Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ook weer opgelost.
De originele pakking was 0,3mm dik en was ingeklonken naar 0,15mm effectief. Dat was te weinig voor het (inmiddels) niet (meer) helemaal perfect zuivere pasvlak. Ik heb de pakking nagemaakt van 0,5mm pakkingpapier (waar ik gelukkig wél meer dan genoeg van heb liggen) en die nieuwe pakking ingesopt met wat 15W40 om ‘m op te laten zwellen. En natuurlijk om ervoor te zorgen dat-ie heel blijft als het nog eens uit elkaar moet. Met de nieuwe in olie geweekte pakking ertussen is de carburateur weer keurig dicht. Allemaal maar weer een kleinigheid.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Naar aanleiding van vage klachten met betrekking tot brandstoftoevoer tussen de bedrijven door maar eens een nieuw filtertje geïnstalleerd. De problemen zijn opgelost
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008
- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gelukkig kunnen sommige dingen toch simpel zijn.
Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Gelukkig wel! Maar die 1602 moet op een gegeven moment toch ook eens nieuwe ankerplaten achter de achterremmen hebben. Dat is dan wel iets makkelijker dan bij die 316ti omdat er wat minder uit de weg gesleuteld hoeft te worden, maar je moet toch ook weer de naven eruit hebben etc.
Dus het beulswerk komt vanzelf een keer
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008
- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Hmm, maar je hebt nu in ieder geval een keer kunnen oefenen, en het gereedschap is nu ook aanwezig…
Komt allemaal dus best goed!
Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat gereedschap scheelt echt enorm! Dat voorkomt een enorme hoop gehannes, bloeden & lelijke taal En het dringt nog niet echt, dat scheelt ook nogal
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Knipperlichtrelais lawaaie. Natuurlijk is daar niet zomaar even aan te komen: een 4-pens knipperlichtrelais met de juiste penplaatsing. Wel te bestellen in Duitsland of via BMW, maar goed.
Misschien is-ie op te kalefateren, maar dat is enigszins te betwijfelen. Dan moet ik eerst uit zien te vogelen welke caps en transistoren daar voor nodig zijn en dat kun je weer niet zien zonder ze er eerst af te solderen. Maar dat is logisch, want het is helemaal niet de bedoeling dat je zo’n ding gaat zitten repareren
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Lullig is dat toch. Zo’n knipperlichtrelais, Hella TBB26 (TBB44 mag ook AFAIK), komt natuurlijk maar weer in drie soorten motorvoertuig voor: BMW’s uit het jaar kruik, BMW R-serie motorfietsen uit het jaar amfora en Porsches uit het jaar pannekoek.
Gevolg: whatever je aan originele relais vindt is sterrevesduur (die van BMW zelf gaat over de 2 meier heen, andere 1-op-1 vervangers doen nog altijd meer dan 120 euro) en het is bijna niet te vinden: de paar leveranciers die zoiets hebben, hebben ze meestal alweer niet op voorraad.
Het trieste is dat een modern 4-polig relais niet werkt omdat die de controlelamp niet op de juiste manier aanstuurt. De rest laten knipperen is overigens met wat beunhazerij met patchkabeltjes en elk standaard 3-polig knipperdoosje zo gepiept. Maar daar kun je op geen enkele manier het controlelampje mee aansturen
Nou heb ik uiteindelijk gelukkig wél van de Hella TBB26 een schema met alle componenten benoemd kunnen vinden, dus ik zou het er ook op kunnen wagen om bij Okaphone de hele handel op te gaan halen en dan alle elektronische componentjes vernieuwen. Dat is wel een beetje een geduldwerkje, maar: het kán. Het risico is wel dat één van beide relais (of beide) door afgeslagen contactpunt-materiaal kortsluiting maakt en dan doe je dat werkje voor de kat z’n viool. Of nou ja, daar heb ik eventueel wel donoronderdelen voor, maar dan wordt het wel een heel bizarre oefening om dat ding te herbouwen. Hoewel er ook wel weer handleidingen voor zijn om met name het controlelamp-relais te reviseren (en dat is degene die daarmee het meest in de fout gaat).
Ik weet ‘t niet. Dat is allemaal zo’n belachelijk verhaal dat je je misschien moet afvragen of je dan niet gewoon die twee meier richting Vierzylinderturm moet overboeken teneinde een nagelnieuw OE relais te mogen ontvangen…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nou, hehe. Ik heb een tijdelijke oplossing gevonden die heel aardig werkt: een één of ander onduidelijk tweepolig 4x21W knipperlichtrelais en een hoop patchkabeltjes zodat het controlelampje nu met een oud klaxonrelais uit een Xantia wordt aangestuurd en alles doet het weer. De enige merkwaardigheid is nu nog dat het controlelampje brandt als de lampen buitenop uit zijn (& andersom), maar dat is dan nu voor het eerst gelijkop met de lamp in de gevarenlichtschakelaar.
Later zal ik wel eens zien wat ik daar voor beters op kan verzinnen/beunen, als het even kan zonder er meteen twee meier voor te moeten lappen. Want ik bedoel maar, als ik dáár aan ga beginnen wil ik ook meteen het juiste 7-polige interval-wiswas-relais hebben voor die meier of zoiets extra, zodat er ook intervalwissers op kunnen worden gezet.
In ieder geval is het ding dan nu de komende dagen weer goed inzetbaar als parts-runner. En daar ging het eigenlijk om.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nadat de Compact redelijk op tijd klaar was vandaag heb ik nog even het knipperlicht van de 02 definitief hersteld. De stekkers van de bekabeling heb ik omgeprikt in een moderne DIN relaisvoet en daar een modern vierpolig knipperlichtrelais op geprikt. Nu werkt alles weer normaal
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mooie oplossing en weer een paar stuivers in je zak gehouden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het streven zou natuurlijk zijn om dat met originele onderdelen te herstellen (en dat kan eventueel later alsnog) maar dan moet je weer net tegen zo’n relais aan lopen. Of dus twee meier inleveren bij de dealer, maar dat vind ik dan eigenlijk wel weer een debiel bedrag voor een relais wat functioneel gewoon gelijk is met een moderne van twee tientjes en vanwege de constructie waarschijnlijk kwetsbaarder. Van het verschil kun je de auto twee keer vol tanken en daar heb ik dan meer gein aan dan aan strikt een origineel knipperlichtrelais scoren.
Maar als ik me van de winter een keer verveel zal ik de benodigde transistortjes, weerstandjes en elco’tjes eens gaan halen om te proberen het oude relais te reviseren. Al was het maar voor de sport & om te kijken of het kan. Je kunt er dan immers hooguit een paar euro en een verveelde avond aan verliezen…
Het was trouwens wel even neuzen naar een relais dat niet driepolig-plus-aanhangercontrole was, maar de elektra-leverancier van Parts Point (Sinatec) had er een in het assortiment. De pinout is wel een beetje gemeen: het origineel is DIN gecodeerd met 49 (12V vanaf contactslot), 49a (knipperlichtcircuit), 31 (massa) en C (controlelampje). Maar bij het moderne relais gebruik je R voor het controlelampje en C dan weer voor het knipperlichtcircuit. Doe je dat andersom, dan werkt het hele verhaal wel maar gaat het controlelampje snel knipperen als je de knipperlichten uit zet.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Volgens mij zit de 02-serie aardig in de lift momenteel. Ik bedoel: dit is een ‘gewone’, standaard BMW 2002. Geen TI, Tii, Turbo of Cabriolet. Wel een knap ding in een mooie uitvoering, niet helemaal meer foutloos overigens maar oud blijft-ie natuurlijk.
Meer normale aanbiedingen voor nette 2002tjes liggen volgens Classic Trader toch nog vlot op rond de 20 mille en dat is een eind hoger dan wat ik ervan gewend was. En het is niet alsof een gewone 2002 en een 1602 echt heel wezenlijk van elkaar verschillen, dus in zekere zin is dat allemaal ook goed nieuws voor een auto als mijn eigen groene geval. Het duurt op zo’n manier niet lang meer voordat het redelijk te doen is om een 02 goed te restaureren en er dan ook een knappe verzekeringswaarde ten opzichte van de investering tegenover te kunnen zetten. En dat werd eigenlijk wel een beetje tijd.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Valvetronic op een nul-twee?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Je hebt gelijk! Ik heb ‘t meteen verplaatst naar het wél relevante draadje… Ging een keer gebeuren natuurlijk, dit
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!