Hij starte ook weer en rijd ook weer. Het motormanagement lampje blijft echter branden. Heb inmiddels een uitleesapparaatje besteld, een OBD2 mini ELM327.
Groet, Manny
Ik heb inmiddels de Picasso uit gelezen, zie bijlage. Weet iemand wat er precies wordt bedoeld? De storing is P0134 Heated oxygen sensor 1 (ho2s) bank 1 no activity detected.
Groet, Manny
Ja, dat wil zeggen dat je eerste lambda sensor ( die voor de katalysator) geen signaal of geen goed signaal geeft.
Je kunt ten eerste de stekker van dat ding nakijken, maar anders wordt het vervangen: Die dingen hebben niet het eeuwige leven.
To err is human, not to err is divine.
Normaliter “pendelt” de waarde van een gewone lambda sonde tussen 0.1 en 0.9 volt, met een cyclus tussen 0.5 en 4 hz.
Moet je wel meten bij lopende motor met de sonde aangesloten: Meestal wordt gemeten bij 2000-2500 tpm .
Ik kan je schaalverdeling niet goed zien op de foto, maar mij lijkt dat hij vrij constant rond 0.5 volt blijft hangen.
Je hebt toch een OBD lezer of zo? Kun je daarmee de fuel trim niet bekijken of de lambda waardes >
To err is human, not to err is divine.
Manny33 schreef:Ik heb inmiddels de Picasso uit gelezen, zie bijlage. Weet iemand wat er precies wordt bedoeld? De storing is P0134 Heated oxygen sensor 1 (ho2s) bank 1 no activity detected.
Groet, Manny
Ter aanvulling op wat al geschreven is…..
Kijkend in de CitDoc’s kom ik bij deze storingscode tegen:
Geen activiteit gedetecteerd.
Mogelijke oorzaak:
-onderbroken circuit
-verwarming van de lambdasonde defect
-lambdasonde
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Hedenmorgen heb ik weer een uitlezing gedaan van de voltage en de feultrim van sensor 1. hierin valt me op dat het de 1e 10 minuten dat ik aan het rijden was alles goed ging, opeens vallen de signalen helemaal in elkaar. (Zie foto) Dat merkte ik ook gelijk met het rijgedrag van de auto. hoe kan het zijn dat het signaal telkens na een aantal kilometers weg valt?