Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
wereldschokkend ook, na je DS avonturen
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja, en dat was nog een beetje te overzien vergeleken met die C5!
Ik vind dit eigenlijk raar, maar goed. Als ‘t met zo weinig moeite ophoudt een probleem te zijn vind ik ‘t best.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik ben eindelijk maar eens begonnen met de conservering van de achterkant van de koets. Die is namelijk ten opzichte van de rest van de wagen het zwakst. De opstaande kant onder de achterbank, waar de bodem over de tank moet, wil graag mottig worden bij een E46/5 en deze begint z’n uitzonderingsstatus te verliezen. Linksachter staat nu op pootjes. Ik heb er daar ruim een kilo aan zand, modder, leem, compost & andere onnoembare shit uit gebaggerd en daarna de boel afgekrabd/geborsteld. En dat viel niet tegen!
Roest valt namelijk nooit mee, dus dit is het beste wat er kan gebeuren: het valt niet tegen. De schade is conform de begroting. Op een aantal plekken is er kit en/of coating losgekomen en daar roest het dan onder. Dat ziet er beroerd uit, maar het is nergens rot. Dat wil zeggen: in de spatbordrand heeft het binnenscherm een stuk of wat kleine gaatjes (een paar mm doorsnee). Dat is geen goed nieuws natuurlijk, maar het is op dit moment nog niet de moeite waard om daarvoor de spatborden er dan maar uit te villen. Dat gaat allemaal lekker in de fixeermiddelen om de roest daar te houden waar-ie nu zit en dan kijken we van jaar tot jaar verder. De ervaring (met een mottige rode 1502) leert dat je daarmee zo’n aangetaste spatbordrand best lang het leven kunt rekken.
Ik kan het zelf een eindeloos fijne auto vinden, maar het is uiteindelijk in werkelijkheid ook maar een oud lor natuurlijk. Dus zoiets als jaarlijks de achterspatborden checken is helemaal in lijn met de verwachting. Net zoals enig bodemonderhoud. Als het niet gekker wordt dan dit, is deze auto qua roesten nog niet eens slechter dan de Citroëns waar ik in gereden heb. Nou goed, mogelijk op de C5 na (alles wat daar mis aan ging, maar roesten deed dat ding in ieder geval niet).
Kortom, hier ga ik strategisch wat conserveermiddelen voor inkopen, zorgen dat alle spatschermpjes weer aanwezig zijn en dan gewoon lekker insoppen, afwerken & doorrijden. Die kar redelijk winterhard maken moet dus prima te doen zijn. En dan op naar de APK…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Toch nog een tegenvallertje.
Nee, geen extra rotterij! Iets heel anders en gelukkig veel eenvoudiger om op te lossen:
De handremsegmenten waren nog niet zo lang voordat ik de auto kocht vervangen. Toch vond ik dat die handrem verrekte slecht functioneerde. Na een keer afstellen was het wel beter, maar nu we een half jaartje verder zijn is het gewoon weer ruk. Zou er dan iets met die stellerij aan de hand zijn??
Dus nu het wiel er toch af ligt en aangezien alles gangbaar moet zijn én omdat het nou eenmaal vreselijk eenvoudig is om uit elkaar te halen heb ik de remklauw er maar eens af gepakt en de schijf d’r uit getrokken. Net als bij Mercedes-Benz is de handrem uitgevoerd als een trommelremmetje in het hart van de schijf en je kunt daar echt heel makkelijk bij. Het is zelfs zo mooi gemaakt dat de bayonetsluitinkjes waarmee de segmenten op de ankerplaat zitten van een inbus-5-kopje voorzien zijn, zodat je ze door een wielboutgat feilloos en zonder gehannes los & vast kunt zetten. Ruimschoots tien punten voor de BMW-ingenieurs wat betreft vriendelijk werkbaar maken voor reguliere onderhoudsklusjes! Maar goed, dat terzijde… Die remmen dus open gemaakt en wat blijkt: die remsegmenten zijn totaal verrabbezakt. De voorste is plaatselijk zelfs al kaal gevreten. Hele stukken voeringmateriaal liggen eruit. Maar dat het allemaal net vervangen was klopt in ieder geval wel. Wat is hier nou weer aan de hand??
Nadere studie op de onderdelen levert op dat de segmenten er domweg ondersteboven in zaten! Dat is dan toch wel weer een gevalletje Vreselijk Stom Beunhazenwerk. En als je dan die remmen niet goed gesteld kunt krijgen cq. niet goed kunt laten werken, dan ga je natuurlijk niet kijken waarom dat zo is voordat je de boel in gebruik door de eigenaar weer laat slopen, maar je geeft de auto gewoon zo weer mee. Daarnaast zat alles er kurkdroog in: de stellers voorgesorteerd op vastroesten, de handremhevels idem dito, glijpennen van de remklauw helemaal droog in hun rubbers laten vreten (ben er waarschijnlijk net op tijd bij), kortom: dat werkstukje verdient een hele mooie paal als eindbeoordeling. Mijn hemel zeg.
Ghelukkigh ende godzijdanck is het doodsimpel om de zaak opnieuw en dan nu goed te vervangen, maar ik ga eerst eens in de boeken kijken of er niet ook nog onderdelen missen of anderssoortige ellende. En natuurlijk morgen eerst maar eens een handremkitje bestellen voor dat orgel. Daar zal het wel een heel eind van verbeteren met die handrem: nu moet ik ‘m bij het minste of geringste afschot in een parkeerplaats in de versnelling wegzetten en dat moet gewoon niet hoeven.
Afijn. Zo houden we wat te doen. Gelukkig is de hele handel verder niet verrot en valt dat dus qua benodigde tijd alweer mee.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik neem m’n woorden volledig terug. De beunhazerij die hier plaatsgevonden heeft bereikt een niveautje ‘dan is-ie dus eigenlijk total loss’.
Wat is er aan de hand: de remsegmentjes zaten wél goed, maar de ankerplaten waren uit elkaar gezaagd waardoor de stelmechanieken en deels de remsegmenten in het luchtledige zweefden!
Ik weet ook waarom: die ankerplaten kun je alleen wisselen als je de naafflens eruit haalt. Dat zijn namelijk volle cirkels. Omdat het namelijk echt ankerplaten zijn voor die handremtrommels en niet alleen maar stofkappen voor de schijfremmen achter. Maar daar waren de betrokken beuntjes vóór mij kennelijk niet achter, dus om te voorkomen dat ze die naaf uit elkaar moesten gaan staan trekken hebben ze hele stukken uit die ankerplaten staan snijden. Om het verhaal nóg mooier te maken: ze hadden GVD twee linker ankerplaten gescoord, hebben ze met de flex van één zo’n ding een slecht passende rechter gemaakt die qua ankerplaat nóg minder functioneerde dan de linker. Buiten dat zijn de spreiders, waar dus de handremkabels in komen, hopeloos ruim want die vervang je natuurlijk niet mee als je die handremmerij netjes gaat maken.
Gevolg: scheef afgesleten remvoeringen die niet over de volle lengte pakten, één van de vier deed helemaal niks meer, de hele shit heeft al die tijd buiten de remtrommel geprobeerd iets te doen (lagen niet diep genoeg in het trommeltje) oftewel de hele handremmerij is volledig naar de gallemiezen. Alles moet nieuw.
Nou wordt dat weer een interessant werkstukje, want dan moeten de aandrijfasmoeren los. Daar mag ik dan eerst wel eens een passende dop voor gaan aanschaffen (12-kant 30mm, liefst impact) en dan moet er nog een blokkeertool gemaakt worden om die naafflenzen vast te houden als je de moeren lost. En dan even hopen dat die roestige meuk niet met draad en al van de aandrijfassen af komt, want anders kun je die ook meteen nog even meevervangen. En om de naafflens eruit te krijgen heb je een slagtrekker nodig. Zal het mij benieuwen of je daarna de lagers opnieuw kunt gebruiken, maar ik zie de bui allang hangen: die moeten er dan ook uit. En daar heb je dan ook weer speciaal gereedschap voor nodig.
Kijk, ik snap wel dat je daar geen zin in hebt, maar aan de andere kant: de kans van slagen bij zo’n beun-operatie als wat er nu gedaan is, is helemaal nul. Dit kan alleen maar op de goeie manier goed gaan. Gewoon omdat je die ankerplaten ook echt intact nodig hebt. Omdat anders dus je handrem het gewoon niet gaat doen.
Gevolg van dit alles is dat ik dus nu alsnog de halve achterbrug uit elkaar kan gaan zitten pellen om de f*cking handrem te herstellen. met inbegrip van het aanschaffen van alle benodigde gereedschap. 1) omdat je wilt dat die handrem het doet en 2) omdat dat orgel eerdaags voor de keuring moet en dan *moet* dat spul gewoon werken. Maar ik zie allang weer een weekje, met wachttijd op onderdelen meegerekend twee, aan diepe drama’s en een onfatsoenlijke rekening aan onderdelen opdoemen. Ik bedoel: een set remschoenen plus beslag, spreiders, aandrijfasmoeren, ankerplaten, divers gereedschap en als het gaat zoals dat gaat met een oud hok zoals dit ook nog effe twee aandrijfassen en links en rechts een setje wiellagers plus bijbehorend gereedschap.
Technisch gesproken is die auto door deze ongein, met dank aan de vorige beunhaas, gewoon total loss. Een sloper. End of. Maar goed, je kunt geen auto’s blijven kopen. Die auto kan er uiteindelijk ook niks aan doen dat er zo onwijs lomp, lelijk en van enige vorm van intelligentie verstoken mee aangeklooid is. En dat dit een puist werk is doet niks af aan de onderhoudsvriendelijkheid, want dit is geen service-onderdeel. Dus. Dan maar weer in orde maken. Daar gáán we weer!!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. En doorrr!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik snijd mezelf daar eigenlijk mee in de vingers, maar ik vind er dit van: het moet hoogst nodig ophouden dat mensen, die nog geen twee hersencellen hebben om tegen mekaar te wrijven, aan een auto mogen werken. Dit zit in elkaar op een manier waarbij het Franse geknoei wat we in het verleden wel eens door Waterman met forensische precisie aan het licht hebben zien brengen nog Formule-1-waardig sleutelwerk lijkt.
Ik word er een beetje droevig van eerlijk gezegd. Maar goed. We motte wat, dus we gaan maar weer eens heel ruig met het excremententextiel staan wapperen. En natuurlijk weer een week of twee in godsonmogelijke houdingen die auto klaar gaan liggen maken ten koste van m’n rug, maar whatever. Die had ik toch al verknoeid.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nou ja. On the upside: zolang dit niet klaar is rijd ik dagelijks in een 1602. Misschien helpt dat het broeikaseffect een handje en wordt het eens een keer weer knap weer.
Het voorlopige boodschappenlijstje om gewoon basic te zorgen dat die kar weer een werkende handrem heeft wordt dit:
Set handremschoenen
Setje beslag voor de handremschoenen
Setje spreiders/hevels/whatever je er voor naam op wil plakken, indien überhaupt leverbaar
Ankerplaten/stofkapppen links & rechts
Setje remschijven achter (want ik heb geen zin om er over na te moeten denken of die door die onzin ook nog beschadigd zijn)
Aandrijfasmoeren
12-kant dop 30
Slagtrekkerset
en als het tegen gaat zitten komt daar nog bij:
Aandrijfas links
Aandrijfas rechts
Wiellagerset linksachter
Wiellagerset rechtsachter
trekkerset voor de wiellagers (om te voorkomen dat de draagarmen er eventueel uit moeten, want dan houdt het écht nergens meer op)
Geschatte kosten: de basisset zou binnen ongeveer 350 euro moeten kunnen, inclusief gereedschap, maar dat hangt er erg van af of ik geschikt aan een slagtrekkersetje kan komen. De complete set aan tegenvallers kost dat er zomaar nog een keer overheen, dus als het echt mis gaat is er vlot zo’n 7 á 8 meier aan materiaal en gereedschap op stap. Het kan wel wat goedkoper natuurlijk, maar dan worden de wachttijden voor sommige onderdelen eigenlijk te lang en kom ik voor de keuring in de knel. Het kan ook goedkoper door consequent alleen maar de allergoedkoopste shit aan te schaffen, maar dan mag je na de winter meteen opnieuw en da’s niet handig.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Penny Lane schreef:
Nadere studie op de onderdelen levert op dat de segmenten er domweg ondersteboven in zaten! Dat is dan toch wel weer een gevalletje Vreselijk Stom Beunhazenwerk.
Tja, ECHTE AUTO’S hebben nou eenmaal een aparte inbouwtrommelrem als parkeerrem. Punt.
Toch knap dat het spul ondersteboven gemonteerd zat. Ik heb het bij de Jag geprobeerd en het is onmogelijk om dan alles teruggebouwd te krijgen. Da’s weer typisch Brits: er in het ontwerp van uit gaan dat de handige Harry twee linkerhanden heeft.
Het is gek maar ik sleutel liever aan de complexe Jag dan aan de simpele Seat waar alles bijna maar net niet helemaal logisch is.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Die complexiteit is helemaal niet erg, zolang je het onderhoud correct uitvoert. Dát is juist speciaal extra simpel gemaakt. Nu de één of andere handige Harry met de flex in de ankerplaten van die trommeltjes heeft zitten aankloten is de boel verziekt en moet *alles* uit elkaar. Op de *moeilijke* manier.
Ik heb na enige studie op de achterste wiellagers besloten dat die het vervangen van die ankerplaten niet kunnen overleven, dus de lagers en het trekkersetje daarvoor komen op de basislijst. Is er meteen tussen de 5 en 6 meier aan materiaal & gereedschap op stap om de handremmen even helemaal nieuw te maken. Nou ja, goed. Hopelijk hoef ik dan geen aandrijfassen te gaan vernieuwen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik weet nog en C5 te koop….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tip: haal even een paar complete draagarmen met alles er op van de sloop.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat zou je denken, maar dan moet echt Alles uit elkaar. Bij de E36 Compact kon dat nog wel, omdat daar de oude E30 schräglenker-achteras nog onder zat. Die E46/5 heeft gewoon dezelfde multilink (Z-type) achteras als de full-size E46’s, dus even draagarmen wisselen kun je gewoon ook schudden. Dan heb je een hele reeks aan rubber bussen, draagarmlagers enz. enz. ook nodig. Nog los van wat er allemaal vastgerot zit en dus aan demontage kapot gaat, waar je dan daarna ook weer achteraan moet.
Nee, er moet ter voorkoming van ellende zo veel mogelijk in situ gesleuteld worden deze keer. Hoe minder er los moet, hoe minder ellende en risico je loopt. Zeker omdat dat mormel eerdaags voor de keuring moet en ik dit klusje in de komende week of wat absoluut geen twee keer wil doen. Het is alleen wél duurder dan een stapeltje spullen van de sloop, maar goed. Een redelijk deel daarvan kun je over meerdere klussen afschrijven. Gereedschap heb je immers nooit teveel.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
dat dopje 30 kan je gewoon van mij lenen. Verder heeft waterman een 650N draadloze slagmoersleutel voor de asmoeren. Weinig is tegen dat geweld bestand….Ow, en die trekker hebben we ook liggen.
Ik ben dit weekend in workum dus laat maar weten!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat dopje 30 heb ik inmiddels gehaald, die 7 euro nogwat voor 12-kant 30 van Facom kan ik niet wakker van liggen. De rest is besteld, want daar zit genoeg gereedschap bij wat ik, als ik ‘t eenmaal heb, geheid vaker ga gebruiken. Zelfs die lagertrekkers gaan me nog wel een keer vaker redden, dat is nou net precies van dat gereedschap waardoor beunen op de oprit weer mogelijk wordt omdat je meestal zonder pers en zonder uitbouw van de halve ophanging lagers uit een naaf kunt trekken. Dat komt dus nu wel even ongelegen, maar daar stap je in de loop van de tijd dan overheen en dan ben je blij dat je die spullen hebt.
Maar dank voor het aanbod! Het wordt zeer gewaardeerd dat er weer meegedacht wordt!
Derk
PS. ik word er overigens niet zozeer chagrijnig van dat hier een boel werk en relatief veel kosten uit komen, ik word er vooral chagrijnig van dat je zo’n auto verkocht wordt met zeer recent vernieuwde handremmen (wat op zich klopt) die daardoor juist extra verziekt blijken te zijn (waardoor je je toch weer genaaid voelt, al dan niet plaatsvervangend voor de vorige eigenaar). Ik had persoonlijk dan liever gehad dat ze de oude zooi hadden laten zitten, maar goed.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!