Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Er is blijkbaar nogal wat te doen om deze ombouw. Maar, dat is toch helemaal niets nieuws? Een paar jaar terug waren we met het forum bij Leen APK in Gouda en daar hadden ze ook 2 elektrische DS-en staan.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
rechts gestuurd? engelse ds?
geen prijs opgave?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nielsje schreef:Er is blijkbaar nogal wat te doen om deze ombouw. Maar, dat is toch helemaal niets nieuws? Een paar jaar terug waren we met het forum bij Leen APK in Gouda en daar hadden ze ook 2 elektrische DS-en staan.
Was dat niet in beide gevallen een DIY ombouw? Dit is gewoon bestelbaar, lever je benzine DS in, krijg ‘m elektrisch terug.
Beetje zoals wat Sander Aalderink doet met eendjes
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Allemaal heel leuk en aardig maar wat verbruikt dat ding aan stroom per 100 km? Als je met de standaard accu maar 250 km ver komt dan vrees ik het ergste.
En dan nog iets: de DS versnellingsbak zorgt voor een enorm verlies tussen motor en wielen. Had dat ding weggelaten. Een bestaande auto elektrisch maken slaat mijns inziens de plank niet alleen mis qua originaliteit maar vooral qua efficiëntie: de diverse componenten zijn gewoon uit een andere eeuw en verre van low friction, wat voor een belachelijk hoog stroomverbruik zorgt vergeleken met een moderne ev.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja dat die versnellingsbak behouden is gebleven begrijp ik ook niet helemaal…
Verder vind ik 225-320km daarentegen voor een oldtimer een prima bereik, nee je moet er niet mee naar Zuid Frankrijk willen in 1 dag. Maar je kunt er een aardig rondje mee toeren in Nederland, halverwege een stop voor lunch, stekker erin.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Dat die bak daar gebleven is, zal mede komen door de plaatsing van de remmen.
Waar zou je die kwijt moeten als er geen bak meer is waar ze tegenaan zitten?
En in het verhaal staat:
Het batterijpakket meet 48,5 kWh en is goed voor een actieradius van 225 kilometer
Dat geeft een verbruik van zo’n 20 kWh/100 km, rekening houdend met het feit dat je niet die volle batterij capaciteit kunt gebruiken.
Als ‘ie dat echt haalt, is dat heel netjes.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Daar zijn oplossingen voor. Je kunt ipv de bak bv een los diff met aangebouwde remmen uit de autosport gebruiken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
De versnellingsbak kan wellicht slimmer, maar verder mooi gedaan hoor. Eindelijk een DS die van binnen en van buiten zo stil is als je op basis van het uiterlijk zou verwachten. Een actieradius die naar wens tot over 300 km gaat - best netjes. De batterij ligt onder de achterbank - als ze ook nog wat in de kofferbak leggen zou de actieradius nog een stuk groter kunnen zijn. Op hun website staat ook kever en een RR Silver Schadow - ze durven wel alles aan.
Als ze een oldtimer EV geschikt kunnen maken voor snelladen (100kW) dan wordt het pas echt interessant.
Nielsje schreef:Er is blijkbaar nogal wat te doen om deze ombouw. Maar, dat is toch helemaal niets nieuws? Een paar jaar terug waren we met het forum bij Leen APK in Gouda en daar hadden ze ook 2 elektrische DS-en staan.
Die auto’s van een paar jaar geleden waren niet noemenswaardig : 100km rijden max en 24h aan de oplader…
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Hmmm, ik vind het eigenlijk helemaal niks.
Het aardige van een oldtimer/DS is juist de oude techniek met al z’n geluiden, nukken en karakter.
Als je zonodig elektrisch wil rijden koop dan gewoon geen DS.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik vind het ook geen succes, gewoon omdat het concept niet klopt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 14-02-2010
- ID/DS ID20 Break
- ID/DS DS23M PICKUP
- ID/DS DS-Electric
Ik rij nu bijna 8 jaar in m’n omgebouwde DS en heb hier 76dkm mee gereden. Hij heeft een actieradius van 200 km met een accupakket van 36kWh. Er zitten 3 laders in, waardoor ik met 11kW kan laden. Dit is zonder problemen uit te breiden naar 22kW. Dit betekend in de praktijk dat de accu na 3,5uur laden weer vol is.
Snelladen zou fijn zijn, maar in de praktijk gebruiken de meesten het amper. Tevens kost snelladen 2 keer zoveel aan stroomkosten. Er zijn ondertussen ook ombouwset die kunnen CCS snelladen, maar dat is zeer prijzig. (Zero-ev)
Het gebruiken van de versnellingsbak bij de DS heeft als voordeel dat de remmen kunnen blijven zitten, de km-teller hoeft niet aangepast te worden, de aandrijfassen blijven hetzelfde. Wil je de versnellingsbak weglaten, dan kost dat verschrikkelijk veel extra. Bij bijna alle ombouwprojecten maken ze gebruik van de bestaande versnellingsbak.
op dit moment zijn ze bij EV-europ in samenwerking met een DS-garage een DS aan het ombouwen met een accupakket van
ongv. 66kWh. Dit zal een actieradius geven van ongeveer 350 km.
Bij het rijden in de elektrische DS heb je nog steeds het gevoel dat je in een DS rijdt. Het DS gevoel is gewoon gebleven. Je kunt zelfs nog meer genieten van de eigenschappen waar een DS voor gebouwd is. (en dat is niet de motor)
Dat je met dat accupakket van 36 kWh een actieradius hebt van 200 km, betekent dat je maar 18 kWh/100 km verbruikt.
Dat is extreem weinig, verbazingwekkend.
Vraag nog: meet jij de werkelijke lading via een kWh meter?
Ik doe dat wél thuis, bij mijn C5AC-Hy, en zie daar dat er bij het laden best wat energie verloren gaat.
Ik rij er nu 4 maanden mee, en het gemeten/geladen verbruik zit op iets van 24 kWh/100 km.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 14-02-2010
- ID/DS ID20 Break
- ID/DS DS23M PICKUP
- ID/DS DS-Electric
Indien ik op de snelweg ongeveer 95km/h rij dan haal ik dat. In de stad gaat het verbruik flink omhoog, dan zal ik dat niet halen. Mijn gemiddeld verbruik zal dan ook hoger liggen door de korte afstanden. Afgelopen weekend vanuit Tholen naar Almere gereden, 165km en ik had nog 50km actieradius over. (35%) Daar geladen tijdens het bezoek en weer naar huis.
Het mooiste is als je niet hoeft te snelladen, dan kun je laden zonder dat je er wat van merkt.
Ik schat dat het verlies tijdens het laden door de laders op ongv. 10%. Bij snelladen zal dit nog hoger zijn ivm de vele warmteverliezen. (actief koelen tijdens het laden)
Ik heb niet gemeten met de KWh meter, want ik laad rechtstreeks in een 3ph. CEE-form wcd, zonder meter.
Dat is een voordeel van een ombouw, ik kan 1 phase, 3 phasen en aan een laadpaal laden.