Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Trek je ff lekker op en ineens een raar geluid, een rookwolk, stinken naar olie… Ik ben voorzichtig doorgereden naar huis. Daar bleek er een olielekkage onder uit het koppelingshuis te zijn, met zo’n typische versnellingsbakolielucht. Ik dacht: de keerring is er uit geklapt. Later bleek er een gat in het differentieel te zitten. De laatste kilometers heb ik dus met een geheel droge bak gereden. Nou ja, daar bleek dus toch geen redden meer aan. Gelukkig heb ik bij een autodemontagebedrijf een andere SensoDrive-bak op de kop kunnen tikken. Die had nog 100.000 km. minder gedraaid ook!
Omdat onze Pluriel van het begin af aan al trilde bij bepaalde snelheden (nee, dat lag niet aan de balancering van de wielen, uitgebreid gechecked, zie ander topic hierover: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/232334/P30) wilde ik al eens een keer de aandrijfassen vervangen. Daar was het nu de gelegenheid voor, dus de postbezorger had weer wat te tillen .
Het was al met al wel een vrij zware klus, maar de Pluriel rijdt weer voortreffelijk en…. geheel zonder trillingen. Dus dat is mooi meegenomen.
Naar de oorzaak van het gat blijft het gissen, maar ik denk toch, dat die trillingen er mee te maken hebben. Ik heb er op geGoogeld en ik heb gezien, dat zo’n gat sporadisch wel eens kan voorkomen. Dus gewoon domme pech, denk ik….
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Een droge bak hoeft niet einde oefening te zijn. Kennisen lieten de dealer een grote beurt doen alvorens op vakantie te gaan. In Oostenrijk begon de bak geluid te maken. Naar een garage; geen olie in de bak. Wel afgetapt, vergeten te vullen. Olie er in en ze hebben er nog jaren mee gereden. Dit was wel in d jaren 70.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Tja, maar dat gat, hè... Dus sowieso einde oefening….
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Ik schat even in dat er een satellietas is losgekomen uit het differentieel, en dat dat ook een soort trillend/klonkend geluid gas, totdat het “los” kwam. Maar dat is echt eind levensduur…
Er is nog wel een verschil tussen weinig olie in een bak en “helemaal leeg” door externe oorzaak en dan ook nog een beetje “aluminium deeltjes” tussen de tandwielen..
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
O, maar dat weet ik. Ik wilde alleen maar zeggen dat een “droge” bak nog niet einde verhaal hoeft te zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.