goedenavond,
ben al een tijd op zoek naar de oplossing voor een slecht op het gas reagerende motor.
heb echt alles geprobeerd maar nog steeds reageerd de motor erg traag op het gas geven en meestal ploft ie eerst voordat het toerental sloom omhoog gaat.
wat heb ik al gedaan:
compressie gemeten, 9 bar bij gesloten gasklep, bijna 12 bar bij geopende gasklep
kleppen gesteld
carburateur gewisseld voor een vergelijkbare
onsteking optijd gezet, zowel punten ontsteking als 123 el.
bobine gewisseld
bougies gewisseld
met en zonder lucht filter
gecontroleerd op valselucht met remmen reiniger
andere benzine
werkelijk niks maakt enig verschil ???
wie weet de oplossing?
groet, Jan de Jong
Primaire sproeier al vervangen voor 110?
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
heb je dit opeens of is het gelijdelijk slechter geworden?
Een luie eend is vaak een ontsteking die te laat staat of punten die niet ver genoeg openen.
Ook kan je 2de trap niet openen en dan krijg je een te arm mengsel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Jangeert, als ik jouw lijstje zie dan mis ik alleen de bougiekabels nog. Deze zijn ook slijtageonderdelen, dus als ze heel oud zijn zou hier het probleem in kunnen zitten.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Als je van bovenaf in de carburateur kijkt zie je dan bij gas geven een gezonde straal benzine naar binnen spuiten?
Deze straal benzine komt door het gebogen stangetje. (ook als de auto gewoon stilstaat en je de gasklep bediend)
Mogelijk werkt je acc pompje(balgje) acc sproeier niet goed. (check het balgje van de acc sproeir mechanisme)
Vervang het losse benzine filter mocht je die hebben. Kan ook gebrek zijn aan benzine naar de carb.
De pomp kun je checken door de slang van de carb. los te nemen en de benzine op te vangen in een potje. Laat de motor op de startmotor draaien met de bobine (+ of - los) De pomp moet goed benzine geven. Door de bobine uit te schakelen gaat de motor niet lopen. Mogelijk krijg je dan anders gevaarlijke situaties met teveel benzine als de motor aan zou slaan.
Check ook je vlotterhoogte. Bovenkant van de carb los maken (ongeveer 5 a 6 schroeven).
Deksel van de carb. Omgedraaid vast houden zodat de vlotternaald dicht staat
Opent / sluit de vlotternaald goed? (even blazen en vlotter op en neer bewegen, moet soepel gaan)
Vlotterhoogte: Het midden van de zwarte drijvers moet 18mm zijn inclusief de pakking
Beide drijvers moeten gelijk staan (buigen)
Zorg de de speling op het asje niet te groot is (lipjes buigen) Moet wel soepel blijven lopen
Maak op hetzelfde moment de carb goed schoon en blaas de sproeier openingen goed door.
Gebruik hier het beste een carb. reiniger in spuitbus voor of enventueel remreiniger
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
bedankt voor alle adviezen.
pompje in carburateur geeft straaltje benzine bij gas geven, membraam is heel. ik lees primaire sproeier 110 (welke is dat?) vlotterhoogte ga ik controleren.
is een, voor mij nieuwe motor, in een nieuw opgebouwde eend.
groet, jan
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Dat is een interessante aanvulling. Is de motor ook opnieuw opgebouwd en loopt de auto vanaf dat moment niet lekker? Dan is er een kans dat een inlaatpakking van het spruitstuk gedraaid gemonteerd is. Deze dekt dan een deel van de inlaat op de cylinderkop af. Ik zou dat checken als al het andere geen soulaas meer biedt. (Ik meen me te herinneren dat ik dat lang geleden (40 jaar) ook eens aan de hand heb gehad, maar helemaal zeker weet ik dat niet meer).
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
de primaire sproeier is 102, is vervangen voor 110 een mogelijke optie voor oplossen van het probleem?
Het kan in ieder geval helpen. Het zorgt namelijk voor een veel vloeiender overgang van eerste naar tweede trap.
Bovendien schijnt het zo te zijn dat door de veranderde samenstelling van de tegenwoordige benzine de oorspronkelijke sproeier 102 wat te krap bemeten is.
Het ploffen (daar had ik in eerste instantie overheen gelezen) doet echter eerder denken aan een verkeerd afgestelde ontsteking.
Kunnen de vervroegingsgewichtjes wel vrij bewegen? Als die vastzitten kun je ook de beschreven problemen krijgen.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Jeroen Simons schreef:Dat is een interessante aanvulling. Is de motor ook opnieuw opgebouwd en loopt de auto vanaf dat moment niet lekker? ).
of de timing is vanaf dag 1 verkeerd.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
zit nu weer 123 op