35 van de 35
« Eerste  < Vorige 33 34 35
   
MWH.C’s BX 19 GT
MWH.C
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 31 oktober 2017 08:39 PM
  [ # 511 ]

Oh ja, Photobucket is ruk tegenwoordig. Even het stukje over de ruit in de herhaling, nu mét foto’s:

Terug van vakantie stond iets anders op de to-do-list. Even een paar maanden terug: *PATS*. Steen tegen de ruit. Precies op de rand, in de kitlaag, waar veel spanningen op de ruit staan, heb ik me laten vertellen. Binnen een paar dagen was het putje dan ook een scheur geworden. In de rechter onderhoek (vanuit de auto), dus geen probleem voor de keuring, maar mooi is het niet.

Dus rustig aan op zoek naar een bruingetinte voorruit. Ik had lage verwachtingen, ik dacht dat het heel moeilijk ging worden. Toevallig ging het snel. Gert had nog een voorraadje opgeduikeld, ik kwam precies op het goede moment. Zelf had ik via Pascal nog een gebruikt voorruitrubber geregeld, want het nieuwe rubber bij de ruit had afgeronde hoeken. Dat had ik eens in het echt gezien, en ik vond het niet mooi. Dus als ik het kan voorkomen, dan doe ik dat.
Zelf had ik nog een poging gedaan om mijn eigen oude ruitrubber eruit te halen, maar achteraf gezien heb ik hem daarmee alleen maar gesloopt. Gert kreeg de restanten er prima uit. Dom van me. Hoe dan ook, oude ruit eruit, nieuwe ruit met ander rubber erin.

In de linker onderhoek zie je wellicht al wat verontrustende pixels. Roest… Ik werd er niet blij van… De enige roest aan mijn BX blijkt op zo’n rotplek te zitten. Zeker aangezien we op dat moment niet de mogelijkheid hadden er iets blijvends aan te doen. De roest is eraf gekrabt en het metaal is afgesloten met een bepaald middeltje, maar ik had het liever iets rustiger kunnen doen en meer advies kunnen inwinnen. Nu zit het weer verstopt overal onder. Goed in de gaten houden, nu ik weet waar het zit.

Profiel  
 
MWH.C
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 17 juni 2018 05:45 PM
  [ # 512 ]

Weinig te melden sinds het in de stalling zetten van hierboven. Half mei eruit gehaald (accu aankoppelen, starten en lopen, zoals altijd *klopt af*) en direct naar Friesland gereden voor de Elfsteden Oldtimer Rally. Ik ging alleen om te kijken, hoewel ik per ongeluk in de rij voor het finishpodium belandde. Enkele verkeersregelaars vonden het wel grappig en lieten me door. De laatste stuurde me met een boze blik toch maar de andere kant op, waardoor ik op de deelnemerscamping belandde. Ik voelde me een beetje opgelaten, maar er stonden een paar jongelui die enthousiast reageerden: “Kijk eens, een BX! Een GT ook nog! Gaaf!”. Toen voelde ik me weer welkom. Wink


Citroën BX 19 GT 1984 (59-RRX-4) by MilanWH, on Flickr

Twee weken daarna ben ik nog naar het Youngtimer festival gegaan met EMW, waarna ik de BX achter heb gelaten bij de Snoekfabriek. Die is rustig het lijstje met technische aandachtspunten aan het afwerken dat ik hem had meegegeven. Normaal had ik (samen met mijn vader) een deel van die punten zelf wel kunnen/willen doen in mijn vaders garage, maar ik gun mijn vader even wat tijd voor zijn eigen auto’s. Hij heeft tenslotte de afgelopen anderhalf jaar al heel veel tijd gestoken in een andere auto die nu links in mijn lijstje staat… Daarover later meer in een ander deel van dit forum, dat verhaal moet ik nog uitwerken. Wink

Profiel  
 
MWH.C
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 28 juni 2021 07:56 PM
  [ # 513 ]

Jarenlang weggezakt, tijd voor een update?

Vorig jaar was een raar jaar zoals iedereen weet. Om die reden heb ik toen de BX in de winterstalling laten staan. Er waren toch geen bijeenkomsten om naartoe te rijden en de zomervakantie in zijn gebruikelijke vorm (waar ik normaal ook graag de BX voor pak) stond ook op losse schroeven. Én ik heb geen ruimte bij huis, mijn vergunningen zijn al benut. Dat blijft een vervelend issue voor de polyautobezitter. Als 30+er heeft de BX een tweejarige APK, dus dat jaartje overslaan zorgde niet direct voor moeilijkheden met schorsing of in de planning voor ophalen.

Ik ben zomer 2020 wel even wezen kijken hoe hij erbij stond. Met het laatste slagje dat de accu er nog uit wist te persen voor zijn overlijden zette ik de motor even in een andere stand om vastzitten te voorkomen. Die accu heeft goed gediend, hij zat er al in toen ik de BX kocht en heeft toen nog 9 jaar incl. winterstallingen zonder druppellader en een paar keer ontladen volgehouden. (tu) Ook de wielen heb ik toen een stukje gedraaid om de lagers en banden iets anders te belasten. Dit jaar moest dus weer een apk plaatsvinden, wat me een stok achter de deur gaf om hem dit jaar wél uit de stal te trekken.

Dus met nieuwe accu onder de arm liftte ik naar Drenthe. Of eigenlijk reed ik gewoon met de vriend mee bij wiens ouders hij op stal staat, nadat ik door mijn vriendin bij hem was afgezet omdat ze weet hoe chagrijnig ik van de trein zou worden. Ik ben verwend… B) Hoes eraf, accu inbouwen, muizenkeutels van de stoel af vegen (kom ik op terug) en de start ging verbazingwekkend soepel. Filmpje!

https://www.youtube.com/watch?v=AcJ9h87QBPU

De tekst in het filmpje is wat overdreven, na twee jaar stilstand is wat drukverlies in een band niet direct rampzalig. Met wat oppompen bleef hij prima op peil en ook een check bij een bandenspecialist naderhand heeft niets bijzonders geopenbaard. Dus de stal uit en gassen! Oh nee, de distributieriem is een jaar over tijd inmiddels, dus dat gassen heb ik beperkt gehouden. Maar wauw, wat is Citroën rijden toch formidabel zoals op menig achterruit prijkt. Heerlijk, wat had ik dat zweven gemist.

Ik zou alleen nog terugkomen op die muizen. Ja, die waren er dus. Blijkbaar is twee jaar echt te lang. Keutels overal, tot op de hoofdsteun aan toe. Natuurlijk ben ik direct gaan zoeken of ze niet iets kapot hadden geknaagd, om op de achterbank dit te ontdekken:

Gatver. Eerst alles zelf even wat schoner maken: 

Maar daarna heb ik hem naar een car cleaning mannetje gebracht. Er zitten er hier twee binnen een paar honderd meter. Ik wilde niet proberen die vieze vlek er zelf uit te krijgen, met het risico dat ik de bekleding sloop met verkeerde middelen of methoden. Helaas is het ook hem niet gelukt de vlek volledig onzichtbaar te maken, aan de zijkant zie je nog kleurverschil. Maar het is in elk geval niet meer zo vreselijk geel en goor dat je er niet op durft te zitten.

Die vlek was qua bekleding het ergste, gelukkig was alles nog heel. Alleen onder de achterbank is wel wat gesloopt, daar zat blijkbaar het nest. Maar dat stukje isolatie is nog wel te vervangen. Het had veel erger gekund. Bij het uitruimen van dat nest vond ik trouwens een Franse Franc uit 1976. Blijkbaar had ik nog nooit zo diep in de auto gegraven. :} Die blijft natuurlijk bij de auto.

De dag na het ophalen stond een bezoek aan/met wat autovrienden gepland. Ik zou met een andere Oosterling carpoolen voor de gezelligheid, en hij wilde eigenlijk de BX wel eens ervaren. Dus vooruit, ondanks dat ik een beetje huiverig was voor de ‘oude’ distributie ben ik ermee naar het westen gecrosst. Daar heb ik zelf een stuk gereden met een rode Renault 19 RT Chamade, als tegenhanger van de luxe in de BX. Bijzonder om je eigen auto te zien rijden:

Het weekend daarop heb ik hem naar een garage gebracht voor wat noodzakelijk onderhoud (die distributie) en om te laten kijken naar de beroerde koude start (die overigens nu veel beter leek te zijn dan toen ik hem wegzette). Vooral dat laatste is een tijdrovend klusje. Je kan het tenslotte maar 2x per dag uitproberen… Dus voorlopig ben ik de BX wel even kwijt, maar het is een fijn gevoel dat hij weer op zijn pootjes staat.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 28 juni 2021 09:39 PM
  [ # 514 ]

Mooi dat die weer uit de stalling is! Wat ontzettend ranzig die achterbank. Heb ook na een jaar stalling muizenkeutels in de BX gehad en ook die isolatie onder de bank was weggevreten (incl. de heupgordel die onder de bank lag) maar gelukkig dit niet aangetroffen. Hopelijk stinkt het niet te veel naar muizenontlasting als die in de zon heeft gestaan!

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
MWH.C
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 29 juni 2021 06:22 PM
  [ # 515 ]

Ik heb er een weekend in rondgereden, van een geur was toen nauwelijks iets merkbaar gelukkig. Maar bij in de zon staan komt het natuurlijk extra los, we gaan het ervaren… Die gore isolatie gaat er iig snel helemaal uit als ik hem weer terug heb, dat zal al flink helpen denk ik.

Profiel  
 
MWH.C
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 26 augustus 2021 07:23 PM
  [ # 516 ]

Ook hier even updaten, ik blijf het vergeten…

De BX is thuis! Classic Paradise heeft zoals verwacht geweldig werk geleverd. Los van alle (achterstallig en gepland) onderhoud en kleine reparaties was het belangrijkste item de koude start. Die werkt! Tik en lopen! Geen 30 seconden doorstarten, geen blauwe rookpluimen, en je kan het gaspedaal gewoon loslaten zonder dat hij uitvalt. Wat een ongekende luxe. Very Happy En ook de irritante piep die af en toe rechtuit rijdend op de snelweg opdook is weg. Dat was de spanrol van de hydrauliekpomp. Gelukkig niet de pomp zelf zoals ze eerst vreesden, want die zijn schaars…

De hele lijst met werkzaamheden, met aanvullingen van mijzelf tussen haakjes:

factuur schreef:

Klepspeling opmeten (op mijn verzoek, was in orde)   
Vervangen distributieriem, spanner en waterpomp  
Vervangen multiriem + V-riem    
Afvullen en ontluchten koelsysteem  
Vervangen oliefilter en verversen motorolie  
Vervangen bougies, verdeelkap, rotor en bougiekabels (alle standaard ontstekingsdelen vernieuwen voor je gaat klooien met afstellingen)
Vervangen diverse brandstofslangen en slangklemmen (twijfelde ik ook al over toen ik hem wegbracht, 2 jaar Traction heeft me toch wat inzicht gebracht)
Vervangen luchtfilter    
Nazien, reinigen en gangbaar maken remmen achterzijde (was oud… en na 2 jaar in een stalling was het echt vies en vast)
Vervangen remschijven en remblokken voorzijde (schijven waren nog de originele, waren behoorlijk lelijk en gegroefd en na mijn klachten over af en toe vreemd remgevoel leek het logisch deze maar mee te pakken)
Vervangen stuurhuishoes rechts (notoir die dingen. Rechts is haast niet te vervangen. Maar deze was al eens gekit en nu weer kapot, moest dus voor de APK wel)
Ontluchten remsysteem rondom  
Proefdraaien en vloeistoffen checken/bijvullen, korte proefrit  
Warmrijden en afstellen ontsteking en CO/stationair met de SUN-testkast  
Aanpassingen doen aan koudstartgedeelte carburateur    
Vervangen spanrol HD-pomp (wegens piepen)   
Demonteren koplamp rechts, kitresten verwijderen en opnieuw kitten koplampglas (want dat glas was volledig los schijnbaar!)
Koplampen afstellen op juiste hoogte (APK)

Van het ophalen hebben we een klein feestje gemaakt, ook in verband met de werkplanning van mijn vriendin. Zaterdagochtend 2 uur rijden naar de garage, de dag verder benut voor een toertocht in die omgeving (waar ik nooit kom). Onderweg hoorden we in het voorbijgaan nog 2x een reactie van een jong jochie: 1x ‘Wooow, wat is dat?!’ naar zijn vriendje, en 1x ‘papa, kijk, een heel oude Citroën’ van een jongetje voorin een bakfiets. Smile Gekkigheid, die aandacht voor zo’n plastic verkleurd ding.

En dit feestje verdiende zelfs aandacht in een gedrukt medium:

Youngtimer Magazine #69 - Vette Nagels over de BX by MilanWH, on Flickr

Ja, bewust onleesbaar gemaakt, het is niet mijn publicatie tenslotte. Youngtimer Magazine #69 staat het in (iets met Porsche voorop…).

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 29 augustus 2021 03:16 PM
  [ # 517 ]

Goed bezig zo. Een onverprutste GT is toch wel het summum voor zover het BX’en betreft.

Profiel  
 
MWH.C
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 28 oktober 2021 07:57 PM
  [ # 518 ]

De BX is afgelopen weekend weer in de winterstalling beland. Ik was er niets meer mee van plan de komende tijd, anders stond hij toch maar onder de carport. Dat is ook een nieuwtje:

Het is gelukt. De grote stad ontvlucht. Halfuurtje richting westen. Iets meer (buiten)ruimte. Plek voor wat auto’s op eigen terrein. Wat een luxe. De garage staat nog vol dozen en kasten, maar dat komt wel goed.

Druk met allerlei niet-auto-klussen dus, maar toch even tijd gemaakt om mijn belofte te vervullen. Eerst de techniek op orde, dan komt het uiterlijk wel. Dat was al tijden mijn idee. De techniek is nu goed, dus nu ‘moest’ ik wel wat doen aan het uiterlijk. Het pijnpunt, al jaren een doorn in het oog van iedereen die deze BX zag: De bumpers. Dus maar eens een experimentje gedaan: Plastidip op de bumpers jassen. Lak vind ik eng, want ik ben bang dat het te veel oogt als lak en niet als plastic. En het is lastig te verwijderen. Dit spul kan ik er weer van af trekken als het niet bevalt. Alleen de kleur kan je niet mengen, dus de kleur is minder origineel ogend dan ik voor ogen had (bumpers horen iets donkerder te zijn dan de lak).

De meningen blijven verschillen merk ik na een weekendje 2 autoclubs bezocht te hebben, maar het wordt wel unaniem een verbetering genoemd ten opzichte van het verbleekte wit wat het was. Dus volgend voorjaar volgt de voorbumper. (en dan spuit ik boven het gras, zodat ik daarna niet alle spuitnevel van het terras hoef te boenen Mr. Green )

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 oktober 2021 11:27 AM
  [ # 519 ]

Ik denk zeker een hele verbetering met van hoe het was!

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 29 oktober 2021 09:27 PM
  [ # 520 ]

Eindelijk, inderdaad een hele verbetering, goed werk!

En fijn huis zo met carport en garage Mr. Green

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Wim Rutten
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 21-08-2015

- BX 16 TRI
Gepost: 31 oktober 2021 06:00 PM
  [ # 521 ]

Hoi,
Mijn BX heeft ook wittig verkleurde bumpers, zo kan het dus ook! Dit geeft hoop, ook ik loop er tegen aan, wanneer doe ik die klus!
Groeten van Wim

Profiel  
 
MWH.C
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 31 oktober 2021 08:24 PM
  [ # 522 ]

Bedankt! Ik ben wel blij met hoe het nu oogt. Het blijft een experiment, Plastidip is niet gemaakt voor de eeuwigheid. Ik zal verslag uitbrengen van het vervolg. Smile

Profiel  
 
 
35 van de 35
« Eerste  < Vorige 33 34 35
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook