Is de trekhaak voor een Xantia berline hetzelfde als voor een break? Ik zie dat sommige fabrikanten verschil maken maar het is me onduidelijk of het ook daadwerkelijk om een andere trekhaak gaat.
De break is achter verlengd dus het lijkt me goed mogelijk dat die een andere trekhaak nodig heeft…..
Tevens zoek ik voor mijn break nog een trekhaak; dus wie iets heeft….................laat maar weten!
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Bij mijn weten is er wel degelijk verschil tussen een trekhaak voor een break en berline. Er is zelfs verschil tussen X1 en X2 , die laatste heeft een hoger trekgewicht waarvoor de constructie is aangepast.
Voor mijn beide break heb ik nieuwe trekhaken gekocht op ebay , deze zijn beide afneembaar en de laatste koste rond de 100 euro.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
interessant! Ik ben op diverse sites naar trekhaken aan het zoeken, er lijkt in eerste instantie veel te zijn maar dat valt erg tegen als je daadwerkelijk wil gaan bestellen of checkt of de leverancier ok is.
Heb je wellicht nog een link, iets wat je in een mail van je bestelling kunt vinden?
Dank je alvast!
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Zekers er is verschil tussen Break en Berline trekhaken.
trxke schreef:Er is zelfs verschil tussen X1 en X2 , die laatste heeft een hoger trekgewicht waarvoor de constructie is aangepast.
Zoals ik je al schreef op dat andere forum mag er wellicht verschil zijn in toelaatbare belastingen (destijds niet gecheckt), maar constructief past een X1 trekhaak fluitend op een X2. De trekhaak onder mijn X1b leasebak was door een Citroengarage gemonteerd, paste probleemloos op mijn X2 en is nu al 24 in gebruik.
Adri
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Juriaan schreef:interessant! Ik ben op diverse sites naar trekhaken aan het zoeken, er lijkt in eerste instantie veel te zijn maar dat valt erg tegen als je daadwerkelijk wil gaan bestellen of checkt of de leverancier ok is.
Heb je wellicht nog een link, iets wat je in een mail van je bestelling kunt vinden?
Dank je alvast!
Het is een trekhaak van “AutoHAK” deze is afneembaar erg mooi systeem.
Helaas is het aanbod nu veel beperkter en zijn de prijzen ook gestegen…
https://www.vwteam.com/shop/?make=Citroen&model=Xantia+X2&kategorie=173508&submit=OK&sent=1
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Breeze schreef:Zekers er is verschil tussen Break en Berline trekhaken.
trxke schreef:Er is zelfs verschil tussen X1 en X2 , die laatste heeft een hoger trekgewicht waarvoor de constructie is aangepast.
Zoals ik je al schreef op dat andere forum mag er wellicht verschil zijn in toelaatbare belastingen (destijds niet gecheckt), maar constructief past een X1 trekhaak fluitend op een X2. De trekhaak onder mijn X1b leasebak was door een Citroengarage gemonteerd, paste probleemloos op mijn X2 en is nu al 24 in gebruik.
Adri
Passen zal het wel doen , maar als ik mij goed herinner was het trekgewicht voor een X1 1300Kg, en voor een X2 is dat 1500Kg.
Ik weet niet hoe dat in Nederland is maar hier in België krijg je nooit een trekhaak met 1300Kg trekgewicht op het plaatje goedgekeurd op een auto die op papier 1500Kg mag trekken, die word zonder twijfel afgekeurd.
Er staat mij ook iets van voor dat er iemand met zo’n 1300Kg trekhaak terug gegaan is naar de fabrikant (Brink?) om die op 1500Kg te laten zetten en hier moest dan een verstevigingsstuk worden opgelast.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Toelaatbare geremde massa van mijn X1 weet ik niet meer. In ieder geval had de Citroëngarage deze trekhaak er onder gesleuteld met D-waarde = 8,34 kN (zie typeplaatje).
Met de D-waarde kan je de toelaatbare massa van de aanhanger berekenen. Dat is een ingewikkelde formule, die ik een keer heb uitgezet als grafiek (zie bijlage).
Voorbeelden:
Bij een X beladen tot 1666 kg mag ik een aanhanger trekken van 1737 kg.
Bij een maximum volgeladen X van 2000 kg volgt daaruit een toegelaten aanhangermassa van 1480 kg, dus minder dan op het kenteken staat aangegeven (1500 kg).
In alle massacombinaties is het treingewicht ongeveer 3500 kg.
Adri
Het lukt me weer niet om in één posting meerdere plaatjes te plaatsen. Grrr
Breeze schreef:Toelaatbare geremde massa van mijn X1 weet ik niet meer. In ieder geval had de Citroëngarage deze trekhaak er onder gesleuteld met D-waarde = 8,34 kN (zie typeplaatje).
Met de D-waarde kan je de toelaatbare massa van de aanhanger berekenen. Dat is een ingewikkelde formule, die ik een keer heb uitgezet als grafiek (zie bijlage).Voorbeelden:
Bij een X beladen tot 1666 kg mag ik een aanhanger trekken van 1737 kg.
Bij een maximum volgeladen X van 2000 kg volgt daaruit een toegelaten aanhangermassa van 1480 kg, dus minder dan op het kenteken staat aangegeven (1500 kg).
In alle massacombinaties is het treingewicht ongeveer 3500 kg.Adri
top!
DS & Xantia break excl lpg 2.0