2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Startmotor Traction Avant
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 augustus 2021 10:16 AM
  [ # 16 ]
GDW schreef:

Nog een paar vragen over de startmotor:
-Mijn dynamo, ruitenwissermotor en koplampen zijn 12 V.  Maar de startmotor 6 V.  Kan deze op 12 V werken, zijn er mensen die daar ervaring mee hebben.

Die startmotor zal heel kort 12v verdragen en fikt daarna inwendig helemaal uit. Oplossing is een 12v startmotor kopen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 22 augustus 2021 10:35 AM
  [ # 17 ]

Het schijnt vrij lang goed te gaan met 12 Volt op de 6 Volt startmotor, maar ik zou zeker niet lang achtereen doorstarten. Een startrelais hoort er niet op, in ieder geval niet in combinatie met een ‘originele’ kabelbediende schakelaar op de startmotor. Indien je wel met een startrelais werkt, dan moet je ervoor zorgen dat het startrelais rechtstreeks over een dikke kabel met de startmotor verbonden is.

Profiel  
 
Gepost: 22 augustus 2021 10:38 AM
  [ # 18 ]
waterman schreef:

De door jou beschreven opstelling ben ik zelf nog niet tegengekomen, wel het losse relais tegen het schutbord. Dank voor je aanvullingen!

Een TA heeft van origine nooit een startrelais, de trekstarter op het dashboard bedient rechtstreeks via een kabel de mechanische schakelaar op de startmotor. Een schakelaar als op de foto van de topicstarter heb ik nooit eerder gezien.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 augustus 2021 10:46 AM
  [ # 19 ]

Ja, dat was me na de post van eng bo inmiddels duidelijk geworden. Dat een 6v startmotor best wel op 12v kan lopen is een misvatting, ja, je kunt op 12v starten. Maar je kunt niet op 12v doorstarten. Dan fikt ie gewoon uit.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 22 augustus 2021 10:53 AM
  [ # 20 ]

Inderdaad. Er zijn hele volksstammen die roepen dat het wel kan, maar persoonlijk ben ik er nooit aan begonnen. Er zijn gewoon 12Volt exemplaren te vinden (van een IDDS tot 1965 voor de niet-ingewijden), dus waarom moeilijk doen? Wel opletten dat je geen HY exemplaar monteert, want die draait verkeerd om.

Profiel  
 
traks
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009

- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Gepost: 22 augustus 2021 06:41 PM
  [ # 21 ]

Hier een voorbeeld van het trekcontact op de latere modellen van de startmotoren. Simpel en minder storingsgevoelig

Afbeelding Bijlagen
IMG_0802.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Gepost: 22 augustus 2021 08:06 PM
  [ # 22 ]

Dat ziet er inderdaad al een heel stuk minder storingsgevoelig uit dan de eerdere modellen zoals op mijn auto zat.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 augustus 2021 07:20 AM
  [ # 23 ]

Ik jumpstart de 6v ami soms met 12 volt. Dat werkt feilloos. Maar idd: doorstarten fikt ie gewoon uit.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook