Hallo,
Ik zoek een keelstuk (lpg/benzine) voor mijn DSuper5 met Weber carburateur. Nu zit er een op die eigenlijk alleen voor lpg geschikt is. Daardoor houdt de motor in bij de tweede trap.
De metalen versie die op dit forum wordt aanbevolen is nergens meer te krijgen. Nu kwam ik een kunststof exemplaar tegen op deze site:
https://www.lpgonderdelenshop.nl/Citroen-DS-Weber-70mm-Kunstof
Heeft iemand hier ervaring mee?
Groet, Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Wat slim! Ze hebben een 3D print gemaakt. Waarschijnlijk nagemaakt van zo’n metalen die niet meer (eenvoudig) te krijgen zijn.
Heb er geen ervaring mee. Ik heb alleen wat rondgevraagd voor een 2e hands toen ik zo’n metalen met die 3 gaatjes zocht. Misschien is dat ook nog een idee voor jou.
Enige wat ik niet begrijp is dat je zegt dat de motor inhoudt in de tweede trap. Het inhouden/schokken is als het goed is alleen tijdens het accelereren. Als je op snelheid bent zou het ook met je huidige mengstuk goed moeten gaan.
Zo’n mengstuk met gaatjes helpt overigens gedeeltelijk. Het blijft een belemmering van de luchtstroom zoals deze oorspronkelijk bedoelt is bij rijden op benzine.
Alternatief is uitstappen, mengstuk er tussenuit schroeven, en verder rijden op benzine (geintje)
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Klopt, alleen bij het ingaan van de tweede trap houdt de motor in. Eenmaal op snelheid is het geen probleem. Desondanks vind ik het irritant. Tweede hands metalen keelstuk lpg-benzine ben ik tijdens mijn zoektocht niet tegengekomen. Maar als iemand er een heeft liggen, houd ik me uiteraard van harte aanbevolen.
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Als je wilt begrijpen waarom de motor inhoudt is dit leerzaam:
https://www.youtube.com/watch?v=qF2u23QPa04&t=2245s
Gaat dus niet om de 2e trap, maar een verstoring van de luchtstroom richting de acceleratiepomp
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Die hapering is inderdaad een gevolg van de verstoring van de luchtstroom. Maar die treedt wel exact op wanneer de tweede trap ingaat.
Groet, Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De luchtstroom heeft geen invloed op de acceleratiesproeier of pomp, dat ding werkt namelijk mechanisch met een eigen membraan. De hapering treed op door een kortstondig tekort aan lucht bij het openen van de tweede gasklep. Als je heeeeeeeel langzaam doortrapt en de tweede gasklep dus heeeeeeel rustig open gaat dan treed de hapering niet of nauwelijks op.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Klopt niet de acceleratiepomp. Ik bedoelde de remluchtsproeier.
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Je kan ook je mengstuk zelf aanpassen:
Goed kijken waar de remluchtsproeiers zitten, op die plek een gat boren door je mengstuk heen en daar een pijpje in persen. Moet allemaal wel netjes passend. Diameter pijpje moet je afkijken van zo’n originele.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja dat kan ook. Eigenlijk is zo’n mengstuk een onding. Ok, voor gas heb je het nodig, maar als je het volle vermogen uit je ds motor wil halen moet dat kreng weg. Hij knijpt en dat merk je als je op benzine gaat rijden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Als je langere tijd op benzine wil rijden is een verse rubber-slang (tussen filter en carburateur) zonder keelstuk handig. Geen obstructie; de carburateur en motor kunnen naar believen ademen. Dit heb ik bijvoorbeeld gedaan voor mijn IJslandreis waar ook de LPG tank er uit is geweest.
Tip: waarschijnlijk zit bij iedereen die LPG installatie er al vele jaren in, kijk eens naar scheurvorming in de vulslang en laat deze eventueel vervangen.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Heb geen problemen met het mengstuk als ik op benzine rijd.