Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
IK gebruik Castrol Syntrax Universal 75w90. Dat is perfect.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De Syntrax is alleen niet meer leverbaar. Dat heet nu Transmax. Of dat hetzelfde is…?
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
https://olietekoop.nl/product/transmissieolie-1-liter-castrol-syntrax-universal-plus-75w90/
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat ook ontzettend goed werkt is de Redline MT-90 GL4 olie en de Redline MTL 75W80 GL-4
let op: in een DS bak mag geen GL5 olie, alleen GL4 olie óf olie die GL4/GL5 wordt beschreven.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ben benieuwd wat ze dan leveren… Zie het zinnetje wat bij deze aanbieder staat:
“SYNTRAX UNIVERSAL PLUS 75W90 is vervangen door de Transmax Universal LL 75W90”
https://www.oliehandel.nl/syntrax-universal-plus-75w90-1l-80400
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Totaal aantal Berichten: 9369
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
rvdb20 schreef:Ben benieuwd wat ze dan leveren…
Oude voorraad.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ik ga volgende week naar DS garage Jansen oa voor het afstellen van de bak , mag aannemen dat hij eventueel zal weten wat er het beste in gaat mocht het vervangen moeten worden.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Olie is sowieso een lastig verhaal. Als je ergens tevreden over bent, dan wordt de receptuur veranderd. Of het merk. Ik maak gebruik van TOTAL (Citroen prefere… staat er geschreven), wordt dat ineens ELF. In mijn ID daarom Kroon classic in de handbak gedaan. Klassieke EP GL4 versnellingsbakolie, zonder schadelijke toevoegingen. Maar schakelen gaat, zeker in het begin van een rit, stroever. Dus of dat nou de oplossing is? Wie het echt weet mag het zeggen.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Bij Jansen geweest gisteren, automaat afgesteld, schakelt nu beter. Boodschap was wel dat als je het echt weer 100% perfect wil hebben de versnellingsbak vervangen of gereviseerd moet worden of er mee leren leven dat het schakelen soms iets minder soepel gaat als met een andere bak. Uitleg gekregen met voorbeeld waarom het schakelen soms minder soepel gaat als bij een nieuwe bak. Nog gevraagd tav andere bak olie maar dat had volgens Jansen geen invloed in dit geval op het schakelen.
Heb ook nog even met een DS in nieuwstaat mee mogen rijden om het verschil van schakelen te voelen, tja dat is er dus wel, zal voor mij altijd een afweging zijn of ik dat soort bedragen er voor over heb om die kwaliteit te halen.
Piepende remmen aangepakt, remt nu wel maar piept niet meer:-)
De monteur van Jansen heeft ook nog even met de DS gereden en kwam met nog een aantal punten waarvan hij merkte die wel wat aandacht kon gebruiken. Eerst maar een een tijdje met de DS rijden en dan in de winter kijken waar ik zelf tegen aan ben gelopen en wat ik aangepakt wil hebben.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ramrod schreef:Nog gevraagd tav andere bak olie maar dat had volgens Jansen geen invloed in dit geval op het schakelen..
Vreemde mening.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik denk dat hij bedoelt tav mijn bak, wat hij heeft geconstateerd en wat er aan gedaan moet worden, dat andere olie niet van invloed is , wellicht bij een andere bak met andere symptomen wel…?
Ik ben ook blije gebruiker van de Syntrax olie. Vooral bij koude bakolie ging het terugschakelen merkbaar soepeler. Verder is olie vergelijken als gebruiker een lastige, subjectieve klus. We hebben op het werk een Reliability afdeling, zij houden zich o.a. bezig met de levensduur en smeereigenschappen van (hydrauliek) olie onder bepaalde omstandigheden. Hoe een leverancier dat dan test en vergelijkt, gaat volledig voorbij de mogelijkheden van de consument.
Als ik een vervanger voor de Syntrax moet gaan zoeken, zou ik als volgt te werk gaan:
- zoek voor de GL4 of GL4/5 spec (dat heeft te maken met de gebruikte materialen in de bak, een GL5 olie is geschikt voor bakken met hardere materialen).
- zoek in de geschikte dikte / temperatuurrange
- En dan zoeken naar het subjectieve: geschikt voor oudere handbakken / goede gebruikerservaringen / etc. Ik zou niet zomaar kijken naar je favoriete merk, zoals opgemerkt: die willen nog wel eens veranderen van receptuur.
- aan het einde van de dag is het ook niet super belangrijk: we gbebruiken onze auto’s puur voor de liefhebberij, met relatief weinig toerentallen, kilometers en agressie. Ik vind het niet aannemelijk dat de grens van wat de olie zelf aankan wordt opgezocht.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
wat moet er volgens hem dan aan gebeuren?
Voor mijn bak met slechte synchromesh hielp Castrol olie wel degelijk met het vooral koud schakelen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mij is Syntranx aangeraden door de bakkenwasser uit limmen…..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
We hebben een ‘woord van de dag’!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!