Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016
- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Beste forumleden,
mijn DS 21/1970 BVH heeft 8000 km goed, trillingsvrij gereden bij elke snelheid. Sinds enige tijd gaat de auto soms behoorlijk trillen (zelfs klapperen) bij snelheden boven 90 km/uur. Laat je het gas dan een beetje vieren dan is de trilling weer weg. Het fenomeen lijkt het meest of je over een groot wasbord rijd met de voorwielen.Ik denk dat het gaandeweg de laatste 1000 km erger is geworden.
Het lijkt erop dat het links zit maar dat kan ook komen doordat ik daar zelf ook zit. Onder de 90 km/uur merk ik niets.
Mijn vraag is hoe kom ik erachter wat defect is? En als er meerdere oorzaken zijn welke ligt het meest voor de hand?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Naar mijn idee kunnen er 3 mogelijke oorzaken ten grondslag liggen aan dit probleem:
1) onbalans in de voorwielen/kromme velg
2) een versleten aandrijfas of tripoidehuis
3) een uitgescheurde voorwielophanging
1 controleer je bij een bandenbedrijf
2 en 3 op een brug
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Is het ineens opgetreden? Of geleidelijk? Na een gebeurtenis? Is er iets veranderd aan de auto?
Ben je een loodje (balans) van de velg verloren? Geen ongein aan de binnenkant van de velgen die onbalans veroorzaken (b.v. klomp klei)?
Ik zou dat eerst checken, visuele controle. (Punt 3 ook van Waterman).
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Ik zou ook eens naar speling op de fusees en de spoorstangen en stuurhuis kogels kijken. Als dat de posting ernstig beïnvloed krijg je ook “gekke dingen”.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016
- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Dank voor de suggesties. Ik ga ermee aan de slag en kom erop terug.
Iets sufs kleins en zeer onwaarschijnlijk… maar zitten je wielmoeren goed vast?
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016
- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
De wielmoeren heb ik gecontroleerd direct nadat het trillen zich zo opvallend voordeed dat ik wist dat het niet normaal was. Tot dan had ik trillingen toegeschreven aan het wegdek of gewoon omdat het een oude auto is. Het probleem is volgens mij geleidelijk ontstaan en wordt steeds erger.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik heb ooit hetzelfde gehad. Bij mij was het speling in hulpstuurhuizen en uitspoor ipv toespoor. Je krijgt dan een behoorlijke death-wobble. Overigens zat er geen speling op het hulpstuurhuis zelf, maar zaten de bouten die de boveste stang vastklemmen niet helemaal goed vast.
Controle speling; DS op rijstand (dan is de armen en benen geometrie vrijwel gelijk aan werkelijke wereld; Spelingen in kogelgevrichten kunnen verborgen bklijven bij wiel in laagste stand of hoogste stand) met een garagekrik onderde onderdte draagarm wiel net van de grond tillen en het wiel proberen te bewegen (kwart voor 3 en 6 uur)
evt spelingen in kogelgevrichten los ik meestal op door het los te halen, op een open bankschroef te plaatsen en met een flinke hamer er een paar rake klappen op te geven totdat de speling in het kogelgevricht is opgeheven. Werkt verbazend goed.
Controle wieluitleining; DS-TT filmpje met stokje/krijtje
Het blijft een DS, dus het kan bij jou gewoon een hele andere oorzaak hebben natuurlijk….
Ik denk richting aandrijfas.
@ Stef Sep: jouw oplossing om spelingen op te heven in kogelgewrichten vind ik ronduit absurd en zelfs gevaarlijk!! Hoe lang duurt het dan vooraleer je weer speling hebt? Een week??
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De oplossing van Stef werkt prima als er geen nieuw onderdeel beschikbaar is. Uit ervaring kan melden dat het vele tienduizende kilometers werkt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Net zo lang als origineel; Wat je doet is de 2 schalen weer een paar honderdsten of misschien een tienden dichter bijelkaar zetten door die klap. Bij een traction doe je dat bij de voorwielnaaf door er shims tussenuit te halen. Komt op hetzelfde neer. Voor de duidelijkheid; Bankschroef zo ver uit elkaar dat tapse steel van de kogel met schroefdraad er vrij tussen past en de blinde kop van het kogelgevricht dus boven is. Dan wat “percussive maintenance” op de blinde kop, die je daardoor eigenlijk een beetje platter slaat (dus niet ovaler!) en de versleten kunststof schalen waar de kogel tussen zit, staan weer wat dichterbij elkaar waardoor de speling door slijtage wordt opgeheven.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Als het steeds erger wordt, dan is het iets wat los aan het lopen is of over een grens (tolerantie) steeds meer aan het slijten is. Dat zou je op enig moment moeten kunnen voelen of zien.
Heb je punt 3 van Waterman al gecontroleerd? En het proberen waard: doorsmeren met dik vet en dan rijden, is het dan (even) minder? En tot slot: hoe fit is je vering? Want met een versleten (stugge, lege) veerbol kan een wiel ook flink gaan stuiteren op een niet strak wegdek (want dat laatste heeft denkbaar ook een invloed op de beleving: het wordt erger/minder).
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016
- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Ben vandaag bij de locale garagehouder geweest. Linker onderste fusee ‘mort’ (ik woon in nrd-Frankrijk vandaar). Ook het linker hulpstuurhuis had wat speling. Rechts heel weinig speling in de onderste fusee. Ik neem aan dat met deze diagnose mijn trillingen verklaard zijn.Ik denk dat de linker fusee moet worden vervangen evenals het hulpstuurhuis. De rechter fusee kan ik misschien plat meppen zoals hierboven beschreven. (Staat er niet ergens een filmpje op youtube of zo?)
Nogmaals dank voor jullie hulp!
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat platmeppen werkt bij de kogels van de stuurstangen en stabilisatorstang. Maar helaas echt niet bij de fuseekogels.
Volgens mij heeft Chyparse ze te koop.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
DS-TT heeft inmiddels voor bijna elk regelmatig voorkomend DS probleem een filmpje;
Gewoon zoeken op DS-TT en het probleem. In dit geval; “DS-TT Fusee”
https://youtu.be/tN9VCAI80SI
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016
- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Het filmpje over het vervangen van het wiellagerblok had ik bekeken. Het het filmpje over de- en remonteren van de fusees is sinds een jaar offline. Het lijkt me een lastige klus en niet te doen zonder speciaal gereedschap. Volgens mij heb ik dan 3 alternatieven: -specialist lager laten vervangen, - goede gebruikte zoeken, of gereviseerd(e) blok(ken) kopen.