Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Alleen stationair.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Dan moet ik me er misschien inderdaad maar gewoon niet druk over maken. Heb nu de gedemonteerde carbu op de plank liggen - zal daar binnenkort eens goed naar kijken om te begrijpen hoe die mengselschroef werkt en welke kanalen in de carbu daarvoor gebruikt worden. Zag tevens dat DS TT een webinar heeft over carburateurs - zal ik ook eens naar kijken.
Voor nu in ieder geval een DS die echt goed rijdt, schakelt en die meer en meer LHM dicht is. We komen er wel. Bedankt voor de hulp en suggesties.
Groeten, M
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Misschien leuk te vermelden - bij diagnose van het probleem heb ik uitgebreid ontsteking op werking gecontroleerd. Zit een 123 in mijn auto. Bij de dip in toerental bij streepje gas merkte ik hoe de ontsteking sterk ontstekingstijdstip verlaat bij toerental ruim onder stationair. Bij mijn motor (DY) is bij stationair ontstekingstijdstip 12 graden voor BDP. Mijn toerentaldip liep ontstekingstijdstip richting BDP. Briljant en natuurlijk perfect voor goed startgedrag.
Overigens ook indrukwekkend hoe stabiel ontstekingstijdstip naar 28 graden voor BDP (=spec DY) liep bij 5k rpm krukas. Heb geen belang/ aandelen bij 123 - gewoon onder de indruk van product - is echt goed
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Matthijs164 schreef:Dan moet ik me er misschien inderdaad maar gewoon niet druk over maken. Heb nu de gedemonteerde carbu op de plank liggen - zal daar binnenkort eens goed naar kijken om te begrijpen hoe die mengselschroef werkt en welke kanalen in de carbu daarvoor gebruikt worden. Zag tevens dat DS TT een webinar heeft over carburateurs - zal ik ook eens naar kijken.
Voor nu in ieder geval een DS die echt goed rijdt, schakelt en die meer en meer LHM dicht is. We komen er wel. Bedankt voor de hulp en suggesties.
Groeten, M
Het eerste deel van dit filmpje is erg duidelijk over de carburateur;
https://youtu.be/6aSKGu3n9rc
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Thx Stef - probleem is alleen dat dat filmpje veronderstelt dat die schroef iets doet - bij mij dus niet helaas.
Inmiddels ongeveer 500 YouTube self-studies videos later kom ik tot de conclusie dat het stationaircircuit op de 2e trap bij mij compleet niet werkt. Bij volledige indraaien schroef (en dus volledig afknijpen stationaircircuit) loopt de motor prachtig stationair verder. Kanaal is wel open naar inlaatkanaal want bij volledig verwijderen van de schroef slaat de motor af - valse lucht (zuigt als een gek uit dat gat). Dat stationairkanaal/ plek van de schroef in de inlaat is bij de DS wat merkwaardig in vergelijking tot de Webers in de filmpjes die ik gezien heb. Bij de DS komt het kanaal niet uit in de venturiwand onder de gasklep maar in een soort uitsparing van de carburateurvoet. Anyway, kan niet anders concluderen dan dat dit kanaal verstopt zit. Misschien het kanaal, misschien de stationairsproeier. En waarom de auto toch prachtig stationair loopt? Vermoedelijk op de stationairsproeier van de eerste trap en net genoeg verrijking op de 2e trap om de zaak toch mooi te laten lopen. Zal dus wel veel te mager zijn maar waarschijnlijk te rijk bij deellast op de 1e trap want de 2e trap zal ongetwijfeld te ver open staan. Niet goed dus. Overigens heb ik bij afstelling lage stationair de bypass schroef voor verhoogde stationaire toerental volledig gesloten - dat is niet het antwoord.
Ben nu met vakantie en kan even niet verder met de auto. Daarom - over een paar weken meer als ik de nu gedemonteerde oude carbu onder de loep kan nemen om de constructie verder te begrijpen.
Tot die tijd blijven suggesties welkom!
Groeten, Matthijs
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je de basisafstelling van de gasklep van de 2e trap en de 1e trap al gecontroleerd?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Hi Waterman,
Nee, het ding was werkelijk nog nooit gemonteerd geweest en heb daarom die afstellingen niet gecontroleerd. Basisafstelling 2e klep is sowieso discutabel bij oude type carbu lijkt me zonder stationair bypass schroef.
De 1e trap zou natuurlijk te ver open kunnen staan zodat progression holes voor stationairloop zorgen. Maar dan zou ik alsnog verstoring verwachten bij verstellen mengselschroef - meer reactie in ieder geval dan helemaal geen reactie. En bovendien zou ik dan minder mooi oppakken verwachten. Qua motorloop, zowel stationair als bij belasting, heb ik echt niets te klagen. Nog nooit een fijner rijdende DS gehad (hoewel dat een heel erg relatieve uitspraak is..).
Bedankt voor het meedenken - waardeer ik zeer!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Meedenken is leuk, vooral als we met elkaar een oplossing kunnen vinden voor zo’n probleem.
Die gasklepafstelling is wel een dingetje, ik heb daar in het verleden best mee lopen stoeien. Ik ben benieuwd of het bij jouw nieuwe carbu goed zit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Same here! Heb m laatst weeeer open gehad. Die piepkleine kanaaltjes kunnen lekker verstoppen. Dan kun je de sproeiers nog zo schoon hebben; Kanaaltje dicht = sproeier/stelschroef doet niks.
Toen ik mijn DS23 2 jaar geleden kocht liep hij voor geen meter en kwam ik er pas na een week achter dat de stationair sproeier aan de 2e trap kant er helemaal niet in zat! (die vond ik een half jaar later pas weer terug in de motorsteun)
Laatst heb ik met een zacht piepklein borsteltje en remmenreiniger alle piepkleine kanaaltjes in het gietdeel van de carb zelf schoongemaakt Dit zijn behoorlijk lange kanaaltjes.
Welke carb heb jij? Choke klep die hele bovenkant dichtzet of een latere met een halve chokeklep?
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
helpt de ultrasoon reiniger niet?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Hi Stef, bedankt voor de info. Wat voor borsteltjes heb je daarvoor genomen?
Hi Bogaard, ultrasoon reinigen betekent demonteren en uit elkaar schroeven. Eerst maar eens kijken of ik met ‘minimaal invasieve’ ingrepen de zaak voor elkaar krijg
Groeten, Matthijs
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
De eerste keren duurt het lang, maar na een paar keer heb je binnen 15 minuten de carb eraf geschroefd. Het onmogelijke moertje rechtsvoor (in rijrichting) haal ik altijd los met een korte ring-steek 11; de ring kant op zn kop, dan kun je precies een slagje maken. De rest kan met dop en verlengstuk.
Kanaaltjes schoonmaken; Ik heb een setje hele fijne pijpenragers dat werkt goed (google; “tip cleaner welding”) wel heel voorzichtig, en niet geschikt voor de sproeiers zelf, maar om de kanaaltjes vrij te krijgen werkt t goed.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Hi Stef,
Ja, demonteren gaat inmiddels vlot - da’s geen probleem. Gebruik alleen een high-end vloeibare pakking uit aviation industry om de pakkingen dicht te krijgen zonder de schroeven erg vast te draaien. Wil de voet dit keer recht zien te houden. Carbu zit dus meer gelijmd dan geschroefd. Maar dat is een proces dat leidt tot vernagelde pakkingen bij demontage. Geen probleem maar ben al aan mijn 3e setje bezig .
Bedankt voor de tip - zal eens googlen!
Hi Matthijs,
Ik heb ook een DS19A en ook een DY3 motor. Ik krijg mijn carb ook maar niet goed afgesteld. Mijn probleem is dat de motor alleen goed loopt met de CO schroef helemaal ingedraaid. Zodra een tikkie los loopt de motor moeilijk. Een beetje 2e trap schroef erbij helpt dan, maar dan zie ik een vage zwarte rook. Mijn 123 staat op ongeveer 14 graden bij 2000 rpm.
De auto rijdt prima verder, maar geeft veel zwarte rotzooi bij koude start, en verbruikt erg veel. Te rijk dus, maar ik kom er maar niet uit. Alle basistoestanden al een keer of honderd gedaan!
Kun je me jouw Weber modelnummer eens geven? Mijn auto is ook BVH, SEP1967.
Anyway,
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je al eens bekeken of die co schroef niet gaar is?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste