Totaal aantal Berichten: 1354
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Bedankt voor de reactie’s!
Er is een Xsara gevonden door een bevriende Citroën specialist, hij gaat hem helemaal na kijken en keuren, dus dat komt wel goed.
Het is een erg nette serie 1 coupe 1.4i met airco uit oktober 2000.
Het is de “Plaisir” uitvoering met een km stand van ergens rond de 130000km .
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Ik ben benieuwd. Je post wel even een paar foto’s en ervaringen als je die Xsara hebt toch?
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 1354
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ja van zodra hij er is zal ik enkele foto’s posten
Wat betreft de rij ervaringen, ik zal er zeer zelden mee rijden het is de auto van m’n broer…
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
O ja!
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 1354
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Helemaal vergeten om foto’s te plaatsen maar dat zal ik 1 dezer dagen doen ...
De Xsara is nog steeds in ons bezit maar heeft een erg lastig te vinden probleem dat blijkbaar al meer dan 1 jaar aansleept.
Vorig jaar is de voiture namelijk afgekeurd op de jaarlijkse technische keuring voor een te hoog CO-percentage.
We hebben toen enorm hard gezocht en vrijwel alles is vervangen door nieuwe onderdelen, ik som het even op:
-luchtfilter + bougie’s.
-komplete uitlaat met kat.
-lambdasonde (later ook nog een nieuwe vlampijp ivm een haarscheurtje rond de las van de lamdamoer)
-alle koelwater sensoren.
-mapsensor.
-gasklepsensor.
-luchttemperatuur voeler.
-stappenmotor.
-ecu (refurbished en decoded)
-benzine drukregelaar.
-bobine was een 2 tal jaar terug al vervangen.
In totaal is de auto 3x voor herkeuring geweest, en telkens opnieuw afgekeurd voor te hoge CO, het rare is dat je thuis de CO meet en die op 0.3 zit en op de keuring ineens 1.5 is.
Achteraf deed ik dan een 5tal metingen achter elkaar met telkens andere waarden (van hoog naar laag en omgekeerd er zit weinig regelmaat in)
Je ruikt ook aan de uitlaat dat het niet goed zit en dan weer wel…
Uiteindelijk hadden we een haarscheurtje gevonden in de vlampijp juist naast de las van de lamdamoer en bij demontage van de benzinedrukregelaar zag ik dat het membraam was doorgeslagen.
Beide zijn dan vervangen door nieuw en de meting hier thuis was ok, auto terug aangeboden voor herkeuring en glasrijk geslaagd!
Dat was 1 jaar geleden.
Afgelopen donderdag moest de auto terug voor de jaarlijkse keuring en wat denk je? Weer afkeur voor te hoog CO percentage!
Ik weet het niet meer wat kan ik nog doen en is dit een gekend probleem bij de 1.4i motor?
Motor start, draait en rijdt perfect…
Als laatste heb ik nu 4 nieuwe injectoren besteld maar verder ben ik ten einde raad…
Iemand tips, ervaring?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Weet niet of het een kwaal is van de Xsara, maar bij ieder ander merk zou ik de uitlaatspruitstukpakking nu gaan verdenken (of eigenlijk alles tussen kop en lambdasensor).
Als er maar iets lekkage zit tussen de motor en de lambda denkt de computer dat de motor te arm loopt en zal dat gaan compenseren met een rijker mengsel (dus hogere CO)
Totaal aantal Berichten: 1354
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ik had er ook al aan gedacht maar omdat de auto bij verkoop een nieuwe koppakking heeft gehad ga ik er vanuit dat dit niet niet kan.
Ik ga het bekijken.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Juist omdat die een nieuwe koppakking gehad heeft zou het mijn verdachte zijn, niet goed aangedraaid, afgebroken bout/moer etc.
Totaal aantal Berichten: 1354
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Hierbij nog de beloofde foto’s van de voiture:
Het is best een mooie uitvoering en voor een 1400 rijdt dat best goed, de auto is ook erg goed inorde het is daarom ook zonde om weg te doen.
Ik hoop dat we het probleem eindelijk vinden zodat hij kan goedgekeurd worden.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi een type 1 met mee gespoten bumpers, in Nederland had alleen het actie model de Chrono dat (zelfs de VTS of Exclusive niet).
Is het daar ook een actie uitvoering?
Succes met het probleem verder!
Ik had bij mijn xsara break PH2 een schuurtje in het gietijzeren uitlaatspruitstuk zitten welke valse lucht aanzoog. Ik kwam er pas achter toen mijn boordcomputer het brandstof verbruik hoog aan bleef geven bij 50KM/h in de 5e versnelling. En bij de uitlaat rook het naar benzine. Ik kon duiderlijk een roetvlek zien zitten op de motor waar de haarscheur zat. Dit was een duiderlijk fabrikatie fout omdat elke NFU / TU5JP4 motor tot 2004 het zelfde “foute” type spruitstuk had. bij elke sloopauto waar ik een spruitstuk had bekeken zat een zelfde soort scheurtje. Tot bouwjaar 2004 toen zat er een extra gietrib aan het spruitstuk die blijven heel. Als er aan de uitlaatzijde een lek zit zou je verwachten dat er ook een roet vlek ergens te vinden moet zijn. Witte poetsdoek er langs halen en waar die flink vuil is zit een lek?
Totaal aantal Berichten: 1354
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ik heb het uitlaatspruitstuk eraf gehaald en daar zou kunnen een bast in zitten (niet echt duidelijk maar wel verdacht) Dat is vervangen en gemonteerd met “echte” pakkingen ipv die geplooide stalen, ook de pakking van de “vlampijp” is nu zo een. De pakkingsvlakken heb ik terug gevlakt. Kat is er ook onderuit geweest en alles is nu 100% dicht daar ben ik nu zeker van. Er zitten nu ook 4 nieuwe injecteurs in en 4 Bosch super4 bougie’s en een nieuwe lucht filter. Dan ben ik naar de Bosch garage geweest voor een 4-gas test, CO 4.5! lambda varieert rond de 1. De mekanieker dacht dat de kat niet warm genoeg word door de vele korte ritten en verzadigd is (kat is slechts 1 jaar oud), en stelde voor om te gaan rijden en goed toeren te maken. Nadien CO 0.09!
Wat mij ook opviel is dat de motor temperatuur volgens lexia bij stationair draaiende motor 95° is en op het dash net geen 90°, de koelvinnen gaan wel in lagesnelheid aan maar krijgen de temperatuur met moeite omlaag.
Omdat ik toch een nieuwe radiator liggen had heb ik de oude (wat nog de eerste was) vervangen.
Maar helaas staionair bijft de temperatuur volgens lexia rond de 95° maar zakt nu wel met de ventilateurs aan.
Gisteren is de Xsara toch door de keuring geraakt dankzij een inspecteur met erg veel geduld! Eerste meting was rampzalig na minuten lang meten zowel stationair als op toeren geraakte de CO niet onder de 0.88! Maar de inspecteur vond dat hij een 2de meting moest doen (gelukkig!) En bij die 2de meting ging de waarde op een gegeven moment naar de 0.1 en kon dit ook even vast gehouden worden, helaas niet echt stabiel en dus is het probleem nog steeds niet gevonden maar voor de inspecteur juist genoeg om goed te keuren maar eigenlijk niet inorde. Dat gezegd zijn de wil ik toch erg graag de oorzaak achterhalen en het probleem oplossen…
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1354
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Arjan Verkade schreef:Mooi een type 1 met mee gespoten bumpers, in Nederland had alleen het actie model de Chrono dat (zelfs de VTS of Exclusive niet).
Is het daar ook een actie uitvoering?
Succes met het probleem verder!
Het is inderdaad een aktiemodel namelijk een “Plaisir” en is voorzien van airco en ABS.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Ik heb zelf ook die BOSCH SUPER 4 geprobeerd bij mijn NFU / TU5JP4 motor en vond ze nog al hakkelen en geen rustig beeld geven. Na 9000 kilometers er uitgehaald, voor mij nooit meer. De originele PSA Bosch FR 8 SEO waren perfect en de “gewone” BOSCH FR8SC+ lopen ook perfect, gaan 60000KM+ mee zonder problemen. Maar ik denk niet direct dat je boegies het probleem is.
Het op bedrijfs temperatuur hebben lijkt de werking positief te beinvloeden. Heb je een 4 draads lambdasonde? warmt het heating element van je lambdasonde de boel wel op? het niet actief opwarmen zorgt er voor dat je lambdasonde werkt als een 2 draads sonde en dan duurt het minuten voor dat je lambdasonde het doet en je verbranding bijregelt. Pas als je lambdasonde boven de 320graden is doet die het pas. Je kat doet het ook pas optimaal is die heet is. Het signaal van de sonde voor de katalysator varieert van 0,1 tot 0,9 volt bij respectievelijk een arm en een rijk mengsel. je zou kunnen proberen die uit te lezen met een mulimeter. Bij een te arm mengsel krijg je te veel CO en slechte gasmetingen.
Als laatste, wat voor benzine gebruik je? EURO 95 is tegewoordig E10 of te wel 10% alcohol. Sinds ik alleen nog maar EURO 98 E5 tank rijd mijn auto stukken beter en haal ik inplaats van 450KM op een tankbeurt, 600KM per tankbeurt. Ben benieuwd of je het probleem kan vinden.
Totaal aantal Berichten: 1354
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Met de Bosch super4 bougie’s heb ik zeer goede resultaten in mijn CX’n met de 2.2 Douvrin, slecht lopen en starten werd hier bij de 2 auto’s voor goed met opgelost. Daarmee dat ik het ook hier geprobeerd heb maar of het nuttig is/was heb ik nog geen idee van.
Het lijkt inderdaad wel beter te zijn met de nieuwe radiator.
Ik heb zelf een lexia en heb de laatste week de auto meermaals uitgelezen op fouten maar ook tijdens het stationair draaien kan je alle sensoren enz “in realtime” in het ook houden, de lambdasonde regelt perfect van hoog naar laag en die begint erg snel na een koude start al te regelen dat lijkt mij wel inorde.
Maar over die lambdasonde zijn ook nog een aantal onduidelijk heden, ik probeer het hele verhaal te vertellen:
Een jaar terug is de auto dus ook afgekeurd voor te hoge CO waarde, toen hebben we de kat vervangen door een nieuwe (samen met een gereviseerde ECU + alle sensoren en bobine) maar de oude lambdasonde leek nog ok (werking ook nagekeken met lexia) omdat ik nog een nieuwe liggen had voor een Xantia even opgezocht of die ook paste op de Xsara en ja dat was zo.
Die nieuwe sonde gemonteerd echter na kontrole met de lexia gaf de sonde een foutmelding (kortsluiting of zoiets) en via “realtime” zag ik dat deze niets deed.
Via de lokale automaterialen zaak een nieuwe NTK sonde gehaald en die werkte wel goed.
Uiteindelijk de auto toen ook door de keuring gehad na de vlampijp te vervangen en de benzinedrukregelaar.
Nu was de Xsara dus weer afgekeurd voor te hoge CO waarde en alles weer gaan controleren als ook die NTK sonde, en dat bleek nu helemaal niet de juiste voor deze auto.
Dus via service Citroën met chassisnummer de juiste sonde gezocht en besteld bij Hella.
Wat denk je, weer foutmelding en via “realtime” zag ik dat deze niets deed. Bovendien draaide de motor warm nu overduidelijk erg rijk en schudde hij stationair.
Terug de NTK van een jaar oud er in dan maar ...
Er word trouwens enkel Super 98(E5) getankt met de auto en ik dacht dat mijn broer zij dat hij rond de 600km met een tank doet.
Verder rijdt/loopt en start het karretje erg goed.
Enige wat ik nu nog ga doen ( en kan doen) is de klepspeling nakijken , compressie is erg goed en ook de koppakking is 30000km terug gedaan kompleet met inslijpen van de kleppen.
Het is overigens een injectie van Sagem met 1 lambdasonde voor de kat.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.