hoi,
ben weer is bezig met de DS na lange tijd. nu lekker APK vrij .maar moet nog ff wat dingetjes doen… was iets met de startmotor, volgens mij oorzaak solenoïde op de accu. maakt slecht contact daardoor startmotor doorgefikt. Aantal lamellen op de collector waren ingebrand. was een nieuwerwetse valeo
Een start solenoïde op de accu is toch niet meer nodig als je een nieuwerwetse startmotor hebt? of zie ik iets over t hoofd?
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee dat is in principe niet nodig. Wel zou ik een relais plaatsen om de stroom door je contactslot te beperken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Wel bij een halfautomaat !!
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Juist Walter! Je hebt gelijk!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De contactsloten willen nog wel een problemen geven.
Het is dus verstandig daar relays tussen te zetten.
Als je een los startmotor relays hebt is het verstandig de spanningsval over het relays the meten.
Meet tussen in- en de uitgang naar de startmotor.
De spanningsval mag maximaal 0,5 volt zijn tijdens het starten.
Zo niet dan heb je daar een probleem zitten.
Al je de startmotor vervangt door een sterkere is het wenselijk ook de voedingsdraad naar de startmotor te vervangen door een dikkere kabel omdat de standaard kabel nog al dun is.
Dirk
wbogaerts schreef:Wel bij een halfautomaat !!
ik heb een halfautomaat…
maar op de startmotor zit toch al een solenoïde die is kortgesloten met 30 op de startmotor. Waarom je de selecteur dan niet verbinden met 50 eventueel een normaal relais ertussen en dan op 30 gewoon rechtstreeks op de accu?
Ik haal 12 volt voeding meestal direct van de voeding van het contactslot.
Als hier al een spanningsval op deze draad zit, dan pak ik de voeding direct van de accu.
Plaats altijd een of meerdere zekeringen.
Als het contactslot ouder wordt gaan de elektrische contacten slechter geleiden.
Dan ontstaat er warmte en hierdoor kan zelf het plastic van het contactslot gaan smelten.
Met relays voorkom je problemen.