Zou andere koppelingsplaat in mogen , de verende plaat zou zijn flexibiliteit verliezen en steeds platter en minder flexibel worden. Hoop dat ik het zo goed omschrijf ... Hij heeft het laten zien bij een oude plaat klonk logisch
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
een nieuwe koppeling kan helpen maar ik denk dat de synchromesh versleten zijn. Dan helpt een dikkere olie.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ja dat heeft hij ook nog gezegd, kwam er op neer , koppeling, revisie bak , en div andere zaken als alles toch los ligt dat het makkelijk vernieuwd kan gaan worden, dat het geheel zo,n 8 a 9000 euro zou gaan kosten, hij zei ook het is maar hoever je wil gaan, blijven rijden zoals de wagen momenteel rijdt en wellicht nog jaren op deze manier kan blijven rijden of inderdaad een flink bedrag investeren.
Het is absoluut niet zo dat de DS echt slecht schakelt maar je merkt dat het niet meer boterzacht en geluidloos gaat. Ik denk op dit moment niet dat ik er op korte termijn zoveel geld in ga steken, eerst maar een paar jaar er mee rijden en dan maar eens weer kijken.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
bogaard77 schreef:wat moet er volgens hem dan aan gebeuren?
Voor mijn bak met slechte synchromesh hielp Castrol olie wel degelijk met het vooral koud schakelen.
+1
Allereerst van harte gefeliciteerd met je aankoop!
Ook ik heb soortgelijke problemen met mijn 5-bak en heb dit bij Herman Jansen aangekaart. Je verhaal komt me heel bekend voor, zowel de adviezen als de prijzen. Toch even slikken als je die bedragen hoort..
Het ‘lastig’ schakelen is bij mij nog niet heel erg (gelukkig), vooral niet als ik rustig schakel. Wat ik wel ga proberen is de bakolie te verversen voor Castrol Syntrans 75w90. Heb net 3 liter besteld na meerdere topics gelezen te hebben. Hopelijk biedt dit al wat verbetering in het schakel gedrag.
Ik heb mijn laatste bezoek aan Herman op beeld vastgelegd: https://youtu.be/7w_cCwKt350
Thx en hou me maar op de hoogte tav die olie.
Mijn DS schakelt ook niet echt lastig maar omdat ik hem net had wilde ik wel eens weten of de geluiden en andere zaken die ik hoor een kwestie van afstellen was of anders, gedeeltelijk op gelost met afstellen en wellicht dat ik ook nog eens iets met andere olie ga doen, mede afhankelijk wat jou ervaring wordt.
Had je video al een tijdje geleden gezien.
Vandaag bezig geweest met de versnellingsbak olie. Het was een eenvoudige klus, als je weet waar je precies moet zijn onder de motorkap en auto.
Bij mij merk ik (tot nu toe) echter nog geen verbetering (na 10km). Zowel het terugschakelen van 4 -> 3 en van 3 -> 2 gaat soms nog steeds stroef en met gekraak. Het huilende geluid in de 4e en 5e versnelling is ook nog even goed hoorbaar.
Ondanks dat, ben ik blij dat ik het wel heb gedaan aangezien de olie er erg oud uit zag. Voor de tijd en moeite is het zeker waard om het uit te proberen. De olie was ook ‘maar’ 40-50€ in totaal voor 3L.
Sam90 schreef:V
Het huilende geluid in de 4e en 5e versnelling is ook nog even goed hoorbaar.
Bij een 5-bak kan ook een moer loslopen aan de voorkant.
Dat geeft meer een gillend geluid. Als ie helemaal losloopt heb je een probleem.
Klinkt het bij jou meer als een versleten lager? Of eerder een scherp geluid?
Als bij de 5-bak de moer op de secundaire as ook maar iets loskomt dan gaat je bak “janken”, maar wat erger is hij gaat naar de haaien. Het 5e versnellingstandwiel zit dan los op de as, dan loopt de vertanding in en als klap op de vuurpijl loopt je pingnon in op je kroonwiel, en dat is dat “kapot”. HML maakt dat graag voor je, maar het is prijzig.
To err is human, not to err is divine.
Het klinkt meer huilend. In deze video is het bij 14:25 minuten goed te horen: https://youtu.be/uc-JxrliLoo
Jammer dat de olie voor nu geen verbetering lijkt, ik wacht daarom ook maar even om die olie van mijn DS te verwisselen.
Morgen de DS laten taxeren voor de verzekering.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat olie vervangen bij de een niet helpt zegt niet dat het bij de ander ook niet zou helpen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Helemaal eens. Gewoon vervangen die olie! Die paar tientjes is nooit weggegooid geld. En het is een heel eenvoudig klusje om zelf te doen.
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
waterman schreef:Dat olie vervangen bij de een niet helpt zegt niet dat het bij de ander ook niet zou helpen.
+1
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Historisch is versnellingsbak-, automaat- en remolie verversen en andere sapjes zoals koelvloeistof altijd een stiefkindje van regulier onderhoud. Reden te meer om dit als eerste te doen als je een nieuwe oude auto koopt maar ook om het regelmatig verversen in de alledag waan van de hobby niet over te slaan/ te vergeten.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn