Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Beste forumleden,
Sinds enige tijd is mijn DS19A rijdend en op kenteken. De auto is gedurende een periode van vele jaren compleet uit elkaar geweest en heeft nog wat kleine kinderziektes - niets waar ik me echt druk over maak.
Echter, probleem dat ik niet opgelost krijg is het oppakken van de motor vanaf stationair. Met flinke dot gas alles ok, deellast en vollast loopt de motor mooi rond. Maar bij klein beetje gas vanaf stationair zakt het toerental in en de motor slaat af. Dus typisch bij inparkeren of rustig weg bij stoplicht.
Gaat om een DY motor en is een halfautomaat. Heb een filmpje - mocht dat helpen zal ik dat proberen te posten. Ontsteking is ok en klepspeling is prima. Motor loopt stationair niet top maar wel ok. Sproeiers zijn brandschoon, net als de rest van de carburateur.
Graag jullie ideeën en suggesties.
Alvast bedankt!
Matthijs
Paar punten ter controle:
- Acceleratie pomp membraan niet 100%, dan pakt de acceleratie verrijking niet meteen op.
- Valse lucht : Klein beetje valse lucht, lekkage bij voet carburateur, zo gauw je gas geeft heeft dat geen invloed meer.
- Ontsteking niet goed op tijd. Te laat, dan mis je vermogen onderin. ( Als hij te vroeg staat dan merk je dat aan slecht starten, de motor wil dan “terugslaan”).
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Bedankt voor de tips!
- Ontsteking - ga ik opnieuw controleren. Starten doet de auto perfect en in deellast naar vollast is de trekkracht best ok.
- valse lucht - inderdaad ook mijn vermoeden. Maar demontage van de carbu met half-automaat wel een klusje dus wilde eerst al het andere uitsluiten. Las in post van Stef test met remmenreiniger, ga ik doen
- Acceleratiepompmembraan - heeft mijn carbu die? Is een Weber 28/36 DDE2 uit 1966er DS19A Hydr
Probleem blijft bij streepje gas. Dus geen probleem met oppakken, met flinke dot gas overbrug je ‘moeilijke deel’. Houd ik het gaspedaal in dat gebied, slaat de auto na wat gesputter en inzakken toerental af. Trap ik gaspedaal iets verder in, dan komt het zaakje weer in het werkgebied en pakt de motor op. Vermoed te weinig benzine bij openen vd 1e trap (spreekt voor valse lucht lijkt me). Bij afremmen op de motor met streepje gas knalt de auto zoals bij berg af met gas dicht. Hoe werkt de overname van stationair naar 1e trap beetje open?
Heb helaas van carbus weinig kaas gegeten en documentatie is vrij summier…
Bedankt vast voor de reacties en suggesties!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Knallen is te late ontsteking. Zit er LPG in?
Gasklep 1ste trap kan ook te dicht staan. Gaat de auto wel rollen als je in zn 1 de rem loslaat?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Bedankt voor de suggesties Boogaard!
Nee, geen gasinstallatie.
Ontstekingen zal ik vanavond controleren - ook altijd een geklooi bij een 19. Zit overigens een 123ignition in.
Carbu is volledig uit elkaar geweest, afstelling 1e trap zou best onjuist kunnen zijn. Initiële afstelling is schroef op aanslag + 1,5 slag?
Groeten,
Matthijs
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ga wel met Boog mee: kijk eens heel goed naar de basisafstelling van de beide gaskleppen. Zie het WPH voor de how to.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Blijft de vraag: Gaat de auto wel rollen als je in zn 1 de rem loslaat?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Nee, maar dat ligt aan afstelling van de halfautomaat. Plunjer voor verhoogde toerental zat vast, die is weer gangbaar. Heb dus weer laag en hoog stationair - afhankelijk van de rem. Of zich schakelt de auto mooi/ zacht maar toerentallen etc zijn nog niet zuiver. Eerst die carb goed krijgen. Daarna met de centrifugaalregelaar koppelingsaangrijptoerental afstellen.
Net de Stef-test uitgevoerd met remmenreiniger op de carburateur. Aan de voorzijde geen effect, aan de achterzijde (waar dus de assen zitten) heel groot effect. Of lekkage aan de carbu voet, spruitstuk(je) aan de kop en via de asjes. Heb de bouten van de voet iets aangetrokken (lastig met kleppendeksel in situ) en lijkt iets beter. Maar kan verbeelding/ hoop zijn.
In ieder geval iets gevonden wat niet ok lijkt. Komt lekkage via de assen vaak voor?
Groeten, Matthijs
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja. Maar vooral gaat de voet krom door te hard aandraaien.
Het stationair en dan oppakken heeft ook met die plunjer te maken en de hele kleine kanaaltjes onderin de carbu. Als die niet open zijn doet ie het niet. Haal de carbu eraf en doe m in een ultrasoonbadje. Dan de voet glad en recht schuren op een glasplaat.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Dank je - inderdaad maar eens demonteren en kijken wat er aan hand is! De carbu is brandschoon maar kan natuurlijk opnieuw intern vervuild dus de vele teststarts en verouderde benzine. Hele project heeft heel wat jaren geduurd dus alles is mogelijk
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gisteravond nog even rondje gereden - echt bagger. Heb die carb wat vaster aangedraaid en waarschijnlijk alleen maar de zaak nog meer krom getrokken. Komend weekend de zaak uitbouwen en opnieuw netjes terugbouwen. Heb wat nieuwe pakkingen besteld - ik meld me weer!
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Update: carburateur verwijderd en zelfs met het blote oog was duidelijk te zien dat de voet zo krom was als een banaan. Dikke voetpakking behoorlijk vergaan en dunne pakking erop gescheurd. Geloof dat we het probleem te pakken hebben
Carbu gevlakt en schoon gemaakt en nieuwe pakkingen besteld. Meteen kleppen stellen en ontstekingstijdstip controleren. Hoop dat het probleem snel voorbij is. Komend weekend weten we meer
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Helaas, alles weer netjes teruggebouwd en me verzekerd dat de voet vlak en dicht is. Probleem is minder maar absoluut aanwezig. Gericht met de remmenreiniger op de assen van de 1e en 2e trap. 1e trap geeft groot effect. Vermoed lekkage langs de as of misschien scheur in behuizing. Komt lekkage langs de as vaak voor? Moet behoorlijk grote lekkage zijn gezien grote effect remmenreiniger.
Iemand die ervaringen kan delen? Revisie een optie? Wie kan zoiets? Of op zoek naar een vervanger?
Bedankt voor de reacties!
Matthijs
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Waarschijnlijk is revisie de enige echte oplossing bij een uitgelopen gasklepas. Een paar Mercedes bekenden van mij hebben goede ervaringen met deze zaak in Duitsland:
https://www.gibgas-vergasertechnik.net/
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Dank je Waterman - zal hem eens bellen.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gisteren een NOS carburateur gevonden voor mijn auto. Wil dit seizoen nog rijden en niet weken wachten op revisie - project heeft lang genoeg geduurd. Geen goedkope optie helaas maar hopelijk daarmee een fijn rijdende auto. Zal ervaringen weer delen in deze thread!