Toen ik gisterenavond met de DS reed gingen plots de richtingaanwijzers niet meer en verscheen het lichtje van de stroom (batterij) op het dashbord. Rijden deed ede wagen nog goed en de verlichting werkte ook goed doch geen richtingaanwijzers meer.
Deze morgen heb ik de spanningsregelaar uitgemeten doch deze laad de batterij niet meer op, dus ik dacht dat deze kapot is doch wat heeft dat te maken met de richtingaanwijzers????
Toen ik het zekeringskastje met de 4 zekeringen controleerde kwam ik tot de vaststelling dat de vierde gele zekering geen contact gaf ook niet aan de stroomtoevoer van deze gele zekering. toen ik de negatieve pool van de batterij haalde en ik deze gele zekering controleerde, dus geen aansluiting met de wagen maar wel direct contact aan de batterij, dan kregg ik wel stroom aan de electriciteitstoevoer van deze gele zekering. Daar ik nog geen handleiding van de DS heb zou ik te weten willen komen wat er aangesloten is aan de gele zekering, ik veronderstel o.a. de richtingaanwijzers maar wat nog?
De richtingaanwijzer van een DS is wat gevoelig voor lage spanning.
Misschien heeft dat er mee te maken.
Maar dat ie niet laadt is natuurlijk wel een probleem…
Misschien dynamo kapot…
Kan men een stroomregelaar testen of die stuk is of niet?
gibsy schreef:zou ik te weten willen komen wat er aangesloten is aan de gele zekering, ik veronderstel o.a. de richtingaanwijzers maar wat nog?
afhankelijk van welke ds je heb even de manual downloaden http://citroen-ds-id.com/index.html?ds/DS_manuals.html Mocht het forum hier moeilijk overdoen een setje WPHB a 4 boeken is voor zo’n 50 euro leverbaar op o.a. het www.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
gibsy schreef:Kan men een stroomregelaar testen of die stuk is of niet?
Ik zou niet zo gauw weten hoe, maar er is vast wel een truuk om em te omzeilen.
Dan heb je wel een ongecontroleerd voltage…
Je zou een andere regelaar kunnen proberen .
Meestal overleeft zo’n ding de dynamo wel…
De gele zekering wordt denk ik door de lichtschakelaar onder spanning gezet.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
H@ns schreef:gibsy schreef:Kan men een stroomregelaar testen of die stuk is of niet?
Ik zou niet zo gauw weten hoe, maar er is vast wel een truuk om em te omzeilen.
Dan heb je wel een ongecontroleerd voltage…
Dat is echt een heel erg slecht idee…niet doen - terwijl je echt alles kapot wilt hebben…
Ja een spanningsregelaar is te testen. Ten eerste moet je bij een draaiende motor een voltage hebben tussen de 13,2 en 14,6 volt. Dan is er nog een draad van de spanningsregelaar naar de dynamo en daar moet een kleine spanning op staan (bij een lopende motor). Doe bijv de lichten aan dan moet deze spanning oplopen. Daarmee wordt de dynamo aangestuurd. Als de regelaar dat doet dan klopt het. Als je lampen branden (bij een lopende motor) en pulserende licht geven dan is je regelaar niet fris meer. Als de spanningsregelaar goed is dan is de volgende verdachte de dynamo.
Overigens vreet het knipperlicht relais van de richtingaanwijzers stroom. Dat die het dus niet doen is niet raar bij een te lage spanning.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het pulseren van de verlichting komt bij een DS door de schakeling van de regelaar, niet door een defect. Montage van een extra schakelrelais lost het op.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Aha, waar moet dat relais?
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
DS-TT heeft een hele mooie cursus gemaakt over de spanningsregelaar https://youtu.be/GTHhPTPrwsw
Heb het probleem gevonden, er was een slecht contact in het contactslot. Ik heb er een ander contactslot in geplaatst en het probleem was opgelost. Na lang zoeken toch gevonden.