boeman schreef:FRVisser schreef:Zonnecellen. Tja, hoeveel energie krijg je eruit? Als je dan kijkt bij de solarchallenge wat de ratio gewicht/paneeloppervlakte is, wordt ik wat sceptisch over de snelheid van jouw BX…
Ik neem aan dat hij de zonnecellen op het dak *van zijn huis* heeft geschroefd en dat hij de energie die hij daarmee krijgt gebruikt om zijn BX op te laden.
Inderdaad, 12 panelen op het dak van mijn huis die samen ca 2250 kwh gaan leveren per jaar ( of 6 a 7 kwh/ dag, zonnetje moet wel een beetje schijnen natuurlijk)). Dat is 20 m2 oppervlak aan panelen ...de BX is wel een ruime gezinsauto ... maar dit gaat er niet op passen. Als ik per jaar 7500 km ga rijden is dat rond de 20 km per dag waar ik ong. 4 a 5 kwh voor nodig heb… theoretisch kan ik dus helemaal op zonlicht rijden. Je moet wel geduld hebben, zonder tussenopslag in het accupakket gaat het niet en laden kost vele uren. De zon schijnt alleen overdag dus ik moet wel ‘s nachts gaan rijden…
waterman schreef:
Je kunt er echter ook voor kiezen om het 150 blok van de bak te scheiden en ipv de benzine gestookte motor een elektromotor boven op de overgebleven bak te zetten.
Heb even zitten puzzelen maar ik denk niet dat dat mogelijk is met de electromotor die ik wil gaan gebruiken: diameter 22 cm (lengte 33 cm). Als ik het goed heb heeft de 150A motor van 1360 cc een slag van ca 7 cm:
dit is geen gemaatvoerde tekening; met de rode pijl heb ik de slag aangegeven in dit blok…het hart van de krukas zit dus nogal dicht boven de bak…te weinig voor die motor van 22 cm doorsnee (heb ik even in het groen aangegeven)
Hieronder ook nog een keer met een rode pijl aangegeven: rechts de inkomende as van de frictiegroep, links de as naar de versnellingsbak… weet iemand de doorsnee van het vliegwiel van deze bak??
Er zijn nogal wat verschillende bakken, ik hoop dat ik de juiste plaatjes heb genomen. Trouwens, ook de aandrijving van de oliepomp valt weg als het blok er niet meer is…zo te zien draait die mee aan de andere kant van de krukas:
en hier nog even wat ik verwacht aan snelheden als ik deze bak zou gebruiken (met deze vertragingen):
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=318323978&key=SRVOAQQX
dit zijn natuurlijk theoretische snelheden, ik heb ook een spreadsheet waarbij rekening is gehouden met de rol- en de aandrijvingsweerstand, auto gewicht en luchtweerstand. Dan is ook goed te zien bij welke snelheid welk koppel en vermogen benodigd is. De electromotor gaat rustig door tot 6000 toeren en start gelijk met een koppel van ruime boven de 100 NM (origineel bij deze BX motor was dat 105 Nm bij 2500 toeren). De bak weglaten of de electromotor direkt op de wielen aansluiten vergt een veel zwaardere electro motor als je dezelfde prestaties verlangt!
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik vrees dat je gelijk hebt, en da’s balen. Nu zul je dus met een TU of XU bak aan de gang moeten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
bx met imand ruilen? :s
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
http://www.citroen-forum.nl/markt/advertentie/4543
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Hoewel het al een wat ouder draadje is ben ik toch benieuwd wat er verder van dit project terecht is gekomen. Want een BX-EV is natuurlijk een stuk mooier dan een e-niro of model 3.