Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Verder met de service-ditjes en datjes aan de 1602. Het ruitensproeiervaatje bleek, na eerder dichtsmelten, toch weer een klein lekje te hebben ontwikkeld. Deze keer heb ik er bij wijze van experiment een staafje styreen in gesmolten bij wijze van vulmiddel:
En het luchtfilterhuis was weer eens aan zijn 5-jaarlijkse verfje toe, netjes in 18% grijs:
Verder is er een plas verse Kroon 20W50 in gegaan, vergezeld van een nieuw Mann 712/4 oliefilter en een vers carterstopringetje. Deze keer zonder nabewerking van het schroefdraad. En om het verhaal onder de kap zover af te maken heb ik het oliepeil van het ZF-Gemmer stuurhuis voor de grap eens gecontroleerd. Dat hoort bij elke 12.000km-beurt, maar in de praktijk wordt dat vaak zo elke jaar of 10 een keer. Gek is dat eigenlijk. Zal wel komen omdat er zoveel ‘onderhoudsvrije’ tandheugeltjes in omloop zijn, sinds de jaren ‘60 ongeveer.
Daar mocht een half borrelglaasje bakolie bij. Een aftapplug in het kader van verversing is er niet, misschien dat ik bij de volgende grote beurt de boel er eens uit zuig en er 300cc verse versnellingsbakolie in mik. Wat er nu in zit zal onderhand wel antiek zijn. Aangezien er Armstrong stuurbekrachtiging op zit, hoef ik daar de olie niet van te controleren. Dat scheelt dan weer.
Blijft over de controle van de afstelling van de koppeling inclusief inspectie van de koppelingscilinders en controle/aanvullen van de differentieelolie. Allemaal kleine klusjes regulier onderhoud dus eigenlijk
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik wist toch dat er iets met de koppeling aan de hand was! Inmiddels is er geen enkele pedaaldruk meer. Einde oefening. Zet er maar eerst een nieuw setje hydrauliek op en dan verder kijken.
Maar eens zien of dat spul een soort van vlot leverbaar is…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6317
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
In mijn ervaring kun je het beste direct beide cilinders vervangen. Als je een van de twee vervangt is de andere vaak binnen no time ook lek.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Maar ik heb natuurlijk wel eerst eerst die nemer vervangen, inclusief uitgebreid spoelen van gever en leidingen (want dat gaat dan verder ook vanzelf). De nemer was lek. Daar komt bij dat de borgveer van de koppelingsvork ontbreekt en als het spul dan een keer vrij komt te hangen pleurt-ie er tussenuit als je even pech hebt.
Op dit moment heeft de auto weer een prima koppeling dankzij een gebruikte nemer die nog op voorraad bleek te liggen en die ik eerst maar eens met een hoonsteentje uitgekuist heb. Het ding doet het voor nu even, dat geeft in ieder geval de tijd om een setje nieuw materiaal te scoren. De enige vraag is dan nog: verbouw ik de boel naar een diafragmakoppeling die past bij het hydraulisch systeem of verbouw ik het hydraulisch systeem naar dat wat er bij een vingerdrukgroep hoort? Het zal wel afhangen van welke onderdelen er leverbaar zijn. In het eerste geval moet ik, voor zover ik weet, naar een vliegwiel op zoek. In het tweede geval heb ik behalve een set cilinders ook de hele rest van de bediening nodig (andere bedieningsstift, andere stofhoezen en mogelijk een andere koppelingsvork & druklager, hoewel dat nu allemaal wel met elkaar samen wil werken).
Met een beetje mats kan dat verhaal nu in ieder geval naar de komende winter worden opgeschoven. Dat geeft wat lucht om te kijken wat de beste manier is om het definitief op te lossen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
The plot thickens: het is mogelijk dat de cilinderbezetting op de koppeling wél klopt bij deze auto, maar dan moet ik vreselijk de vakliteratuur in om uit te vogelen of, en zo ja wanneer, *alle* koppelingen zelfstellend gemaakt zijn. Dat zou nogal goed uitkomen, want als je een vliegwiel en een diafragmakoppeling nieuw in wilt bouwen ben je zo’n 800 euro aan onderdelen verder en het kleinmateriaal om de oude opstelling met een nastelbare bedieningsstift in te bouwen is met geen mogelijkheid te vinden. Tenzij de dealer het kan leveren, maar de kans is niet gering dat dat op zijn minst wachtlijstenwerk wordt.
Aan de andere kant: het spul werkt wel correct samen, dus je kan ook besluiten dat het om het even is wat erop ‘hoort’, als het maar werkt en een beetje netjes betrouwbaar is. Ik bedoel, in m’n vorige 02 hing een blok uit een E21 316 automatic met een koppeling uit een 2002 en een bak uit de één of andere antieke E30 erachter met allemaal nog weer heel andere hydraulische componenten dan wat er op een nultwee hoort en dat werkte allemaal verder prima…
Als deze cilinderbezetting stiekem gewoon klopt/zonder gedoe kan zoals-ie is, kan er voor ongeveer 250 euro een setje nieuwe hydraulica op zitten: cilinders en tussenleiding en met een beetje mats moffel je ook nog een borgveer voor de vork weg in dat bedrag. Dat vind ik best wel netjes. Da’s altijd nog minder dan wat een kale hoofdremcilinder kost!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mijn tip: als het werkt, blijf je er af.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat ga ik dus ook doen. Het werkt nu, zolang deze cilinder stand houdt is het dus geen probleem. De cilinder die eraf komt, daar zal ik een cup voor proberen te scoren zodat die weer opgefrist kan worden. Voor de gever heb ik nog een revisieset liggen, maar die heeft nog nul bagger opgebracht.
Maar die koppelingsbediening moet te zijner tijd toch een keer uit elkaar: het druklager neuzelt wat, die borgclip die ontbreekt mag er wel weer tussen en bovendien lekt de versnellingsbak langs de schakelas zodat de achterkant daar toch ook een keer af zal moeten (een lekkende bak OK, DSsen hebben dat ook standaard, maar dit wordt wel een beetje dol). Als de boel voor die tijd niet gaat hemelen doe ik ‘t dan wel in één keer.
De vorige keer dat er een gebruikte nemercilinder achter de bestaande gevercilinder gezet is heeft dat meer dan 10 jaar probleemloos gewerkt, dus die drie á vier maanden totdat ‘t ding weer op hok gaat zal wel goed komen. Daarna zien we wel, er zal toch weer een winterprojectje moeten komen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Vandaag uitgebreid proefgedraaid met die vervangende koppelingscilinder en het heeft in 125 kilometer diverse soorten verkeer geen krimp meer gegeven. De koppeling gaat met dit cilindertje en met verse smering op de kogels van de koppelingsvork aanzienlijk lichter en dat is ook voor zo’n cilindertje wel zo prettig. Hoewel er dus vroeg of laat nog wel eens een rondje revisie of vervanging aan te pas zal komen, zeker als je hier weer een ‘ideale’ situatie van wilt maken, ga ik ‘t maar eerst eens lekker goed genoeg noemen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Periode-correcte accessoires horen er ook bij als je in zo’n oud geval rondrijdt. Gewoon om het gevoel compleet te maken. Om je auto ergens op een parkeerplaats neer te kunnen zetten alsof je rechtstreeks uit het verleden aan bent komen kachelen. Wat gewoon klopt natuurlijk, alleen ziet het er ineens uit alsof je een kortere route weet. Als je begrijpt wat ik bedoel.
In ieder geval zit er weer, zoals vroeger heel gewoon en nu heel erg uitgestorven, weer een Verkeers Alarmdienst sticker op de achterruit van de 1602. Toevallig is de VAD opgericht in ‘74, net als de 1602, dus mooier periode-correct kan haast niet
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Periode-correcte accessoires dus, en dit is er weer een: een noodruit!
Dat was al wel even geleden dat ik zo’n ding gezien had. Je zult er ongetwijfeld, na al die jaren opgevouwen in dat tasje, geen bal meer aan hebben, maar: het hoort er wel bij. Temeer omdat ik weet hoe hard het tochten gaat als je authentieke niet-gelaagde voorruit spontaan barst (gebeurde me bij m’n toenmalige 1502 een keer). Toen de originele Duro-Glas ruiten van zo’n BMW nog van echt ouderwetsch gehard glas waren had je dit soort dingen eigenlijk gewoon nodig in je pechpakket. En dus, zinvol of niet, heb ik ‘m maar bij het reservewiel onder de vloer gelegd.
Als ‘t zo een beetje doorgaat met het vinden van dit soort jaren ‘70/begin-‘80 spullen is het straks niet zomaar een ouwe auto, maar het hele pretpakket autorijden anno 1980. En dat lijkt me eigenlijk best geinig Maar verwacht vooral niet dat ik zo’n afgrijselijk lelijk muizentrapje op de achterruit zet. Er zijn grenzen…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Heb je zo’n rubber strip al onder de achterbumper?
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ruitenwisserspoilers!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
2d schreef:Ruitenwisserspoilers!
Die heeft-ie wel, maar dat komt vooral omdat er origineel kleine spoilertjes op de wisserarmen zitten. De rubber strip onder de achterbumper is een duidelijke nee, maar daar staat tegenover dat er wél een chroom uitlaatsierstuk op zit
Een mistachterlicht is nog wel een keer leuk, maar ik heb nu alleen van die grote Hella units liggen. Wel de goeie versie met dubbele chroom bies, maar op of onder die kleine bumpertjes kun je ze niet echt netjes monteren. Daarvoor loop ik nog wel een keer tegen, bijvoorbeeld, een Marchal 540 unit aan. Die zijn mooi klein en hebben een geschiktere steun. Ja, of je moet een Bosch K8401 mistachtervérstraler monteren, een spot met rood glas dus. Maar dat vind ik nogal nadrukkelijk, vooral voor die ene keer in de 10 jaar dat je zo’n pit nodig hebt.
Marchal:
Bosch spot:
Maar het streven is een beetje om de juiste uitrusting bij de auto te hebben en de auto zelf zo veel mogelijk ‘origineel’ te houden. Ik wil er dus niet de hele Kamei catalogus aan gaan hangen
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb er nog een liggen, nieuw in de doos, redelijk compact model. Ik zal zoeken waar ie ligt en dan schenk ik hem aan je.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De pakking van het deksel van de carburateur is gaan lekken: blijkbaar heb ik ‘m een keer te vaak los gehad. Aangezien je fijn eindeloos op zo’n ding kunt gaan wachten ga ik er eerst zelf maar eens een maken. Dat is een beetje priegelen, maar het is wel te doen.
Met een beetje mazzel heb ik nog net genoeg dunne pakkingpapier in huis en anders ga ik een list verzinnen. Beter dicht dan het nu is wordt het al snel.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!