Cactus robot automaat schokken / klapperen / trillen / stuiteren bij optrekken
Momentum
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 327
Geregistreerd: 16-06-2006

Gepost: 16 juli 2021 07:32 AM

Hallo,

Al 50.000km lang klappert de koppeling bij optrekken.
soms zo erg dat hij hem even vrij geeft. Achteruit rijden is soms helemaal een drama, zeker als je de bult op moet.

De Dealer gaf aan dat het “normaal” is en leert het opnieuw in wat niet helpt. Dat is dan ook het enige wat ze doen er aan.

Het is rete irritant aangezien de bak het dan weer wel dan weer niet doet. (‘t weer heeft ook invloed hoe erg het is)

Het is nu al een aantal jaren een strijdt met de dealer.
ze zeggen doodleuk dat de wagen niet meer gemaakt wordt met dit systeem wegens onder andere dit probleem. Wat dan bij mij als sorry we hebben troep gemaakt en dat is niet meer ons probleem.

Googlen naar dit euvel levert veel topics op in het buitenland maar geen echte oplossing.


Het lijkt er op dat er te weinig toeren zijn voor dat de robot de koppeling verzet.
Volgens de dealer kunnen ze dat niet handmatig aanpassen.

zijn er meer hier die zo’n probleem ervaren?
En natuurlijk hopende op iemand die weet wat te doen.

C4 Cactus 1.2

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 juli 2021 09:33 AM
  [ # 1 ]

Dit is echt niet normaal, hoe vaak de dealer dat ook zegt.
Heeft hij voorafgaand aan het euvel koelvloeistof gelekt in de buurt van het thermostaathuis?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Momentum
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 327
Geregistreerd: 16-06-2006

Gepost: 16 juli 2021 10:33 AM
  [ # 2 ]

Ik begrijp even niet de relatie met de vraag:

koelvloeistof gelekt in de buurt van het thermostaathuis?

C4 Cactus 1.2

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3723
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 16 juli 2021 10:59 AM
  [ # 3 ]

Die koelvloeistof lekt dan op de versnellingsbak: Dat kan natuurlijk ook in de buurt van en op de koppeling komen, of de bij de actuator van de koppeling.
Als je weinig gas geeft en langzaam optrekt moet je auto soepel wegrijden, een kleine trilling op het moment van koppelen kan altijd. Als je “fors” wegrijdt dan kan er wel eens een trilling optreden, klapperen en een keer extra ontkoppelen dat is neit gewoon. Met een uitzondering: Als je een kruispunt nadert, op de motor afremt en dan gasgeeft: Dan wil de versnellingsbak wel eens in de knoop komen en nog een keer schakelen. Dat gebeurt ook als je wegrijdt en je geeft gas bij tijdens het optrekken omdat he vindt dat het niet opschiet, ook dan kan de bak nog een keer extra terugschakelen. Maar ik neem niet aan dat je dat bedoelt.
Hoe oud ? Hoeveel kilometers totaal ? Zo’n koppeling heeft niet het eeuwige leven.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 16 juli 2021 12:35 PM
  [ # 4 ]

Versleten dempingsveren in de koppelingsplaat?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Momentum
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 327
Geregistreerd: 16-06-2006

Gepost: 16 juli 2021 05:04 PM
  [ # 5 ]

Koppeling ivm dit probleem al laten vervangen bij 60000. nu iets over 100000.

en ben een “slome” rijder. dus trek rustig op etc.

m’n gevoel zegt dat hij meer toeren moet maken voordat hij de koppeling laat opkomen. maar dat schijnt niet in te stellen zegt de dealer.

C4 Cactus 1.2

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3723
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 juli 2021 08:23 AM
  [ # 6 ]

Zoals je al gemerkt hebt is er niet al te veel ervaring met de BMP ( Boite Manuel Pilotee) /ESG bakken en dat geldt ook voor de dealers.

Dat je het toerental niet kunt instellen waarbij de koppeling pakt lijkt me wel te kloppen, en als je dat toerental hoger maakt wordt dat aanpakken niet soepeler ik zou eerder denken dat je stationair te hoog kan staan.
Die bak werkt met een “actuator” voor de koppeling: Die moet je inleren ander weet dat ding niet wanneer de plaat pakt.
Is je koppelings-actuator al eens vervangen ( ik weet het dat ding is duur..) ? Ik kan me voorstellen dat de jouwe niet soepel genoeg loopt ?
Maar als ik het goed heb kun je die ook mechanisch iets bijstellen,  misschien dat dat iets kan helpen.

Ik zou eens naar een andere dealer gaan die nog wel zin heeft in de ESG/automaat, of een Citroen specialist.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 juli 2021 08:57 AM
  [ # 7 ]

Oldenhage misschien?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 juli 2021 06:31 AM
  [ # 8 ]

Ik heb de voorganger van deze bak, een Sensodrive.
Beschouw de koppelingsactuator maar als een slijtage-onderdeel.

Deze al eens vervangen, op de juiste wijze gemonteerd en opnieuw ingeleerd?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
RobT_CLover
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 30-08-2021

Gepost: 02 september 2021 10:16 AM
  [ # 9 ]
Citroensmgz schreef:

Zoals je al gemerkt hebt is er niet al te veel ervaring met de BMP ( Boite Manuel Pilotee) /ESG bakken en dat geldt ook voor de dealers.

Dat je het toerental niet kunt instellen waarbij de koppeling pakt lijkt me wel te kloppen, en als je dat toerental hoger maakt wordt dat aanpakken niet soepeler ik zou eerder denken dat je stationair te hoog kan staan.
Die bak werkt met een “actuator” voor de koppeling: Die moet je inleren ander weet dat ding niet wanneer de plaat pakt.
Is je koppelings-actuator al eens vervangen ( ik weet het dat ding is duur..) ? Ik kan me voorstellen dat de jouwe niet soepel genoeg loopt ?
Maar als ik het goed heb kun je die ook mechanisch iets bijstellen,  misschien dat dat iets kan helpen.

Ik zou eens naar een andere dealer gaan die nog wel zin heeft in de ESG/automaat, of een Citroen specialist.

==============
Heb zelf sinds kort een C4 Grand Picasso met deze bak. Is even wennen, en omdat hij schokkerig wegrijd laat ik er niet snel iemand anders in rijden (zoals mijn vrouw, die raakt soms nu al in de stress van dat schokken).

Die actuator vervangen is duur? Hoeveel kan ik verwachten?

En mechanisch bijstellen….. hoe, kan ik dat zelf?

Tenslotte, het valt me op dat wanneer de auto koud is dit vreselijk verontrustende schokken eigenlijk standaard gebeurt.
Als de motor warm is trekt ie soepel op uit stilstand.
Kan het zijn dat die actuator gevoelig voor kou/warmte?
Hoe werkt ie en waar kan ik daar iets over vinden?

=================
C4 Grand Picasso 2.0 Benz 143PK - bj 2007, Automaat BMP (Boite Manuel Pilotee).
=================

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3723
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 02 september 2021 11:45 AM
  [ # 10 ]

Zou eerste me maar eens verdiepen in het probleem voordat je de oplossing implementeert.
Weet je zeker dat de motor niet “bokt” bij koude motor ? Als je bij koude motor snel wil optrekken gaat dat ? ( ik weet het, is niet goed voor de motor etc, maar dat is alleen zo als jet altijd doet..) Als het niet goed gaat, wanneer, wat gebeurt er: Ruw in de eerste versnelling , of ruw doorschakelen naar alle versnellingen ?
Hoe staat het met onderhoud ?
Wanneer is de versnellingsbakolie het laatst vervangen?
Omdat hij wel soepel schakelt bij warme motor hoeft het niet in de actuator te zitten, kan net zo goed de koppelingsplaat, het druklager of the drukgroep zijn die koud een beetje “schokt”.
Je C4GP is al 14 jaar oud, heeft waarschijnlijk ook al heel wat kilometers ervaring, dus eerst even zoeken.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
RobT_CLover
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 30-08-2021

Gepost: 02 september 2021 12:32 PM
  [ # 11 ]

Motor loopt als een zonnetje. Optrekken bij koude motor gaat prima, geen neiging om af te slaan oid. Stationair in N gelijkmatig etc… Het is echt het optrekken of achteruit rijden, dat laatste is helemaal verschrikkelijk en feitelijk onmogelijk om dat rustig en gelijkmatig te doen. Hoop dat er nooit iemand vlak achter parkeert….

Net grote beurt gehad…
Ik onderzoek alle opties.
Als er slijtage zou zijn zou hij altijd problemen moeten geven met wegrijden uit stilstand, ook bij warme motor.

=================
C4 Grand Picasso 2.0 Benz 143PK - bj 2007, Automaat BMP (Boite Manuel Pilotee).
=================

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3723
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 02 september 2021 12:46 PM
  [ # 12 ]

OK, je bent dus goed bezig:
Als je achteruit rijdt ( zeg maar op een lege parkeerplaats): Komt de koppeling met 1 klap in en rijdt hij daarna normaal weg, of heb je meerdere schokken achter elkaar ?
Meerdere schokken: Dan zou ik denken aan de koppeling/drukgroep maar kan natuurlijk ook weer de actuator zijn die niet “soepel” loopt. Dat verander je niet met instellen, naar ik weet.
Een grote “klap” : Dan zou je de instelling van de actuator kunnen veranderen ?
Heb je de actuator al eens opnieuw laten inleren ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook